Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zlatá svatba

Loděnice Dehler oslavila v loňském roce padesát let od svého založení. Na světě je spousta dalších, které jsou ještě starší, ale ty se většinou věnovaly stavbě obchodních a rybářských lodí. Skutečný rozmach rekreačních plavidel však lze datovat do doby před padesáti lety, takže Dehler byl u toho jako jeden z prvních.

  

Dehler Deutschland GmbH byl založený bratry Willim a Heinzem Dehlerovými. V Meschede-Freienohl se tak v roce 1963 začala psát historie stavby plachetnic s tímto jménem. Prvním modelem byla jola s příznačným jménem Winnetou, která vznikala v prostorách bývalého kina a bylo prodáno více jak 400 exemplářů této lodě. Brzy pak následoval model Pfeil S. Pfeil znamená v němčině „šipka“. Příval nových modelů byl tak razantní, že spoustu z nich známe velmi dobře i dnes. Již v roce 1965 se objevila dodnes nezapomenutelná Varianta, která má ve skupině Hanse své pokračovatele (Varianta 18, 37 a 44). Následovaly další modely, jako například Optima, Delanta, Sprinta, Sprinta DS, Duetta nebo Dehlya, které všechny měly za cíl neskrývat své sportovní ambice. Přestože šlo o turistické lodě, nikdy jim nechyběl sportovní „šmrnc“ a nepřehlédnutelná elegance. Ostatně jak je tomu dodnes.

Ale vraťme se k historii, jako největší úspěch na poli stavby sportovních lodí lze považovat Dehlerem postavenou 470, se kterou jachtaři Frank Hübner a Harro Bode získali v roce 1976 olympijské zlato. Až do poloviny devadesátých let se modelová paleta profilovala díky úspěšným sportovním modelům. Heinz Dehler však opustil rodinný podnik na konci sedmdesátých let, v roce 1979, a jeho bratr Willi zůstal sám ve vedení podniku až do roku 1995. Na počátku osmdesátých let nechal Willi vedle Dehler Yachtbau vzniknout další společnosti Dehler Mobilbau, která se věnovala přestavbám automobilů VW Transporter.

Nastupující recese lodní branže ve druhé polovině devadesátých let přivedla společnost Dehler Yachtbau do finančních potíží, z kterých ji v roce 1998 vyvedlo převzetí holandskou Neptunus-Gruppe. Díky zcela nově nastavené koncepci modelové palety a navázání spolupráce s designérským studiem Judel/Vrolijk vznikly v roce 2001 nové modely Dehler 34 a Dehler 36, v roce 2003 následované modelem Dehler 39 SQ a o rok později Dehler 47. Tato obměna modelů přinesla okamžitý trend ekonomického vývoje společnosti a pomohlo tomu také to, že posledně jmenovaný Dehler 47 získal titul European Yacht of the Year 2004. Na přelomu let 2004/2005 koupil společnost Holanďan Wilan van den Berg, který ji osobně vedl. Brzy se však dostavily nové ekonomické problémy a zaměstnanci podali kvůli opakovaně nevyplaceným mzdám v roce 2008 návrh na insolvenci. Předlužený Wilan van den Berg skončil ve vedení a společnost převzal insolvenční správce, který 30. dubna 2009 oznámil prodej společnosti Dehler Yachtbau loděnici Hanse ze severoněmeckého Greifswaldu. Již v listopadu 2009 byl představen veřejnosti první společný produkt, kterým byla dosud nejmenší loď v modelové nabídce skupiny, a to Varianta 18. V květnu 2012 oznámilo vedení skupiny, že výroba s 85 zaměstnanci v domácím Freienohlu bude ukončena a přesune se do mateřského závodu v Greifswaldu, kde se již kromě lodí Hanse vyráběly také lodě Moody a Fjord.

Dnes jsme svědky nového zrodu značky, když v roce 2013 vyvolal zasloužený zájem a řadu ocenění model Dehler 38. Jeho elegantní tvary, prostorný kokpit, esteticky velmi zdařilé zpracování interiéru a v neposlední řadě plavební vlastnosti přitáhly zaslouženou pozornost trhu. V těchto šlépějích pokračuje letos model Dehler 46, na jehož palubě jsme již měli možnost na vodě pobýt. Ale o tom více už v dalším vydání My Boat.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Panerai Classic Yacht Challenge

Sport | Marek Somol