Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Budiž světlo

Řešil jsem břehovou přípojku v maríně, protože mi do lodě nešel proud. Vedle mé lodi seděl v kokpitu starší manželský pár, tak jsem se zeptal, jestli jim to chodí. Usmáli se a odpověděli: „My to nepotřebujeme, máme soláry a nestačíme to ani spotřebovat.“

 

Začal jsem se o tuto problematiku více zajímat a narazil při tom na člověka, který si na svou loď nedávno nechal tento systém instalovat. Ochotně mi přeposlal nabídku od firmy, která dodávku realizovala, a několik fotografií. To je však při mém vztahu ke všemu, co má v přídomku slovo „elektrický“, stále málo, abych mohl napsat nějaký technický článek, který nebude plný nesmyslů. Když totiž doma měním žárovku, tak pro jistotu vypínám proud v celém domě a večer u piva o tom nezapomenu všem říci, protože takovou operaci s elektrickými rozvody nemohu přejít bez povšimnutí.

Nehodlám na svém vztahu k elektřině nic měnit, měl jsem se ve škole lépe učit a třeba bych i tu žárovku vyměnil bez mrazení v zádech. Udělám tedy nyní to, že uveřejním bez jakéhokoliv redakčního zásahu nabídku na montáž solárních panelů, kterou majitel lodě dostal. Tím, že si odepřu jakékoliv své zásahy do textu, otevřu spoustě elektricky vzdělaných jedinců cestu k užitečným a hlavně kompetentním informacím. Užijte si to.

 

Nabídka společnosti Neosolar

Základní popis fungování:

Dva 12V, 100Wp panely budou řazeny paralelně, aby se navzájem výkonově neovlivňovaly při jejich individuálním zastínění. Paralelní řazení panelů bude provedeno v rozvodnici paralelního řazení. Panely budou napojeny na MPPT regulátor 75 V/15 A. MPPT solární regulátor bude adaptivně řídit nabíjení stávající servisní 12V/320Ah baterie. Současně bude MPPT regulátor sloužit jako ochrana před přebíjením baterie (omezení výroby energie v panelech v případě nabití baterie).

12V spotřebiče lodi budou napojeny přímo na stávající servisní baterie. Navržený systém neřeší riziko hlubokého vybití baterie ani ochranu proti tomuto hlubokému vybití. Na DC výstup MPPT regulátoru mohou být napojeny 12V spotřebiče až do maximálního souhrnného odběru 180 W.

Součástí návrhu je i dvojice zařízení propojovač baterií Cyrix-ct 12/24 V, 120 A. Každé zařízení navzájem propojuje/odpojuje dvě baterie. Jakmile je jedna z baterií plně nabitá, automaticky připojí paralelně druhou baterii, aby mohla být tato také dobita. Jedno zařízení tak dokáže při přednostním plném nabití servisní baterie solárním systémem připojit paralelně startovací baterii a dobíjet ji. Nabíjení funguje i opačným směrem. Pokud je startovací baterie nabitá doplna, připojí propojovač servisní baterii a ta je nabíjena z alternátoru. Jakmile na kterékoli baterii poklesne napětí (odběr energie), propojovač baterie navzájem odpojí. Není tak možné, aby spotřebiče servisní baterie vybily startovací baterii a naopak. Je zde i funkce dočasného vynuceného propojení obou baterií, například v situaci, kdy je startovací baterie z nějakého důvodu vybitá a my potřebujeme využít energii servisní baterie na nastartování. Druhé stejné zařízení Cyrix-ct připojí baterii příďového motoru, pokud je nabitá startovací baterie od alternátoru motoru a/nebo solárního systému. Oba zdroje, tedy solární systém i alternátor motoru, tak jsou schopny nabíjet postupně všechny tři baterie.

Pro monitoring doporučuji sledovač stavu baterie BMV702. Zde je zobrazováno pro servisní baterii aktuální napětí, odebíraný/ukládaný proud (A), odebíraný/ukládaný výkon (W), stav nabití baterie v %, jak dlouho baterie vydrží (hod.) do svého vybití při stávajícím odběru a množství odebrané energie za poslední vybíjecí-nabíjecí cyklus. Pro startovací baterii je uvedeno pouze aktuální napětí (nebo teplota servisní baterie – nutnost dokoupení teplotního čidla). Celý systém je principiálně postaven na produktech holandské společnosti Victron Energy, www.victronenergy.com. Součástí návrhu technického řešení není hodnocení míry solárních zisků a energetické bilance.

Odkazy na jednotlivé komponenty:

http://eshop.neosolar.cz/mppt-bluesolar-regulator-75-15

http://eshop.neosolar.cz/sledovac-stavu-bmv-702

http://eshop.neosolar.cz/propojovac-baterii-cyrix-ct-12-24v-120a

http://eshop.neosolar.cz/solarni-kabel-sol-6-0-mm2-cerny

http://eshop.neosolar.cz/konektory-pro-pripojeni-panelu-victron-energy-kyocera-schott-a-ibc-par

http://eshop.neosolar.cz/dc-jistic-10a

http://eshop.neosolar.cz/pojistny-odpojovac-63-a

 

Poznámky a ostatní:

U baterie je DC pojistný odpojovač 63 A. To představuje maximální déletrvající odběr 63 A x 12 V = 756 W. Pokud by měl být 12 V spotřebiči odběr z baterií vyšší než tato hodnota a současně by šel tento výkon přes DC pojistný odpojovač, je nutné jej proudově navýšit (nepředpokládá se).

  • Panely budou upevněny na ocelové trubky lodi o průměru 25 mm. Konkrétní způsob přichycení tato nabídka neřeší. Nabídka neřeší průchod kabeláže do interiéru (bude řešeno kovovou průchodkou).
  • Rozvodnice pro paralelní řazení panelů je určena k instalaci do exteriéru (standardně se lepí zespodu jednoho z panelů). V případě lodi doporučujeme její umístění do interiéru.
  • Součástí nabídky nejsou jakékoli baterie. Předpokládáme, že stávající baterie zůstanou zachovány.
  • Při osobním odběru nebude účtována doprava.
  • Solární kabeláž je odhadnuta a musí být délkově a případně i svojí dimenzí upřesněna.
  • Nabídka neřeší elektroinstalaci s 12V spotřebiči napojenými na servisní baterie.
  • Nabídka neřeší elektroinstalaci a jištění startovací baterie a baterie příďového motoru. Pokud je již systém nainstalován bez jištění, dodatečně bych toto neřešil.
  • Ceny jsou uvedeny koncové bez DPH.

 

Do nabídky není zahrnuto:

  • drobný montážní materiál a elektromateriál
  • práce
  • DPH
  • nerezový nosný oblouk, součástí nabídky je pouze řešení elektroinstalací bez montáže na loď

Dodací lhůta cca 5 pracovních dnů s výjimkou panelů s dodací lhůtou 10 pracovních dnů.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Napájecí panel

Technika | Tomáš Kůdela
title

Stavba lodě, ano či ne

Technika | Viktor Brejcha