Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Kouzlo rozhodnutí

I přes nepřeberné množství typů, tvarů a značek lodí se dnes najdou jachtaři, kteří se rozhodnou pro vlastní stavbu lodě. Kladů i záporů je hned několik a my si dnes objasníme problematiku podomácku vyrobených lodí.

 

Jak již bylo v úvodu zmíněno, i přes fakt, že na trhu nalezneme lodě různých značek, typů, tvarů a určení, stále se najde v našich končinách skupina lidí, kteří se rozhodnou místo pohodlného objednání a vyčkání několik měsíců na dodání lodě pro variantu strávit dlouhé dny, týdny a měsíce stavbou své vysněné lodě v domácích podmínkách.

Důvodů je pro to mnoho. Mezi hlavní důvody, proč se takto rozhoduje stále více jachtařů, patří finance. Ceny nových lodí jsou stále ve finančních hladinách, kterých není každý schopný dosáhnout. Varianta koupě lodě z druhé ruky sice je možným řešením, ale často je to stejný risk jako koupě ojetého vozu v naší zemi. Proto třetí možnou variantou je rozhodnout se investovat své finance (srovnatelně velké jako je pořizovací cena lodě z druhé ruky) a čas do stavby lodě.

Dnes nalezneme na internetu a na trhu velké množství plánů a návrhů od malých i velkých designérských kanceláří. Plány se také liší svojí úrovní zpracování (detailní výkresová dokumentace, propočty apod.) i určením (amatérská stavba, poloamatérská a profesionální stavba). Ve výsledku si každý sám po mnohahodinovém prostudování internetu může přijít na své. Cena plánů se tak může pohybovat od pár dolarů/eur až po stovky a tisíce eur v závislosti na zpracování a rozsahu projektové dokumentace.

Právě tato „customizace“ (anglický název „custome boatbuilding“) nabízí to, co nenajde zákazník ani u sériově vyráběné lodě, ani u lodě z druhé ruky. Tím je právě úprava a stavba lodě podle představ zákazníka. Pokud si pořizujeme plány z té vyšší cenové kategorie, designér/autor nám většinou vyhoví a upraví dle našich požadavků některý z vybraných projektů.

Další fází, kterou je potřeba správně naplánovat, je samotná příprava pro stavbu. Pokud máme plány, čeká nás vymezení prostorů pro stavbu. Pokud nedisponujeme prostornou garáží či halou, musíme zvolit variantu pronájmu. Na tuto položku se často při stavbě zapomíná, a přitom tvoří významnou roli na celkové účtence za stavbu lodě. U lodě o délce 8 metrů se musíme připravit, že budeme potřebovat prostor kolem cca 70–80 m2.

Nadcházejícím krokem je volba materiálu. Vždy doporučuji svým zákazníkům, aby dvakrát hledali a jednou nakupovali. Často lze na materiálu ušetřit až 30 % pořizovací ceny (pryskyřice, tkaniny, sendvičové materiály), ale je to o čase stráveném na internetu a poptávkových dopisech. Pokud si zákazník pořídí dobré plány, může se spolehnout na udané hodnoty množství materiálu, kdy ve většině případech autor/designér počítá také s rezervním množstvím. Zároveň může v technické dokumentaci doporučit typy a gramáže tkanin, případně druhy pryskyřic.

Samotná stavba je zdlouhavý proces. Ve většině případů je samotná hrubá stavba trupu pouze 25 % celého projektu. Toto pravidlo platí jak pro velké lodě na oceán, tak pro menší plavidla na tuzemské vody. Vždy je dobré držet se plánů, protože vlastní úpravy nás mohou stát nejen čas, ale také peníze, a samozřejmě generují potenciální problémy.

Pokud přemýšlíte o stavbě vlastní lodě, nežli se do ní pustíte, zhodnoťte své zkušenosti, síly, zručnost, časové možnosti a finanční stránku. Osobně mohu říct, že není lepší pocit než plavit se na lodi, která vám, ať už celá nebo pouze její část, prošla pod rukama. Musíte si ovšem uvědomit, že v případě nedotažení stavby do úspěšného konce vás čeká ohromná zátěž, jak pro vaši peněženku, tak pro duši.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Kompozitní materiály

Technika | Viktor Brejcha
title

Vestavba motoru

Technika | Petr Láska