Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Láska na celý život

Richard Hennevanger měl svoji loděnici v Austrálii, prodal ji a s tím vše, co s jeho podnikáním na opačné straně zeměkoule souviselo, a vrátil se domů do Holandska, aby si splnil svůj sen. Postavil si vlastní plachetnici a plul na ní dalších osm let s celou rodinou kolem světa.

 

Když se opět po letech vrátil s rodinou domů, našel si zaměstnání ve stavbě lodí, v prvních letech v prostředí komerčních a rybářských plavidel. Stále více však na konci osmdesátých let směřovaly jeho aktivity ke stavbě rekreačních jachet. V polovině devadesátých let převzali jeho podnikání synové Dennis a Dean, pod jejichž vedením společnost Saffier Maritiem vyrostla ve velkou loděnici.

Loděnice dnes nabízí dvě modelové řady, SE a SC, přičemž SE znamená Elegance Range a SC znamená Classic Range. Prioritou při výrobě lodí Saffier vždy byla kvalita, díky čemuž všechny tyto lodě nabízejí v první řadě torzně velmi tuhý trup, který je ručně laminovaný a tloušťka laminace dosahuje úctyhodných 15 mm. V zájmu uspořit hmotnost je v kontrastu k robustnosti trupu paluba vyrobena z pěnového sendviče. Přestože jde o daysailer, je loď natolik bezpečná a také na rozbouřené vodě nabízí takovou stabilitu, že není vyloučené vydávat se na delší celodenní přeplavby přes otevřené moře. Sami bratři Dennis a Dean Hennevangerovi toto dokázali před očima odborných novinářů, když při 7 Bft. absolvovali 110 mil dlouhou přeplavbu z Holandska do Anglie. Vše je tak konstruované, aby ovládací prvky byly v dobrém dosahu kormidelníka a ten je mohl snadno ovládat. Samopřehazovací kosatka je potom součástí standardní výbavy. Klasický design, robustnost, kvalita a vynikající plavební vlastnosti jsou charakteristickými znaky lodí Saffier. Za kvalitu je ovšem nutné zaplatit, takže i testovaná loď pochopitelně překročí zvyklosti v této velikostní kategorii lodí, ale její majitel získá nejen jedinečnou loď a jedinečné zážitky při plachtění, ale také při dalším prodeji dostane své peníze zpět. Za existenci loděnice bylo vyrobeno přes 300 kusů, z nichž je jen málo na prodej. Svou cenu si tedy dobře drží.

Model Saffier SE 26 se začal vyrábět v roce 2008, není tedy na trhu žádnou novinkou, ale na českém trhu rozhodně novinkou je. Na Lipno tuto loď v létě 2015 přivezla společnost ProYachting a dlužno říci, že se v tamní maríně skutečně vyjímala, protože designérsky představuje jakési pojítko mezi tradicí a moderními technologiemi. Saffier SE 26 se dobře prodává nejen v domácím Holandsku anebo někde u moře (několik kusů bylo také prodáno do Spojených států), ale všude tam, kde jsou vnitrozemské vody vhodné k plachtění. V kajutě mohou dva dospělí pohodlně přespat a dokonce loděnice nabízí za příplatek jak toaletu, tak i lednici, vařič a zabudovanou ledničku. Vše ale jednoznačně směřuje k tomu, že Saffier SE 26 je typický daysailer, tedy loď, za kterou přijedete, abyste si užili celodenní jachting a večer se potom vracíte do pohodlí domu nebo apartmánu.

Rozměrný kokpit pojme pohodlně až osm osob, přičemž čtyřčlenná rodina se bude cítit z pohledu prostoru skutečně komfortně. Teaková paluba a kokpit už jen dokreslují vysokou úroveň řemeslného zpracování, kterou na první pohled vytváří každý detail. Sprayhood se určitě při větrnějším počasí a vlnění vody bude hodit, když ho však nepotřebujete, lze ho celý složit tak, že o něm vůbec nevíte. Pína slouží jako součást standardní výbavy pro ovládání kormidla, na přání zákazníka však lze nainstalovat i kormidelní kolo. V dlouhé, z vody vybíhající zádi, která se významně podílí na retro vzhledu, se nachází velký úložný prostor a za zády kormidelníka je pak v dobrém dosahu vozík hlavní otěže. Zajímavostí u osmimetrové lodě jsou také dva páry sálingů.

Plavba není divoká a cílem konstruktérů ani nebylo, aby loď ohromila rychlostí, přestože tvar trupu a proporce délky k šířce trupu předurčily uspokojivé dynamické vlastnosti lodě. Daleko důležitější jsou kritéria bezpečnosti, dobré a komfortní ovladatelnosti. Dobrá počáteční stabilita a jisté chování lodě přispívají k příjemným pocitům posádky, stejně tak jako citlivá reakce lodě na slabší vítr. Při nedostatku větru lze pak loď dostrojit genakerem. Protože loď pochází z relativně velmi větrného regionu, jsou tvar a plocha plachet v poměru k hmotnosti a tvaru trupu s velkou rezervou v zájmu bezpečnosti posádky poddimenzovány a není v našich českých podmínkách bezpodmínečně nutné hned refovat, když se začne zvedat vítr. Saffier SE 26 si vzal konstrukčně vzor například z nesmrtelného H-Boatu, nejen tvarem trupu, ale také tím, že balast tvoří téměř polovinu hmotnosti lodě, což hovoří samo za sebe.

Troufám si říci, že svou koncepcí by Saffier SE 26 mohl být, když odhlédneme od pořizovací ceny, nejvíce žádanou lodí na českých vodách. Nejvíce totiž v mých očí odpovídá představě, jak chce movitá klientela prožívat svůj domácí jachting.

 

Technické údaje

Celková délka  8,00 m

Šířka    2,45 m

Ponor  1,03 m

Ponor (race)    1,30 m

Výška nad hladinou    10,60 m

Suchá hmotnost          1600 kg

Hmotnost kýlu           760 kg

Hmotnost kýlu (race) 720 kg

Hlavní plachta 36 m2

Samopřehazovací kosatka       10,85 m2

Gena 108 %    16 m2

Genaker           45 m2

Spinaker          42 m2

Motor Yanmar 15 k

Kategorie plavby CE  C

www.proyachting.cz

 

 

Videa

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska