Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zraje jako víno

Když je loď v dobrých rukách, tak nestárne. Naopak, za léta používání je vychytaná do posledního detailu, a pokud pochází z let, kdy se ještě při výrobě tolik nešetřilo, pak nabídne vynikající poměr ceny a hodnoty.

 

Slovinský Elan vytvořil jak lodě, jež prošly svou současností a upadly v zapomnění, tak i kousky, jež jsou nezapomenutelné. Jedním takovým je sportovně laděný Elan 333 z konce devadesátých let, který sice v interiéru proti turistické konkurenci ztrácel, ale vynikal jízdními výkony a vlastnostmi a svým vzhledem válcoval konkurenci. Další takovou legendou slovinského výrobce je Elan 431, který vedle prostorového zázraku pod palubou nabídl a nabízí excelentní plavební vlastnosti.

Modelová řada Impression pak přinesla především v oblasti designu skokový odklon od předchozích modelů, jež se dlouho držely klasických tvarů. Impression, pod nějž se podepsal Rob Humphreys, přinesl zajímavou architekturu vnitřního uspořádání, moderní vzhled nástavby a novou dimenzi využití vnitřního prostoru. Tato modelová řada už neměla jako jednu z priorit sportovní výkony, ale zejména snadné ovládání, bezpečnost, prostor, komfort a pohodlí posádky. Testovaná loď, která nese jméno Viento, byla spuštěna na vodu jako majitelská v roce 2008. O tři roky později změnila majitele a vstoupila do flotily exkluzivní charterové společnosti. Vyšší cena pronájmu selektovala odbornou kvalitu klientely, která je připravena zaplatit o něco více za prvotřídně vybavenou a udržovanou loď. U masovějších charterových společností, kde je při výběru nejnižší cena nájmu hlavním kritériem, nelze loď udržovat odpovídajícím způsobem a flotila tak pomalu chátrá, jak jistě všichni známe z praxe.

Viento tedy mělo to štěstí, že bylo vždy v dobrých rukách, a jeho stav tomu odpovídá. Pohodlný vstup přes záď do rozměrného kokpitu umožňuje dvojice kormidelních kol.

Relativně kolmá záď s krátkým koupacím platem, které je však jednoznačně dostačující a vybavené teplou sprchou, umožňuje dobré využití prostoru pod kokpitem. Přestože jsou zadní kajuty rozměrné s dostatkem prostoru nad hlavou a spoustou úložných prostor, zůstalo ještě dost místa na bakisty na obou stranách a na úložné prostory pod sedáky u kormidel. Do takového prostoru na levoboku se totiž velmi pohodlně vejdou všechny fendry, které lze uvázat v horní části k nerezovému madlu. Je to pohodlné a odpadá tak lovení fendru z velmi hluboké schrány. Již zmíněné bakisty pod sedáky na obou bocích pojaly na jedné straně jak všechny úklidové prostředky, záchranný ostrůvek, hadici, kotvu a elektrickou přípojku, tak na druhé straně všechna lana, náhradní kotvu a pínu a spoustu materiálu posádky.

Rozměrnému kokpitu dominuje dřevěný třídílný stolek s vnitřním úložným prostorem a stranou nezůstává ani dostatek držáků na pohárky. Nerezové madlo u stolku pak poskytuje dobrou oporu na vlnách. O sedáky na obou stranách zadního koše je vždy mezi posádkou velký zájem. Jednou větou je uspořádání kokpitu velmi praktické a robustně zpracované.

 

Interiér musel být ve své době a ve své třídě etalonem, protože i dnes, při současném tempu vývoje nejenže nezaostává za novými produkty, ale v mnohém je převyšuje. Současným produktům vládnou rovné strohé plochy s ostrými hranami, jejichž rozsah použití a zpracování působí bez ohledu na výrobce lacině. První pohled do interiéru Vienta napoví, že jste v jiném světě, který ještě ctí zásady truhlařiny v interiéru lodí. Zcela jistě převážně tvarem, protože použitý materiál už dávno není masivní dřevo. Světlé dřevo vytváří spolu s velkou zasklenou plochu prosvětlený a prostorný interiér. Vlevo pod schody je kuchyně ve tvaru L se dvěma lednicemi, dvoudřezem, dvouplotýnkovým vařičem a teplovzdušnou troubou, která nenechá žádná kulinářská přání otevřená. Na pravoboku proti kuchyni je navigační stolek s výklopnou horní deskou a úložným prostorem. Úložný prostor najdete u kapitánského stolku také v jeho noze, pod sedadlem a vpravo vedle sedadla a uzavíratelnou schránku o něco výš. Všechny tyto prostory pojmou jak navigační pomůcky, tak i na palubě nezbytné nářadí, záchranné pyrotechnické pomůcky, dalekohled, ruční světla, dálkové ovládání od kotvy, kliky k vinšnám, drobné náhradní díly a mnoho dalšího. To nejpotřebnější tedy není nutné složitě kdekoliv v lodi hledat a kapitán má vše po ruce na jednom místě. Když už vyzdvihuji úložné prostory Vienta, pak nemohu opominout úložné prostory pod podlahou, které pojmou nejen pitný režim pro celou posádku na týden, ale také všechny trvanlivě balené potraviny. Takový špajz má málokterá loď. Dnes jsou moderní pevné podlahy, v nichž se nacházejí pouze kontrolní a montážní otvory.

 

Když jste s těmito dvěma koncepcemi bezprostředně konfrontováni, pak nemůžete než pět ódy na Impression 434. Úložné prostory nabídne Viento také pod sedáky v salónu a za opěradly. Třídílný rozměrný stůl pak poskytne i početnější společnosti dostatek místa jak k večeři, tak i přátelskému posezení. Ve výbavě Vienta nechybí ani nezávislé topení, takže není nutné se více zabývat počasím a ročním obdobím.

Elan Impression 434 se vyskytuje převážně ve čtyř- a tříkajutovém uspořádání, což je případ Vienta, které posádce nabízí jednu toaletu se sprchou vzadu a druhou u přední kajuty. Přední kajuta má na levoboku toaletu s umývadlem a na pravoboku sprchu.

Viento má celou palubu obloženou teakem, nový sprayhood a bimini a elektrický kotevní vrátek. Hlavní plachta je ukrytá v lazybagu, což je výrazně lepší řešení ve srovnání s rolovací plachtou do stěžně. Manévrování v maríně je i bez pomocného příďového propeleru, kterým je Viento vybavené, snadné a citlivost na boční vítr nebo povely kormidelníka při vyplouvání a kotvení jsou takové, že bych loď označil jako hodnou. Točí se tak snadno okolo kýlu, jako by to byl pevný bod v prostoru. Při plachtění nelze očekávat extrémní výkony, není to sportovní, ale turistická loď. Přesto bych si dovolil říci, že to žádný lenoch není a v závislosti na síle a úhlu větru dosahuje rychlostí, které jsou srovnatelné s konkurencí. Plul jsem napříč Murterským mořem na bočák o rychlosti 16–18 uzlů a rychlost Vienta po celou dobu oscilovala kolem 7 uzlů, s čímž bych jako majitel byl určitě spokojený.

 

Procházím nejen na výstavách řadu nových lodí a velmi často si vzpomenu právě na modelovou řadu Elan Impression (2006–2010), která si vedle moderních tvarů trupu a nástavby zachovala i robustní provedení interiéru s oblými hranami. Několikrát jsem slyšel stížnost na ony dva schůdky na podlaze v salónu, jež vás vždy nachytají, když nejste na loď zvyklí. Ale je to skutečně jen otázka zvyku.

Elan Impression 434 se na trhu ojetých lodí nabízí na různých serverech v rozpětí 95 000 až 165 000 Euro bez DPH. Ten nejlevnější kus z Chorvatska bude patrně poněkud utahaný z charteru, naopak ten nejdražší, který se nabízí v Turecku, bude tamním symbolem luxusu, který výrazně vybočuje z evropských cenových relací. Průměrná cena nabízených lodí tohoto typu je 120 000 Euro bez DPH, přičemž se různí rok výroby v rozpětí 2005 až 2008. Rozhodující pro cenu lodi tohoto typu by neměl být rok výroby, ale její reálný stav. Když totiž koupíte perfektně udržovanou loď za polovinu její nové ceny, udělali jste „životní kauf“. Z té poloviny nové ceny vy už polovinu nikdy neztratíte, když si budete lodě hledět. Buď vám bude dělat radost po zbytek života, anebo ji budete několik let užívat za zlomek ceny nové lodě. Důležité je ale dobře vybrat. Viento je jednou z mála lodí na trhu, kterou může její majitel prodávat s čistým svědomím.

 

Technické údaje

Celková délka 13,41 m

Šířka 4,18 m

Ponor 1,90 m

Výška nad hladinou 18,37 m

Suchá hmotnost 10 900 kg

Motor Volvo Penta 55 k

Nádrž na vodu 820 l

Nádrž na palivo 270 l

Objem obytného prostoru 68 m³

Hlavní plachta 46,79 

Gena 52,47 

Spinaker 135,45 

Design Rob Humphreys Design

Rok výroby 2008

 

 

Výbava

Klasická hlavní plachta a lazy bag, rolovací gena, elektrický kotevní naviják, výbava pro spinaker, nafukovací člun Adventure 240, bimini, sprayhood, sluneční žaluzie v interiéru, paluba, kokpit a záď obložená teakem, pevný teakový stůl v kokpitu, měnič 12/220 V, audio / CD / DVD Sony s dálkovým ovládáním, reproduktory Bose, TV Sony, osvětlení paluby a kokpitu, topení Webasto 5000, zvýšená kapacita baterií, pomocný příďový motor, kompletní kuchyňská výbava s tříplotýnkovým vařičem, pečicí troubou, chladničkou 130 l a samostatným mrazicím boxem 40 l, elektronika Raymarine včetně barevného plotteru v kokpitu, kompletní navigační a bezpečnostní výbava, wifi.