Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Víc než dost

Otázkou zůstává, co si máme představit pod pojmem „dost“. Když budeme chtít nalézt skutečnou definici toho slova, máme na celý zbytek života co dělat. Ale možná by alespoň to hledání skutečného významu mělo pro mnohé smysl.

 

Říká se, že na lodi není nikdy místa dost. Taky se říká, že každý metr je dobrý a každá další tuna je dobrá, podle toho, co se komu hodí. Mám takovou obavu, že velikášství bude naše domácí specifikum. Nepořizujeme si to, co skutečně potřebujeme a co by nám ve skutečnosti stačilo, ale pořizujeme si zpravidla raději o něco více. Když jsem stavěl barák, tak jsem se setkal se všemi možnými užitečnými radami. „A máš to podsklepený?“ ptal se jeden. Druhý zas nechápal, jak můžu stavět barák bez pracovny a třetímu nešlo do hlavy, co budu dělat bez místnosti na špinavé prádlo nebo že hodlám žít bez centrálního vysavače. A podobné je to s loděmi. Vy, kdo toužíte po nové lodi, sedněte si v klidu sami, bez nějakých chytrých rad druhých lidí, vezměte do ruky tužku a papír a napište si u sklenky vína seznam toho, co od lodi očekáváte. Kde s ní budete plout, jak často s ní budete plout, kolik dnů v kuse na její palubě strávíte, v kolika lidech s ní budete převážně plout. Zda na ní hodláte strávit zbytek života, anebo jde o momentální hračku. Prostě hoďte na papír vše, co vás napadne, a pak až hledejte loď, která všechny tyto potřeby uspokojí. Vězte, že vždy přijde někdo, kdo vám poradí, abyste si koupili loď o dva metry delší. Ale mějte svou hlavu, vyplatí se to.

Když totiž všechno toto uděláte, pak vám nejspíš Phobos 25 vyjde jako jedno ze smysluplných řešení. Vycházím z toho, že pokud se někdo směrem k Phobosu či podobným produktům začne dívat, pak to bude nejspíš rekreační jachtař, který na lodi ročně stráví tradičních 6–8 týdnů, a to na nějakém jezeře nebo pobřežní plavbou. I když u nás máme jachtaře, kteří na stejných i menších lodích obepluli celý Balt. Když to jde na Baltu, proč by to nešlo na Jadranu? K plavbě kolem světa bych asi vybral něco většího, ale to mohu zatím zavrhnout. S délkou lodě neroste jen její vnitřní prostor, ale také její pořizovací cena, provozní náklady, poplatky v marínách a náklady na údržbu. Phobos 25 a jemu velikostí podobné lodě vnímám jako dostupnou smysluplnou hranici pro nejobvyklejší formu rekreačního jachtingu. Až vám tato loď přestane čímkoliv vyhovovat, tak už budete jachtařsky tak daleko, že nebudete potřebovat žádné rady, abyste si podruhé správně vybrali.

Polský lodní průmysl dosáhl v průběhu let takové úrovně, že v polských loděnicích vyrábějí své lodě renomovaní evropští a zámořští výrobci. Na testovaném Phobosu je pěkné právě jeho čisté profesionální zpracování každého detailu a naprosto dokonalé využití daného prostoru. Velikost kokpitu bychom mohli srovnat se 30stopými plachetnicemi, stejně tak pochozí plochy paluby. Jak bývá u většiny polských lodí zvykem, je dobré si objednat mrtvého muže pro snadné stavění, resp. sklápění stěžně, protože již způsob uchycení vantů je tomuto řešení nakloněn. Všechna lana jdou přehledně přes organizéry na stopery a jejich obsluha je tudíž i v případě singlehanded plavby reálná. Záměrně neříkám pohodlná, ale reálná, protože až ve dvou lze ovládání Phobosu 25 považovat za snadné a zábavné. Testovaná loď byla vybavena vinšnami Lewmar. Na obou stranách kokpitu jsou dostatečně velké bakisty a pod pínou v podlaze kokpitu najdeme dvojici dalších úložných prostor, které v případě testované lodě vyplnily servisní akumulátory a kanystry s palivem.

Asi největším pozitivním překvapením je vstup do interiéru, kdy se otevře jistě dostatečný prostor pro pohodlný život na palubě této lodě. Někdo preferuje více uzavřené prostory pro spaní, ale já nesnáším dveře a mám rád otevřený a vzdušný prostor, což tato loď nabízí. Světlé provedení dřeva vhodně koresponduje s moderním designem čalounění a vnitřní prostor osvětlují jak boční okna na nástavbě, tak i dvě lukny na stropě kajuty. Na ležení pod kokpitem se leze kolem rozměrné a dobře vybavené kuchyně na pravoboku. Leží se napříč lodí a nad hlavami spáčů je vyvýšené místo, takže jsem ani netrpěl pocitem stísněného prostoru. Říkal jsem si, kdyby loď byla moje, kam bych se asi nejradši nastěhoval. Asi by to bylo dozadu, přišlo mi to takové útulné. Odkládací uzavřené skříňky jsou jak na obou bocích podél sezení, tak na obou stranách u spaní v přídi. Asi největší překvapení na vás čeká, když otevřete dveře sociálního zařízení. Tak rozměrnou toaletu by Phobosu 25 mohly závidět i výrazně větší lodě. Už jsem dávno zjistil, že při testu nejde jen o to toaletu vyfotit a podívat se dveřmi dovnitř, ale že je nezbytně nutné si na ni sednout. Samozřejmě oblečený. Setkal jsem se totiž už s tím, že třeba mísa byla příliš malá, nebo jsem neměl kam dát nohy či se muselo sedět poněkud šikmo. Mému nekompromisnímu pohledu na toaletu odolal Phobos 25 bez ztráty květinky.

Testovaná loď byla ploutvová, svou stabilitu tedy trochu doháněla šířkou a plochostí dna. Přesto byla při chůzi po palubě cítit menší počáteční stabilita, která se projevuje i při poryvech větru. Plocha plachet však plně respektuje poslání lodě, a není tedy vůbec nutné se obávat extrémních situací. Je však třeba, stejně jako na jakékoliv jiné lodi, reagovat na počasí, resp. sílu větru správným nastavením plachet. Plavba na větrem specifických Slapech byla klidná, komfortní a současně zábavná. Měnící se rychlost a směr větru nás nutil neustále pracovat s plachtami, abychom se vůbec pohybovali nějakým směrem. V těchto podmínkách bylo naprosto nesmyslné provádět jakákoliv měření. Plachty jsou vůči laterálu ve vyvážené pozici a síly na kormidle jsou minimální. Loď na povely kormidla reaguje velmi bezprostředně a při uvolnění kormidla má přirozenou potřebu ostřit. Vše se ale děje dostatečně pozvolna, a není tedy nutné se při plavbě nervovat.

Na tomto místě je dlužno zmínit, že Phobos 25 využívá stejný trup jako Phobos 27 a jediný rozdíl mezi nimi je v koupací plošině. Obě tyto lodě se nabízejí jak s ploutví, tak i s pevným kýlem. V květnovém čísle My Boat jsme představili ploutvový Phobos 27 Tomáše Sixty, který s ním se svou ženou a přáteli v pohodě pluje celou sezónu na Baltu a letos již kromě obeplutí Rujany a dalších německých přístavů navštívil Švédsko a Dánsko. Také je nutné zmínit, že testovaná loď se nachází v půjčovně firmy Lodní servis Linhart, není tedy nic snazšího při vašem rozhodování, než si loď vypůjčit a zjistit, zda vám bude vyhovovat. V případě, že vám tato loď vyhovuje a objednáte si ji, máte předchozí zapůjčení v charteru zdarma.

 

Technické údaje

Celková délka  7,90 m

Délka trupu     7,49 m

Šířka    2,86 m

Ponor  0,34–1,44 m

Výška stěžně (od vodorysky)            11,20 m

Celková hmotnost       2100 kg

Výtlak 2600 kg

Vnitřní zátěž   500 kg

Hmotnost ploutve      105 kg

Výška v kajutě            1,80 m

Plocha plachet 30 m2

Počet lůžek     5+1 nebo 6+2

Posádka           max. 8 osob

Výkon přívěsného motoru      6–10 HP

Cena    812 690 vč. DPH

www.lodni-servis-linhart.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Lagoon 450

Test | Petr Láska
title

Sunbeam 40.1

Test | Petr Láska