Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Aktuální situace v Řecku z pohledu jachtaře

Při pečlivém sledování médií se může zdát, že běžný život v Řecku po krachu jednání s EU už není tak poklidný, jako býval dřív, a proto se při cestě na charter můžeme setkat s potížemi. Jaká je realita, se kterou se setká jachtař přilétající na letiště v Aténách a směřující do maríny převzít pronajatou jachtu?

 

Tento článek čerpá z praktických zkušeností více než desítky posádek, které byly od vyhlášení referenda do druhé poloviny července na charteru v Řecku, vyplouvaly ze základny ALTUMARE v Olympic marině v Lavrionu a byly ochotny se o svoje zážitky podělit se čtenáři MyBoat.

 

Přílet

Na letišti není žádná změna vidět, je rušné a plné letadel i lidí jako dřív, obchody jsou normálně zásobené, vše funguje, bankomaty vydávají eura cizincům neomezeně, žádné fronty u nich nejsou.

 

Transfer do maríny

Veřejná doprava i taxíky jezdí standardně a jako vždycky se až na výjimky platí cash (platba kartou se řeckým taxikářům nikdy moc nezamlouvala). Pokud zavedeme hovor na téma „krize“, většina taxikářů otevřeně sdělí svůj názor na situaci a dozvíme se zajímavé životní příběhy o tom, jak krize zasáhla do životů lidí v jejich okolí. Diskuse nikdy nebyla agresivní a i zcela odlišné názory si taxikáři v rámci svých jazykových schopností vyslechli a nechali vysvětlit.

 

Provoz maríny

Bankomat v Olympic marině v Lavrionu vydává eura cizincům bez omezení, ale oproti standardu se občas před bankomatem objeví někdo z místních, přijedou na mopedu nebo autem, vyberou hotovost a odjedou (to dřív nebývalo). Zásobování obchodu i čerpací stanice je standardní, na obou místech se platí hotově i kartou jako dřív. Kavárna nikdy karty nebrala a nic se nezměnilo, za čepované pivo, dobré domácí víno a další nákupy se platí hotově. Provoz v maríně je standardní včetně večírků, které občas probíhají na některé z megajachet kotvících na začátku mola číslo 1 a které vůbec nevypadají, že by probíhala krize.

 

Předání lodi

Platba za úklid byla vždycky preferovaná v hotovosti. V případě nejvyšší nouze lze úklid platit kartou, ale je zřejmé, že nouze musí být „nejvyšší“. Složení kauce je naopak preferováno platební kartou.

 

Plavba po ostrovech

Po přistání je snadné zjistit telefon na dodavatele paliva. Objednanou naftu nebo benzín do přístavu zpravidla přiveze malá cisterna a stejně jako dřív, platí se hotově. Platba kartou je teoreticky možná, ale řidiči platební terminál většinou nevozí s sebou, a proto se může stát, že trváme-li na platbě kartou, budeme muset zajet k mateřské pumpě, která karty bere. Tady platí a vždy platilo „cash is king“. Platba za tankování vody (zpravidla 5 EUR) je jako dřív vyžadována hotově, přístavní poplatky v běžné výši 1–5 EUR (pokud je vůbec někdo vybírá) se platí jako dřív jen hotově. Obchody jsou standardně zásobeny, taverny standardně zaplněny. Místo v oblíbené taverně je lepší si v době špičky rezervovat předem. Nezdá se, že by taverny oproti době před krizí preferovaly hotovost, ale někde prostě karty nebrali a neberou. Snad ve všech prodejnách s potravinami lze platit kartou, v prodejnách se suvenýry je to různé, ale to bylo vždy na rozhodnutí majitele. Při půjčování auta jsme se setkali s požadavkem na složení kauce i platbu za pronájem radši kartou než hotově. Pronájem mopedů jsme platili hotově, platbu kartou jsme nezkoušeli, ale asi by to nebyl problém. Kauci (pokud byla vyžadována) chtěli kartou. V době zavřených bank byly vidět před bankomaty fronty asi 5–15 lidí, kteří klidně čekali na výběr. Před zavřenými bankami byl klid.

 

Závěr

Řeckou krizi, jež vypadá v médiích tak dramaticky, podle vlastních zkušeností posádek jachtař na místě nijak nepozná. Pokud by se zašel podívat před bankomat, najde nestandardní fronty asi 10 lidí, ale po zvýšení limitu výběrů pro Řeky už ani toto neplatí. Takže pokud se bude chtít jachtař dozvědět něco o krizi v Řecku, nezbývá mu než se vmísit do diskusí v tavernách, protože tam je prý téma krize v současnosti nejčastěji probíráno. Ale k tomu bude zapotřebí mluvit řecky.

 

Co bude dál?

Přírodní podmínky pro jachting v Řecku se nezmění ani s případnou krizí a marín moc není a nejspíš nepřibude, ale právě přirozené prostředí městských přístavů do Řecka každoročně láká nové jachtaře. Finanční podmínky pro provozování charteru patřily k nejvýhodnějším v Evropě a zvýšením DPH se jen některé výhody srovnají s Evropou.V cenách pronájmu se zvýšení DPH pro sezónu 2016 pravděpodobně odrazí, ale na změny DPH jsou naši jachtaři zvyklí i z Chorvatska.

Celkové změny sazeb DPH se nejspíš projeví ve zvýšení cen v tavernách, ale otázkou je, jestli si 10% zvýšení skutečně všimneme, protože kdo z nás si pamatuje, jestli musaka loni stála 7 € nebo 7,70 € a pita gyros 2,5 € nebo 2,75 €? Důležitější proto bude to, jak vyjde celkové srovnání nákladů na charter v Řecku v porovnání s jinými zeměmi, zejména Chorvatskem.

Zatím v tomto srovnání Řecko vychází dobře, protože ceny v restauracích jsou v Řecku nižší, za kotvení se téměř nikde neplatí a jedinou podstatnou položkou tak zůstává cena letenky, ale s nově zavedenou linkou nízkonákladové společnosti Ryanair do Atén může vyjít cesta autem do Chorvatska při poctivém započtení všech nákladů dráž.

Pokud chcete na vlastní kůži zjistit, jaký je jachting v Řecku, přihlaste se na plavbu „Apres Sail (Avant Ski)“ s časopisem MyBoat.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Historie polského jachtařského průmyslu – 3. díl

Magazín | Jacek Centkowski
title

Plavba ve Švédsku

Magazín | Libor Stacho