Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Rozhodnutí okamžiku

Nedávno jsem na jednom jachtařském fóru narazil na téma kolem výroby laminátových forem velkého formátu. Všichni diskutující se zabývali otázkou výroby formy/odlitku trupu sedmimetrové lodě a její další použití. Velká část z nich ovšem již tolik nerozebírala její technickou stránku v podobě nejen kroků potřebných k výrobě, ale také jejího užívání. Proto jsem se rozhodl pro tento měsíc zaměřit se na téma výroby laminátových forem a jejich využití/použití v praxi.

 

Drtivá většina výrobců sériových lodí nebo jinak sériových výrobců lodí využívá technologie laminování do forem. Je to logický krok, pokud si společnost dobře propočítá a naplánuje produkci větší série lodí. V profesionálních sférách se za dobrou sérii bere stavba více než stovky lodí, mezi poloprofesionály je za velký úspěch stavby lodí v řádech několika desítek. Obojí má ale stejný princip výroby – výroba z formy.

Již samotná příprava a výroba formy je vědní obor, do kterého se pouští opravdu pouze zkušené loděnice. Například velká část profesionálních loděnic v Polsku využívá služby externích firem, které se přímo specializují na jejich výrobu. Důvod je jasný – čím přesnější, čistší a kvalitnější forma, tím lepší, rychlejší a bezproblémový je proces výroby lodě.

Prvním krokem ve výrobě je samotná výroba přesného modelu trupu lodě. Tato část má různé varianty řešení. Finančně stabilnější výrobci volí variantu výroby za pomocí obráběcích CNC strojů (obráběním PUR nebo PVC pěn, případně novinkou – polyesterové pěny). Výrobci, kteří těmito možnostmi nedisponují, volí variantu stavby modelu pomocí dřevěných latí, které následně ručně tmelí a lakují do požadovaného tvaru a hladkosti. Na konci tak je připravený model pro výrobu formy.

Další krok v rozhodovacím procesu se řídí podle potřeby dělení modelu, tedy podle toho, zda je potřeba vyrobit jednolitou formu nebo dělitelnou formu (formu, která se skládá například ze dvou částí pro následné lepší vyjmutí dílu). Celý model se před separováním zdlouhavou dobu leští, protože i zde platí, že čím pečlivější je samotná příprava, tím dokonalejší je výsledek. Po vyleštění a odseparování modelu se přistoupí k samotné laminaci formy. První vrstvu stejně jako u hotového trupu lodí představuje gelcoat. Ovšem na rozdíl od polyesterových gelcoat pryskyřicí, se kterými se setkáme na lodích, zde se vždy volí kvalitnější epoxidový gelcoat, který má nejen lepší mechanické vlastnosti, ale také vydrží mnohem lépe více sejmutí (vyrobených laminátových dílů). Gelcoat je jednou z nejdůležitějších částí formy. To, jak zvládneme vyleštit a odseparovat model se totiž na povrchu gelcoatu vždy projeví. Gelcoat se nanáší vždy v několika vrstvách (obvykle 3-4 vrstvy). Ve chvíli, kdy začne tato speciální pryskyřice „gelovatět“ přichází na řadu aplikace pryskyřice. Výrobní závody již dnes používají většinou pro aplikaci pryskyřic, gelcoatů, tmelů a barev pro velké plochu stříkací systémy. Je to nejen z důvodu rychlé a účinné aplikace, ale také pro práci ve velkých plochách ideální řešení.

Po aplikaci pryskyřice přichází proces kladení tkanin. Do prvních vrstev se vkládají vždy velmi tenké tkaniny. Podle zakřivení a jednotlivých detailů se volí mezi tkanými a netkanými materiály. Ty se průběžně prosycují až do stavu, kdy nastupují těžší/konstrukční tkaniny. Ty spolu s jednotlivými výztužnými prvky (laminovanými pásky) tvoří hmotu formy, která zabezpečuje formu proti její deformaci. Formy, u kterých se předpokládá jejich opakované sejmutí v počtech stovek a více kusů, se jako poslední vrstva kladou různé sendvičové materiály, které mají zajistit jejich dlouhou životnost. U forem pro lodě jsou konečné výrobky doplněné o podpůrná žebra a konstrukce (ocel, dřevo), které zajišťují jejich tvarovou stálost. Podle požadavků na kvalitu jsou formy během procesu případně vakuovány nebo pokud to jejich konstrukce a materiál dovolí, jsou vytvrzeny v peci (forma z uhlíkových vláken).

Poslední variantu formy jsme zatím vynechali. Byl to můj účel a to z toho důvodu, že se jedná v praxi o stejný princip výroby. Pouze v použitých typech gelcoatů, pryskyřic a tkanin se liší od základní technologie výroby. S těmito formami se v našich končinách téměř nesetkáme a to z toho důvodu, že tyto formy se používají pro výrobu uhlíkových dílů té nejvyšší kvality, kdy jedním z mezistupňů procesu výroby je vytvrzení pryskyřice s tkaninou (uhlíkovou) při vyšších teplotách a tedy i samotná forma musí vydržet požadované podmínky. Po sejmutí formy z modelu většinou není ještě vyhráno. Forma se musí důkladně očistit a vyleštit, aby na povrchu sejmutého produktu (lodě, kormidla a dalších produktech) nebyly nečistoty, nerovnosti a jiné defekty vzniklé během výroby.

Obchod v oblasti výroby forem v posledních letech velmi kvete. Modelové řady lodí i jiných produktů se skoro každý rok obměňují a loděnice se snaží přijít s lepším tvarovým řešením lodí. Je pouze škoda, že poloprofesionální a amatérští stavitelé nemají tu možnost dostat se k formám modelových řad starých 3 a více let, na které se dnes ve skladištích práší.

Výroba pomocí laminátových forem je dobrým řešením, pokud plánujeme výrobu opakovat. Této aktivitě předchází kalkulace investice vs. výnosnost. Pokud například skupinka jachtařů si mezi sebou řekne, že by si mohli vyrobit všichni nové kormidlo, je to nejlepší řešení v poměru cena, čas, peníze a konečný výsledek. V případě výroby formy lodě už je to na úrovni marketingové strategie.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Instalace solárních panelů

Technika | Petr Láska
title

Napájecí panel

Technika | Tomáš Kůdela