Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Supertest

Asi vás napadá, proč jsem zvolil tak velikášský titulek. Protože každý test, ke kterému mi někdo zapůjčí loď, probíhá v řádu hodin. A na palubě Lagoonu 450 jsem při plavbě řeckými vodami s našimi čtenáři strávil na konci dubna celý týden.

 

Katamarany jsou mezi loděmi samostatnou disciplínou, stejně tak, jako je třeba běh součástí atletiky. Když někdo řekne: „Mám rád atletiku“, tak nevíte, zda inklinuje k běhu, skoku nebo vrhu čímkoliv. Je jedno, k čemu inklinuje, má prostě rád atletiku. Já mám rád lodě.

Úvod

Ekonomický rozvoj kategorie katamaranů jednoznačně potvrzuje požadavky trhu. Kdyby mě k tomu nepřivedla profese, asi bych sám díky svému založení nevyhledával katamaran. Vždy jsem k nim vzhlížel s úctou, vždy jsem byl fascinován jejich rozměry a nabídkou vnitřního prostoru. Vždy se mi zvenčí z designérského hlediska líbily, ale nikdy jsem nesnil o tom, že budu plout na katamaranu. Možná jsem přízemní člověk, myslí si příznivci vícetrupých plavidel. Ale já nevnímám katamaran jako hierarchicky výše posazenou věc ve světě lodí. Nevnímám to tak, že by katamaran byl vyšším vývojovým stadiem plachetnice. Katamaran je v mých očích postaven na stejnou úroveň jako jednotrupá plachetnice, a jako se někomu líbí černá a druhému blondýna, tak se někomu líbí jeden trup a jinému dva trupy. Kategorie katamaranů je tedy samostatným segmentem lodního trhu a bylo by velmi chybné tuto kategorii s čímkoliv jiným ve smyslu špatná či dobrá srovnávat. Je tady, protože žije dostatek těch, pro které je tím pravým ořechovým.

Závěr

Ve škole nás učili, že každý sloh má mít úvod, stať a závěr. Úvod mám tedy za sebou a mám neodbytnou touhu navázat na úvod závěrem. A udělám to. Týden dovolené na palubě Lagoonu 450 byl fantastickým zážitkem. Byl jsem pouhou součástí posádky, loď měla svého kapitána a já jsem se jen vezl a nemusel se o nic starat. Jen jsem si užíval toho neskutečného prostoru, komfortu, klidu ke čtení knihy, dobré kuchyně a lednice plné piva. Když jsem měl zájem si něco osahat, tak jsem to udělal. Když ne, tak jsem si jen užíval. Osm lidí na palubě Lagoonu 450 se doslova ztrácelo, nikdo nikoho svou přítomností neobtěžoval, nikde nikomu nechybělo jeho místo. Jedna lednice na potraviny, druhá lednice na ovoce a zeleninu a třetí lednice jen na pivo, s něčím podobným se jen tak na lodi nesetkáte. Taky žádná druhá sériově vyráběná loď nemá tak velký odpadkový koš. Při kotvení jsme na všech místech budili impozantními rozměry zaslouženou pozornost a ostatní posádky dělaly, že se nekoukají na ty rozmařilce, kteří si na vodě užívají standard X-hvězdičkového hotelu. Těch několik vět mé závěrečné řeči je stručná charakteristika toho, v čem je katamaran nedosažitelný a proč se do této kategorie lodí mnozí zamilují. Sami potom přijdete na to, co v tom výčtu kvůli mému subjektivnímu pohledu chybí.

Stať

S rozmachem turistického jachtingu se profilovaly požadavky zákazníků, z nichž tento segment trhu žije. Abychom se správně pochopili, musíme si přiznat, že většina těch, kteří tráví dovolenou na lodi, žádní jachtaři nejsou. Relativně nízké ceny a atraktivita dovolené strávené na lodi vzbudily pozornost velmi široké veřejnosti. Té však nejde o to, vychutnávat si celodenní plavbu v náklonu a polykat míle. Pro tuto skupinu lidí, která v podstatě drží charter ekonomicky nad vodou, je hlavní prioritou snová zátoka s tyrkysovou vodou a koupáním, večerní procházky po promenádách každý den jiných měst, komfort na palubě srovnatelný s pobytem na břehu a dostatek soukromí. Když si k tomu domyslíme nedostatečné hloubky v nejatraktivnějších lokalitách a ekonomickou sílu amerických turistů, pak je jasné, co vedlo ke vzniku kategorie turistických katamaranů a jejich velkému rozmachu. A podařilo se to. Protože žádná jednotrupá srovnatelně dlouhá plachetnice toto nenabídne.

Výrobců je hned několik, ale Lagoon je největším z nich a model 450 jedním z nejprodávanějších. Právem je tedy možné Lagoon 450 považovat za etalon své třídy. Můžou existovat rychlejší katamarany, můžou existovat v očích někoho jiného hezčí katamarany, určitě pak existují drahé a individuální stavby, ale ve svém segmentu masově vyráběných plavidel přináší Lagoon 450 soubor nejvyváženějších vlastností za danou cenu. Uvidíme, jak si v budoucnosti Bavaria poradí s rozvojem své nové akvizice Nautitech, která by mohla Lagoonu šlapat na paty, pokud ovšem soudruzi z Německa neudělají někde chybu.

V osmi lidech se nám tedy žilo na palubě Lagoonu 450 nádherně. Ani když jsme nastupovali na loď a všichni odložili svá zavazadla v kokpitu, nikdo přes ně nemusel klopýtat, protože kokpit je co do rozměrů pojat skutečně velkoryse. Stejně tak salón, kde jsme se u stolu sešli všichni k jídlu bez větších potíží. Nejsem velký kuchař, a tak jsem se do kuchyně nacpal jen ve chvílích, kdy jsem cítil jako nevyhnutelné, abych alespoň umyl nádobí a nepřipadal si jako vyžírka. V kuchyni jsem měl místa dost, abych mohl vše umýt a utřít, při troše fantazie jsem si dokázal představit, jak krásný to musí být zážitek v těchto podmínkách něco dobrého uvařit posádce. Kuchyně by svým pojetím totiž vystačila pro každodenní život doma a nejen na lodi. Každá ze čtyř dvoulůžkových kajut byla prostorná a každá měla své sociální zařízení, včetně sprchy, což zejména v Řecku při absenci klasických marín a stání u městského mola oceníte. Kajutám bych jen vyčetl málo úložných prostor. Moje partnerka si vyložila svou tašku do poliček a skříněk, já jsem se svou taškou zůstal celý týden nevybalený a žil jsem tím, že jsem něco z tašky vyjmul a něco jiného tam vložil. Ale musím říci, že mi to vůbec nevadilo. Dovedu si však představit lidi, kterým by to vadilo, pár už jsem jich potkal.

Za kormidlem seděl kapitán, kterému téměř vždy na flybridgi sekundovali minimálně dva další členové posádky, aby si vychutnali ten pohled shora. To už nás dole zbývalo jen pět. Všiml jsem si, že dva si oblíbili vnější sezení před salónem a za trampolínou. V salónu, kokpitu a kajutách jsme už zůstávali jen tři a snažili jsme se utíkat před pocitem samoty. Asi nedokážu lépe popsat, jaký prostor Lagoon 450 nabízí. Když chtějí, mohou všichni sedět nerušeně u jednoho stolu. Když někdo touží po klidu a samotě, nemusí ji dlouho hledat. Z tohoto pohledu je život na katamaranu bezkonkurenční. Když je klidné moře.

Když se to začne trochu víc vlnit, tak koncepce dvou trupů s absencí těžkého kýlu a rozměry lodě způsobí, že katamaran více kopíruje tvar hladiny, než jednotrupá plachetnice. Řekl bych, že se chová trochu jako velký motorák. Zatímco na plachetnici miluju vlnění a její pravidelný pohyb nahoru a dolů, katamaran se jakoby kroutí kolem dalších úhlopříčných os, podle toho, pod jakým úhlem pluje na vlny. A nemohu říci, že by to bylo pro moji hlavu a žaludek příliš zábavné. Toto vnímání je samozřejmě velmi individuální a nemohu hovořit za jiné lidi, mluvím o svých vlastních pocitech.

Pod plachtami se Lagoon 450 chová pěkně a ani se moc nebrání typickým odporem dvoutrupých lodí udělat obrat. Kvůli hydrodynamice s ohledem na tvar trupů a hmotnosti lodě potřeboval na stejnou rychlost jako jednotrupá plachetnice pomalu dvakrát tolik větru při plných plachtách. Řekl bych, že síly, vznikající za těchto podmínek na takeláži, aby rozhýbaly dvacetitunový kolos, jsou již nad rámcem toho, co si dokážeme normálně představit. Není dobré se nechat mýlit tím, že loď stojí v podstatě stále stejně rovně, a tím je tedy vše v pořádku. Snadno by se mohlo stát, že situaci neodhadnete a něco na takeláži praskne, protože nedostanete klasické signály jako u plachetnice, že už je větru více než dost. Při plavbě na plachty můžete skleničky s pitím klidně nechat na stole, což je další výhoda katamaranu. Tedy pokud se to příliš nevlní. Při přeplavbě na ostrov Hydra jsme v závěrečné části měli předoboční vítr o rychlosti asi 24 uzlů a měli bychom mít už zrefonané plachty, což doporučuje výrobce od rychlosti větru 23 uzlů, ale posunutím vozíku hlavní plachty do boku lze vítr vypustit, takže jsme s plnými plachtami svištěli přes 8 uzlů. Bez vln by to bylo ještě víc, ale zvlněné moře katamaran zpomalí. Při delší plavbě by bylo lepší zrefovat, nám ale chybělo jenom pár mil a zkušený kapitán dobře odhadl jak moc vítr vypustit. Při slabém předobočním větru kolem 10 uzlů se v podstatě Lagoon 450 významněji nehne, za stejných podmínek by stejně dlouhá plachetnice plula rychlostí zhruba poloviny rychlosti větru, zatímco katamaran těchto rozměrů se bude velmi líně pohybovat vpřed a většina posádky upřednostní nastartování motorů, aby se někam ten den dostali. Při zadních kurzech pak významně pomohou příplatkové větší plachty, genaker nebo Code 0, s nimiž i při slabém větru katamaran pěkně pluje.

Manévrování na místě za pomoci obou plynových pák je dlužno říci zábavné, ale až ve chvíli, kdy si reakce lodi na pohyby plynových pák osvojíte. Do té doby je to spíše trápení, z něhož byste nejradši utekli. Když je potom při kotvení silnější boční vítr, není vůbec žádná legrace bez dostatku zkušeností loď bezpečně ovládat. Na to by měl myslet každý, kdo se chce bez zkušeností vypravit na katamaran jako kapitán. Doporučuji, aby před tím absolvoval několik plaveb, kde se to bude pod dohledem zkušeného kapitána učit. Já jsem si na to vůbec netroufl a jen zpovzdálí, s úctou a s fendrem nebo lanem v ruce jsem sledoval, jak zkušeně si náš kapitán Libor počíná.

Závěr už byl, tak nemějte pocit, že článek končí nějak divně.

 

 

Technické údaje

Konstrukce     Van Peteghem-Lauriot Prévost

Design interiéru           Nauta Design

Celková délka  13,96 m

Šířka    7,84 m

Ponor  1,3 m

Výška nad hladinou    22,33 m

Suchá hmotnost          15 500 kg

Motory           2 x 45 k až 2 x 57 k

Nádrž na vodu            2 x 500 l

Nádrž na palivo          2 x 175 l

Plocha plachet 134 m²

Code 0 (na přání)        93 m²

Počet lůžek     6 - 12

CE Certifikace             A : 12 ; B : 14 ; C : 20 ; D : 30

www.altumare.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Sunbeam 40.1

Test | Petr Láska
title

Victoire 822 Bonate

Test | Petr Láska