Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Polský jachtařský průmysl – historie vývoje a cesta k úspěchu, 4. díl

V minulém dílu jsme skončili zrozením Sportiny z loděnice Sportlake, ale vraťme se nyní ještě o kousek do minulosti, abychom neopomněli jiné významné polské výrobce lodí.

 

Pro podporu rostoucího zájmu o lodě na domácím trhu je nutná jejich prezentace na výročních výstavách. V roce 1990 společnost DORAM z Varšavy pořádala v Zegrzi velmi skromnou první národní expozici s názvem Vítr a Voda (WIATR i WODA). Událost si získala uznání mezi producenty, vystavovateli a diváky, a od té doby se stala každoroční celostátní výstavou, kterou pořádá Murator EXPO, na jaře ve Varšavě a v létě ve Gdyni. V pozdějších letech se objevila druhá významná výstava s názvem BOATSHOW, pořádaná každoročně na podzim v Lodži společností INTERSERVIS.

Když už mluvíme o sériové výrobě lodí v 70. až 90. letech, měli bychom zmínit i výrobu nafukovacích a hybridních plavidel. Nejstarším polským výrobcem byla společnost Zakłady Przemysłu Gumowego z Grudziądzu, jejíž tradice úspěšně pokračovala i v 90. letech. Například DELFA produkovala sériově skládací nafukovací čluny o délce 2,5–5 m, určené pro armádu, hasiče, záchranáře, potápěče a rekreaci. DELFU pak následně po roce 2000 převzala společnost MILARGO a posledních několik let pokračuje výroba pod hlavičkou firmy LUBAWA S.A. Dalším významným výrobcem nafukovacích a hybridních člunů s pevným laminátovým dnem (RIB) je od počátku 90. let společnost SPORTIS z Bojana u Gdyně. Vyrábí lodě v délkách 2,5–10 metrů, určených pro armádu, speciální síly, záchranné sbory a rekreaci. Jsou to jak otevřené lodě, tak i lodě s uzavřenou kabinou. Mezi významné výrobce těchto lodí se od počátku devadesátých let řadí také firma PARKER POLAND, kterou vede P. Scott. Výroba se od let 2001/2002 odehrává ve společnosti MODEL-ART v Osterodě, kde jsou vyráběny velké lodě, především pro profesionální použití. Dalším významným výrobcem hybridních lodí je společnost TECHNO-MARINE od Malborku, která se specializuje na výrobu velkých komerčních lodí z laminátu, oceli a hliníku. Na trhu jsou i jiné, menší společnosti, vyrábějící nafukovací lodě.

Na konci 90. let vznikají další lokální výrobci lodí a jachet. V Augustowě je založena firma MIRAGE, specializující se na výrobu motorových jachet pro skandinávské trhy. V Novém Městě Lubawskim v roce 1991 zakládá J. Konkol společnost YACHT SERVIS, která se později přejmenovala na HABER YACHTS a specializuje se na dřevěné a laminátové jachty, vyráběné speciálně na míru zákazníka. Zajímavostí určitě je, že se zanedlouho zjistí, že plachetnice Haber vynikají nejen klasickým designem, ale také dobrými vlastnostmi při plachtění. Společnost rovněž vyrábí dřevěné motorové lodě a rekreační hausbóty. V roce 1999 vznikla v Ostródzie společnost MODEL-ART, kterou založil A. Wieżela. Zpočátku se specializuje na konstrukci kopyt a forem pro lodě a jachty z laminátu. Později firma začíná vyrábět vlastní produkty z laminátu a od roku 2002 spolupracuje s PARKER POLSKO RIB na výrobě nafukovacích člunů. Navazuje spolupráci s norskou společností ASKELADDEN, pro kterou vyrábí různé modely lodí a jachet. V Augustówě, po úpadku závodu PHOTO-PAM, vznikají společnosti DAREK.CO a POLIFACTOR, zabývající se výrobou laminátových lodí: kajaků, rybářských loděk, šlapadel a později i větších lodí.

V roce 1998 se prezidentem YACHT OSTRÓDA stává efektivní mladý manažer a námořní architekt Peter Jasionowski, který má ve firmě za sebou kariéru konstruktéra. Zlepšuje organizaci výroby a posiluje spolupráci s francouzským obřím výrobcem lodí JEANNEAU-BÉNÉTEAU. YACHT OSTRÓDA kromě výroby motorových lodí pro francouzské JEANNEAU a americký BRUNSWICK MARINE vyrábí také plachetnice Majestic 20 a 24 z pera A. Skrzata, a také motorové lodě HARPUN 550 a HADAR-20 pro policii, záchranné sbory, pohraniční stráž a WOPR. Ve výrobním programu je rovněž vlastní řada lodí pod názvem ATOL.

Organizační a finanční potíže gdaňské loděnice STOCZNIA PÓŁNOCNA (založená 1945), které tehdy patřila loděnice YACHT OSTRÓDA, vedly v roce 2001 k rozhodnutí prodat YACHT OSTRÓDA francouzskému koncernu GROUPE BÉNÉTEAU, jehož součástí v té době byla už i loděnice JEANNEAU. Tímto způsobem přešla největší polská loděnice s 60letou tradicí do rukou největší evropské společnosti na výrobu jachet. To se v budoucnosti ukáže jako významný pozitivní faktor pro polský technický pokrok v jachtařském průmyslu. V roce 2001 vznikne v Ostródzie menší loděnice MAZURY, která vyrábí hlavně na vývoz motorové jachty o délce 3,5–8 metrů pro různé evropské trhy. V následujících letech dosáhne tato loděnice průměrné roční produkce asi 300 jednotek.

Mnoho let se objevují aktivity, které mají za cíl založit v Polsku národní organizaci, která bude na mezinárodním poli zastupovat zájmy všech místních výrobců lodí. Tyto aktivity vyústí v založení asociace s názvem POLSKIE JACHTY, což je se vstupem do nového tisíciletí pro polský jachtařský průmysl velmi prospěšné. Výroba pěti největších polských loděnic zahrnovala v roce 2003 celkem 7500 lodí, jak plachetnic, tak převážně motorových lodí. V roce 2003 také vznikly další dvě nové loděnice, CORSIVA YACHING a NORTHMAN, které později významně zvýší svůj podíl na celkové polské produkci lodí.

 

Statistika výroby lodí v Polsku v roce 2003 v podstatě toto pokračování o polském jachtařském průmyslu uzavře.

- OSTRÓDA YACHT (Jeanneau-Bénéteau) – 2000 jednotek (Cap Camarat, Runabout, Leader, Merry Fisher, Antares, Flyer, Quicksilver a vlastní konstrukce )

- DELPHIA YACHTS (bývalý SPORTLAKE) – 1600 motorových lodí (Quicksilver, Ornvik) a 300 plachetnic (Sportina, Delphia, Feeling, J80)

- ŚLEPSK – 1800 jednotek (Quicksilver, Ornvik, Arvor, Sea Ray) a plachetnic (New Classic 700)

- BALT-YACHT – 1100 jednotek (Quicksilver, Arvor, Balt)

- GALEON – 800 kusů (Galia i Galeon)

 

Během tohoto období Francouz F. Laap otevřel v Gdaňsku loděnici SUNREEF YACHTS, která se specializuje na výrobu velkých katamaranů a megajachet z laminátu a z hliníku. Jak se ukáže později, SUNREEF YACHTS se stane světovým lídrem v oblasti designu a výroby velkých luxusních katamaranů a megajachet až do několika desítek metrů délky.

 

 

O autorovi

Jacek Centkowski je jedním z nejdůležitějších lidí v historii polského jachtařského průmyslu. Vystudoval Fakultu stavby lodí gdaňské technické univerzity. Po 22 letech práce ve výzkumu získal doktorát z mořské hydromechaniky a zabývá se profesionálně návrhy lodí a jachet. Jeho prvním profesionálním návrhem byla v roce 1973 loď Tiki z překližky. Za posledních 40 let spolupracoval se všemi důležitými polskými loděnicemi – Balt Yacht, Galeon, Delphia Yacht, Ślepsk, Ostróda Yacht, Mazury a Mirage. Navrhl více než 140 typů lodí, z nichž některé byly vyrobeny v rekordním počtu více než 60 000 kopií. Zakázky na projekční práce přišly i od největších světových společností vyrábějících rekreační lodě: Marine Power Europe, Brunswick Marine, Jeanneau či Bénéteau. Jeho lodě byly nominovány čtyřikrát na titul Evropská jachta roku a v jednotlivých zemích získaly již několik let v řadě tituly Jachta roku. Jacek Centkowski v současné době pracuje v týmu ve vlastní společnosti Centkowski & DENERT DESIGN STUDIO se zetěm Paulem Denertem a synem Petrem. V poslední době pracuje především pro největší evropskou společnost Jeanneau-Bénéteau, navrhl například novou modelovou řadu Merry Fisher a Merry Fisher Marlin, které se vyrábějí v největší a nejmodernější loděnici v Polsku, Ostróda Yacht.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Aktuální jachtařská situace v Řecku

Magazín | Petr Láska
title

Historie polského jachtařského průmyslu – 3. díl

Magazín | Jacek Centkowski