Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

S estonským duchem

Endel Aksberg, konstruktér dnešních Caravelle 33, vyrobil a prodal od začátku roku 1970 mnoho různých verzí těchto lodí. Endel a jeho rodina pocházejí z Estonska (malý ostrůvek Aksi , dnes neobydlený), kde pracovali v loděnici jeho otce.

 

Spolu se svými bratry uprchl Endel během 2. světové války z Estonska přes moře do Švédska ve člunu podobnému nynější Caravelle 33. Tato loď byla o něco menší, asi 7–8 m, a byl to velmi běžný typ lodí používaných podél baltského a finského pobřeží. Tento typ lodi byl často otevřený a mohlo se s ním plachtit i veslovat. Lodě se často používaly pro rybaření a lov.

Endel a jeho bratři se usídlili ve Švédsku na poloostrově Bosön (výběžek), který je na ostrově Lidingö, severovýchodně kousek od Stockholmu. Bratři pracovali v Bosövarvet (Bosö je název místa, varvet je loděnice) jako zruční řemeslníci a měli zde také další svoje estonské lodě.

Když se začaly vyrábět plastové (laminátové) lodě, kolem roku 1960, tak se často vyráběly pro ně potřebné formy jako otisk existujících dřevěných lodí, často lodí s krásnými liniemi. Endel, který měl velmi rád lodě estonského typu, chtěl vyrábět takovou loď také z plastu, ale s poněkud většími rozměry, než měl původní člun, s kterým připlul do Švédska. Roku 1968 objednal trup postavený z mahagonu u svého přítele a stavitele lodí Helge Kvickströma z Borgå (Porvoo) ve Finsku.

Endel dohlížel na práci a zadával instrukce staviteli lodí tak, aby nová loď dostala správný vzhled podle jeho představ. Když byl trup dokončen a měl se převzít, měl s sebou Endel (mimo jiné) starý motor z auta a převodovku „Standard 8“. Celá strojní instalace byla velmi provizorní. Cesta přes moře byla hodně náročná a u Waxholmu (pevnost poblíž Stockholmu) také začal problém s převodovkou, ale podařilo se doplout až domů do Bosönu. Endel vyrobil formy z tohoto dřevěného trupu pro výrobu trupu Caravelle 33, zároveň také konstruoval formy pro paluby a různé nástavby.

První laminátová Caravelle 33 byla vybavena nástavbou ze dřeva a dodnes pluje a je v majetku rodiny Aksbergů.

 

Caravelle 33 se vyráběla ve dvou provedeních.

Dnes označovaná jako „Verze 1“ je původní verze, byla vyráběna od roku 1973 a disponuje výtlačným trupem, který má ve vodě velmi malý odpor. Tohoto modelu bylo vyrobeno asi něco přes 50 kusů. Mnohé z těchto lodí byly vybaveny takeláží, lanovím a plachtami (doplněné byly samozřejmě olověným kýlem). Druhá „Verze 2“ se začala vyrábět v roce 1979 a byla v produkci až do roku 1990. Postavilo se přes 100 lodí. Rozdíl mezi trupy je takový, že Verze 2 má v zadní části trupu rovnější plochu, která je rovněž mírně šikmo skloněná dolů. Tím, že tato rovná plocha byla ukončena ostrou hranou, byla usnadněna a umožněna montáž trimovacích klapek, což bylo přáním mnoha majitelů Caravelle 33 se silnějšími motory. Celkový počet Caravell 33 se odhaduje na 200. Větší část z nich byla dokončena jako motorové lodě.

Endel postavil mnoho lodí, které dnes plují ve švédských vodách. Často jsou majitelé členy klubu majitelů Caravelle 33. Oba typy trupů se dále liší svými palubními nástavbami. Například byla dodána Caravelle 33 se zadní kajutou a kormidelnou, vpředu měla zcela otevřený prostor pro náklad. Používají se jako motorové lodě, s takeláží potom jako motorsailer. Takže některé verze mají záďovou kajutu a jiné mají místo ní protaženou kormidelnu až na záď. Dále pak procházela nástavba úpravami různých majitelů. Standardně je kormidelna z poloviny laminátová a v zádi uzavřená plachtou. Někteří majitelé tento prostor zcela uzavřeli pevnou nástavbou, ať už z laminátu, nebo ze dřeva.

Ještě bych doplnil, že Endel vyráběl trupy a nástavby, které potom prodával. Součástí byly i plány (výkresy a šablony) potřebné pro dokončení. Většina budoucích majitelů prováděla dokončení samostatně, nebo v různých spolupracích s jinými kolegy, nebo zadávali některé dokončovací práce firmám. Proto existují velké rozdíly v konečném provedení, podle schopností a možností jednotlivých majitelů. Jeden z dobových nabídkových letáků na loď přikládám. Jsou v něm jak základní parametry lodě, tak i cena s popisem obsahu dodávky. Byl uveřejněn u příležitosti lodní výstavy „Allt för sjön“ (Vše pro jezera) v roce 1978 ve Stockholmu.

Tento text je překladem ze švédských stránek velmi aktivního klubu majitelů Caravell 33 www.caravelle33.com (+ doplněno z různých zdrojů na webu). Stejný zdroj (Klub Caravelle 33) uvádí, že dnešní ceny u použitých lodí se podle stavu a výbavy pohybují mezi 190 000–300 000 SEK.

Něco málo o původu a rodině Aksbergů (stavitelů lodí), včetně trošky z historie předchůdců Caravelle 33, lze spatřit na webu http://archive-ee.com/page/2152770/2013-05-24/http://merepood.veebipood.ee/content/31-aksi-mereriik-tallinna-kulje-all.

A perlička na závěr. Bratři Aksbergové postavili pro Švédský královský jachtklub od podzimu 1957 do jara 1959 také jachtu „Dione“, která je dodnes považována za jednu z nejhezčích jachet na světě. Endel byl aktivní v budování Caravelle 33 až do poloviny roku 1990 a to mu bylo 75 let. Endel Aksberg zemřel v říjnu roku 2001.

 

 

Popisky

- První celolaminátová Caravelle 33 (zde je pekně vidět rozdíl v zádi trupu, verze 2)

- Endel Aksberg a jeho přítel stavitel lodí Helge Kvickström, Finsko v roce 1972.

- První dřevěný trup, který byl použit pro výrobu formy pro laminátové lodě Caravelle 33

- První Caravelle 33 s laminátovým trupem a dřevěnou nástavbou

- Trup s palubou bez kormidelní nástavby, zde je vidět v zádi typ trupu ve verzi 1

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Christian Radich

Historie | Dita Petrová
title

HMS Victory

Historie | Dita Petrová