Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Mezera na trhu

Dnešní paleta modelů rakouské loděnice Sunbeam už má jen jednu díru, kterou je potřeba v budoucnosti zaplnit, a to mezi modely 42.1 a 53.2, protože díru mezi modely 36.1 a 42.1 letos na přelomu roku vyplnila poslední novinka, 40.1. Ta se poprvé staticky představila odborné veřejnosti poslední tři listopadové dny loňského roku v prostorách domácí loděnice v rakouském Mattsse a pak následně veřejnosti v Düsseldorfu.

 

Dvakrát jsme dostali pozvání ke svezení s touto lodí, poprvé to mělo být v dubnu v domácím prostředí loděnice rodiny Schöchlů, ale termín se kryl s naší plavbou v Řecku. Podruhé to mělo být při příležitosti výstavy Hanseboot Ancora, která se konala poslední květnový víkend v holštýnském Neustadtu. Tuto možnost už jsme si nenechali utéct.

První, co člověk může u jakékoliv věci vnímat, je samozřejmě její vzhled. Nelze tedy přehlédnout pro loděnici dnes typický tvar bočních oken na nástavbě s obvyklou mřížkou. Když si ale tento detail odmyslíte, pak tvar trupu a nástavby spolu s uspořádáním kokpitu nijak vzhledově nevybočuje z toho, co považují designéři za moderní. Přestože Sunbeam neprodukuje obyčejné masové produkty a představuje především kvalitou použitých materiálů a jejich zpracováním to lepší z lodní branže, designem, který ztrácí osobitost, bohužel, zapadá do velkosériové masy. Necítím se být v žádném případě povolanější než ti, kteří tuto loď stvořili, a nechci za každou cenu kritizovat, ale nemohu nevyjádřit svůj názor.

Hallberg-Rassy chce za své lodě velké peníze, stejně tak jako rodina Schöchlových za lodě Sunbeam. H-R se ale neodklání od svého typického vzhledu a ponechává jak majitelům starých, tak i nových lodí zažívat stejné pocity při připlutí do maríny, kdy nikdo ani na sekundu nezapochybuje, že teď tedy něco připlulo. Nejde totiž jen o kvalitu samotnou, ale lidé mají v mnoha případech rádi, když je navenek vidět, že oni si to mohou dovolit. Základní cena lodě Sunbeam 40.1, připravené k plavbě, činí 299 000 Euro včetně DPH, zatímco například Bavaria 41 přijde včetně daně v základu na 148 000 Euro, což je přibližně polovina. Všichni víme, v čem tkví ten rozdíl, ale když budou obě dvě lodě vedle sebe na vodě, tak to řada přihlížejících lidí chápat nebude. A to se stále otírám jen o design, aby bylo jasno. To je totiž asi to jediné, co si dovolím kritizovat, a myslím to přitom dobře. Protože kdyby všechny modely Sunbeam šly designérsky svým osobitým nezaměnitelným stylem a nesnažily se sledovat módní trendy, naopak určovaly je, pak by se určitě našlo více těch, kteří by rádi sáhli hlouběji do kapsy.

Když jsem tedy poprvé spatřil Sunbeam 40.1, tak se nestalo, že bych údivem lapal po dechu a koukal se na další nedosažitelný sen. Ne. Koukal jsem se na stejnou loď, jakých jsem už viděl spousty. Rozdíl proti té spoustě je však cítit ze zpracování každého detailu. Na zádi za dvojicí kormidelních kol je plocha na opalování o rozměrech 190 x 70 cm a pod ní se nachází úložný prostor, kam se vejde nejen záchranný ostrůvek, ale rovněž další materiál a třeba i fendry. Dvojice kormidelních kol ovládá jeden kormidelní list přes spojovací tyče, přesný a bez vůlí je celý kormidelní systém dánské značky Jefa. Koupací plato je jako u většiny současných lodí sklopné. Obě postranní batysty naopak nejsou tak hluboké, jak bývá zvykem, aby neubíraly prostor v zadní kajutě, resp. kajutách při tříkajutovém layoutu. Robustně stavěný stolek v kokpitu má po stranách dvě sklápěcí křídla a vpředu a vzadu dvojici madel. Pochozí plochy jsou rozměrné a rovné, bez instalace jakýchkoliv technických prvků, což umožňuje bezpečný pohyb po palubě. Stěžeň je posazený proti zvyklostem více dozadu, podobně jako u menšího modelu 28.1, který pochází stejně tak z pera bratří Jakopinů. Stejně jako menší „osmadvacítka“ je větší novinka vybavena Pinocchio kýlem, který posouvá těžiště laterálu více dozadu a současně zachovává dostatek hmotnosti více vpředu. Vanty jsou uchycené až na bortlajsně a zadní stěh je pouze jeden, na rozdíl od často používané dvojice nebo rozdvojení ve spodní části pro nerušený pohyb posádky na zádi lodě. Všechna lana jsou od stěžně až po vinšny vedena skrytě, a paluba lodi tak působí uklizeným dojmem. Testovaná loď byla vybavena 107% genou, na přání však lze objednat i samopřehazovací kosatku.

Největší rozdíl proti masově vyráběné konkurenci spatříte nejspíše po vstupu do interiéru. Zde na vás dýchne zcela jiný svět. I přes moderně řešený design interiéru nenechá Sunbeam 40.1 nikoho na pochybách o kvalitě použitého dřeva a jeho zpracování. To je v duchu tradic této značky na takové úrovni, na kterou už může řada loděnic jen vzpomínat. Prostorná kuchyně na levoboku nabízí velkoryse pojatou pracovní plochu, samozřejmě všechny obvyklé spotřebiče a ze salónu od jídelního stolu přístupnou prosklenou a osvětlenou skříňku na nikoliv obyčejné nápoje. Proti sezení u jídelního stolu ve tvaru L je dvojice samostatných křesel s navigačním stolkem uprostřed. Tuto část lodě z obou stran prosvětlují dvojice oken na bocích trupu, které snad při pohledu zvenčí vytvářejí esteticky zdařilý celek, ale jsou umístěné příliš nízko, aby denní světlo dostatečně zalilo desky stolů.

Přední kajuta s velkoryse pojatým lůžkem, jež i v přídi má dostatečnou šířku k tomu, aby majitelé leželi hlavou do přídě, nabídne dostatek úložných prostor a také prostoru pro oblékání. Naopak zde jsou okna v trupu v ideální výšce a je velmi příjemné ležet a sledovat okolní dění na vodě. V případě, že zákazníci zvolí dvojici sociálních zařízení, je spaní v přední kajutě ve tvaru V orientováno hlavami do středu lodě. Ve standardním provedení je v zádi dvojice stejných zrcadlově uspořádaných kajut. V případě dvoukajutového uspořádání, zůstane jen zadní kajuta na levoboku a na pravoboku bude velký úložný prostor. Veškeré vnitřní prostory jsou příjemně osvětlené a musím zmínit i osvětlení technologických prostor, které usnadní údržbu.

Při asi hodinové vyjížďce s plně obsazenou lodí, protože zájem byl veliký, nás na zaďák poháněl od břehů stabilní západní vítr o rychlosti 10 uzlů a při minimálním vlnění se rychlost lodi blížila 7 uzlům. Při přechodu na bočák se rychlost asi o 0,5 uzlu zvýšila a loď byla ve všech ohledech stabilní. Náklon byl minimální a stejně tak síly na kormidle, loď se nedožadovala žádných velkých směrových korekcí a neměla ani žádnou velkou touhu ostřit. I při stoupačce 40–50 stupňů stačilo držet kormidlo ve dvou prstech, pouze rychlost zase klesla lehce pod 7 uzlů. Vinšny nejsou přístupné za plavby přímo od kormidla a buď potřebujete další členy posádky, anebo zafixovat směr autopilotem a jít si to udělat sám. Ostatně konzoly před kormidelními koly nabízejí dostatek prostoru pro osazení nezbytnými přístroji.

Když se tedy oprostím od svého estetického cítění, pak Sunbeam 40.1 je nesporně velmi moderní lodí, která spíše než klasickou stárnoucí klientelu osloví svým vzhledem mladší ekonomicky silnou generaci. Jde o pohodlnou, lehce ovladatelnou a rychlou loď, jež musí svým zpracováním vyhovět nejpřísnějším kvalitativním nárokům. V segmentu 40stopých lodí sice není úplně prázdno, ale na druhou stranu jde o rozměr lodě, kterou hledá většina rozumně uvažující klientely, jež kromě dostatku prostoru ocení i to, že si za své peníze nekupuje okázalost a prostor, který nepotřebuje. Ještě jednu přednost bude mít Sunbeam 40.1, a to, že bude díky pověsti všech svých předchůdců dobře držet cenu.

 

Technické údaje

Celková délka  12,38 m

Délka trupu     11,99 m

Délka na vodorysce    11,17 m

Šířka    3,99 m

Ponor  2,00/1,70 m

Suchá hmotnost          8500 kg

Balast  3000 kg/35 %

Výška nad hladinou    16,99 m

Hlavní plachta 43,50 m2

Gena 107%     41,00 m2

Motor Diesel 55 k/Saildrive

Nádrž na vodu (nerez)            400 l

Nádrž na palivo (nerez)          200 l

Odpadní nádrž (plast)            50 l

Cena    299 000 Euro včetně DPH

www.tpscentrum.cz

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska
title

Balt 818 Titanium

Test | Petr Láska