Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

I v jachtingu platí, že nejlepší ochranou je prevence!

Každý rok dochází ke škodám na pronajatých jachtách, které se znovu a znovu opakují. V minulém seriálu o rizicích při charteru jachet jsme díky statistikám specializované jachtařské pojišťovny YachtPool popsali první část nejčastějších škod. V tomto článku hitparádu škod dokončíme a samozřejmě uvádíme i opatření, díky kterým je možné vznik těchto škod eliminovat a ušetřit tak nervy i peníze.

 

Poškození autopilota

Moderní autopilot je nejlepším přítelem při plavbě na motor za bezvětří, ale při kvalitním nastavení odvede dobrou práci i při plavbě na plachty. Při převzetí jachty se přesvědčte, že chápete k čemu slouží nastavení citlivosti autopilota a víte, kde se dá změnit. Při plavbě ve vlnách (zejména přicházejících z boku) mohou na kormidlo působit tak velké síly, že bude hrozit poškození autopilota. Nikdy nepoužívejte autopilota pro plavbu vzad! Poškození hydrauliky autopilota bývá drahé.

 Škody na plachtách

Bývají velmi časté a přitom právě poškození plachet se dá ve většině případů správnou manipulací zabránit. Navíc bývají plachty ve výlukách z pojištění.

 Celková plocha plachet

Věnujte pozornost přizpůsobení celkové plochy plachet povětrnostním podmínkám. Obvykle dochází ke škodám na plachtách jen kvůli předimenzované ploše plachet, refujte včas, tj. při rekreační plavbě vždy, když se objeví první úvahy o zmenšení plochy plachet a nikdy ne později, než to předepisuje manuál k jachtě. Větší plocha plachet neznamená nutně větší rychlost plavby, ale často jen větší náklon plachetnice, resp. namáhání katamaranu a zhoršenou ovladatelnost. Díky extrémnímu náklonu plachetnice vypustí vítr z plachet, chartrové katamarany takovou možnost nemají, protože se nenaklánějí a do určité míry budou akcelerovat, ale pak dojde k poškození plachty nebo takeláže, případně ztrátě stability.

Při přebírání jachty se vždy ujistěte, že vy i posádka přesně rozumíte postupu při refování plachet (která lana se použijí při refování a jak zrefované plachty zajistit a v případě potřeby odrefovat) a že víte jakou velikost plachet máte použít za jaké síly větru a velikosti vln.

Další užitečné tipy:

  • hlavní plachta rolovací do stěžně mívá aretační páčku na ručním ovládání rollfoku na stěžni pod ráhnem, ujistěte se, že chápete funkci aretační páčky a její správné nastavení při refování, při špatném nastavení dojde téměř určitě k poškození plachty, nebo lanoví
  • klasická hlavní plachta mívá průběžná refovací lana, nebo refovací lana jen v zadní části plachty a v přední části se zachytává k ráhnu pomocí ok, ujistěte se, že postup dokonale chápete vy i posádka, protože při snaze vytáhnout celou hlavní plachtu se zafixovanými refovacími lany dojde (zejména za použití elektrické vinšny) k vytržení refovacích ok, nebo jinému zbytečnému a přitom značnému poškození.

 Flatrování zadního líku kosatky

Velmi často můžete vidět při silném větru takové nastavení kosatky, že její zadní lík flatruje. Tím může dojít k roztržení plachty nebo nákladnému poškození. Řešení je snadné, stačí správně upravit napětí zadního líku tak, aby se plachta přestala třepetat.

Správné napětí plachet

Při necitlivé snaze maximálně napnout plachty může snadno dojít k vytržení oka v cípu plachty, nebo poškození plachet ve švech, přitom napětí na výtahu plachty, resp. na otěžích nebo outhaulu není jediným trimovacím nástrojem plachet! Důležitý je tvar plachty ve vztahu k síle větru, v lehčím větru bude plachtě slušet bříško, v silnějším větru je pak dobré plachtu více vyploštit, ani v jednom případě však nemusí být dotažena, jak se říká na krev.

Práce s rolovacími plachtami

Při práci s rolovacími plachtami, zejména za pomoci elektrické vinšny, můžeme snadno získat dojem, že plachty lze vytahovat i stahovat za jakékoli síly a směru větru, ALE to je zásadní chyba! I při změně velikosti rolovacích plachet jim musíme odlehčit, nesmí být v přímém záběru, musíme z nich vypustit vítr!

Při stahování rolovacích plachet, zejména kosatky, nesmíme otěže zcela vypustit, ale mírným tahem kontrolovat jejich správné a rovnoměrné navíjení. U klasických plachet je jejich vytahování kdykoli, kdy jachta není nastavena proti větru, velmi složité, ne-li nemožné, a hrozí poškození plachet nadměrným flatrováním.

Přídavné plachty (spinaker, genaker, Code 0 apod.)

Nikdy se nepouštějte s nezkušenou posádkou do zkoumání funkce přídavných plachet. Jejich plocha bývá obrovská a pokud nejste v jejich ovládání zruční, může se při náhlém poryvu větru přídavná plachta snadno poškodit, nebo dokonce ohrozit bezpečnost jachty. Navíc jsou přídavné plachty vyloučeny z pojištění.

Poškozené lukny (okna z paluby)

Při pocházení po palubě nešlapte na plochu oken, při prohýbání může dojít k jejich poškození i když jsou dobře zavřená. A pokud někdo nechal luknu pootevřenou a zaaretoval ji pomocí páčky na zamykání, je její poškození při zatížení téměř jistou záležitostí a statistiky škod YachtPool to potvrzují.

Škody na palubě

Nevěřili byste ke kolika škodám dochází na palubách jachet čistě z důvodu použití nevhodné obuvi. Ideální obuví jsou jemně profilované světlé gumové podrážky. V podrážce s hrubším vzorkem totiž může snadno uvíznout kámen, nebo jiná tvrdá částečka, která poškodí palubu jachty, nebo podlahu v kajutách. Palubu i podlahu jachty poškodí i podpatky a boty s podrážkou, která barví a zanechává stopy na laminátu a dřevě.

Škody při záměně nádrží

Každý rok dochází ke značným škodám díky načerpání nafty do nádrží na pitnou vodu a naopak. Oba případy jsou velmi nepříjemné a znamenají vždy značné zdržení a vynaložení nákladů na vyčištění. Tyto náklady nekryje žádné pojištění! Proto pečlivě zkontrolujte umístění nádrží a informujte posádku.

Mořská voda v podpalubí

Každý rok se opakují škody, které způsobí mořská voda vnikající do podpalubí neuzavřenými ventily při náklonu plachetnice, případně otevřenými bočními okny. Čím později si vnikající vody všimnete, tím větší poškození hrozí! Prevence je velmi snadná, stačí vše pořádně zkontrolovat a poučit posádku.

Ucpané toalety a odpadní nádrže

Velikou nepříjemností je ucpané WC nebo odpadní tank, proto nevhazujte do WC žádné předměty ani toaletní papír, který se může v odpadní nádrži usadit na dně a působit jako zátka. Velmi citlivé bývají elektrické toalety, zejména menší a levnější verze, u kterých může jakákoli oprava vyjít na polovinu i víc pořizovacích nákladů celé toalety, protože se náhradní díly prodávají jen v celých sadách. Při přebírání jachty zkontrolujte funkčnost všech WC, snadno si správnou funkci ověříte například nalitím mléka do toalety a následným spláchnutím.

Škody na člunu (dinghi)

Ke ztrátě a poškození člunu i závěsného motoru dochází při charteru velmi často. Netahejte člun přivázaný za jachtou, hrozí jak poškození úchytu (nejčastěji na člunu) působením pulzujících sil, tak namotání závěsného lana do lodního šroubu. Při plavbě na člunu ke břehu nezapomeňte kontrolovat dostatečnou hloubku pod vrtulí motoru a případně včas zvednout motor. V oblastech se silným příbojem dávejte pozor na možnost převrácení člunu, nejenže dojde k zatopení motoru a ztrátě a poškození osobních věcí, ale převrácení člunu je samo o sobě nebezpečnou situací.

Poškození trupu jachty

Každý rok dochází ke škodám (někdy i totálním) na jachtách díky poškození trupu nárazem, případně třením o přístavní mola, případně srážkou s jinou lodí apod. Stále častěji jsou tyto škody doprovázeny i úrazy při snaze zabránit nárazu jachty, proto poučte posádku, aby se nikdy nesnažila zadržet jachtu rukou, nohou apod. Pro tento účel se musí výhradně použít fendry a pokud nejsou k dispozici, tak např. lano, dřevěná lávka pro nastupování na jachtu, pneumatika, plastové lahve apod. Pozor taky na zachytávání a uvazovaní jachet za sloupky zábradlí, které jsou každým rokem opakovaně opravovány, protože nejsou dostatečně silné, aby udržely jachtu.

Nebezpečná lana a vinšny

Bohužel jsou stále častější škody na zdraví při poranění rukou při práci s vinšnou, věnujte proto pozornost správné manipulaci s lany a vinšnou a dostatečně informujte posádku! Škody na zdraví mívají nepříjemné osobní, zdravotní, soudní i finanční důsledky a větší jachty jsou sice pohodlnější než jachty malé, ale na jejich vinšny a lana působí násobně větší a tedy nebezpečnější síly.

Poznámka o GPS plotteru na závěr

Mnoho svátečních jachtařů vybírá jachtu na charter i podle velikosti a umístění GPS plotteru a vůbec nevěnují pozornost klasickým mapám. GPS plotter je navigační pomůckou a jeho nepřítomnost na lodi není z pohledu předpisů žádnou překážkou, avšak plavba s nedostatečnými mapami je porušením předpisů. Navíc dojde-li ke škodám při navigování bez mapových podkladů, může pojišťovatel odmítnou plnění.

 

Děkujeme pojišťovně YachtPool za poskytnutí přehledu nejčastějších škod a pokud byste se chtěli o problematice pojištění jachtingu dozvědět víc, přihlaste se na workshop pořádaný 6.2.2016 společností YachtPool za účasti jejího zakladatele a ředitele Dr. Friedricha Schöchla, více informací na tel. 774 812 446, mailu info@altumare.cz a na webu: http://www.altumare.cz/kalendar-79-workshop-s-pojistovnou-yacht-pool-cz.htm

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Rizika při rekreačním jachtingu 1

Právní poradna | Tomáš Kapička
title

Rozhovor s Dr. Schöchlem

Právní poradna | Tomáš Kapička