Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Dobrá volba

Trh s použitými loděmi je pro české jachtaře výrazně větší, byť ne finančním objemem, tak určitě co do počtu kusů. Celý náš život je stále v pohybu, což znamená, že ode dneška nezůstane každý na své lodi a ten kdo jí nemá, se po zbytek života bez ní obejde.

 

Stále se objevují noví jachtaři. Většinou je dílem náhody, že je někdo z přátel vezme na palubu své lodě a jim tento svět učaruje. V tu chvíli se začnou bořit mýty o nedostupnosti lodě. Najednou se pro ně otevře svět s použitými loděmi, který má zcela jinou podobu než svět obchodu s novými loděmi, který právě vytváří většinu předsudků výjimečnosti.

S vlastní lodí se obvykle začíná na domácích vodách, loď je malá a levná a prostředí budí dojem bezpečí na získávání zkušeností. Poprvé zvítězí emoce a kupující si většinou naběhne, přestože mu mnozí dávali jakékoliv rady. Přesvědčí se tím, že ta kamna skutečně pálí a příště už bude opatrnější. Za každou zkušenost musíme nějakým způsobem zaplatit, takže na tom nevidím nic špatného. Není žádným tajemstvím, že na lodi je dobrý každý centimetr, a tak pokud láska k první lodi není až tak silná, začneme velká část z nás za několik let pošilhávat po větším komfortu. A nebo jsou také jedinci, kterým takový způsob jachtingu bude stačit na celý život. Většinou nám však naše loď i přes všechnu lásku začne být těsná stejně jak, jako české vody. A zatoužíme po moři, které jsme si už nepochybně na vypůjčených lodích osahali.

V tu chvíli ti, kteří nemají na novou loď, sednou k počítači a začnou prohledávat brokerské servery, na kterých se objeví tisíce lodí v těžko definovatelném stavu. Protože ani popis a ani fotografie většinou neodpovídají dnešní realitě. Proto využívám každé příležitosti, abych se svezl na moři na nějaké použité lodi a mohl vám o své zkušenosti referovat. Naposledy to tedy byl Dufour 30 Classic z roku 2001 ve verzi s otevřeným salónem do přídě. Loď prošla v roce 2012 refitem a nabídla nám kvalitativně vysoký standard. Skoro všechny lodě stejného typu, které jsem na inzertních serverech našel, byly roku výroby 1998 – 2002 a jejich cena včetně daně se pohybovala u většiny od 29 000 do 45 000 Euro. Našly se i dražší i levnější kusy. Levnějších kusů bych se bál, protože ta cena už neodpovídá obvyklému intervalu a přistupoval bych k takovému obchodu s velkou nedůvěrou. Pokud bych se ale přesvědčil, že je vše v pořádku a majitel se jen z jakýchkoliv důvodů potřebuje zbavit lodě, pak je jen dobře, když nakoupíme levně. Po dražších kusech bych se však také nedíval. Nebudou lepší, než ty ostatní, jen budou dražší.

Trh s loděmi se v poslední době téměř nehýbe, lze tedy předpokládat, že v případě vážného zájmu je 10 % reálná sleva z nabízené ceny. A protože jsem už několikrát otevřeně hovořil o tom, že se nevyplatí vlastnit loď na moři sám, kdy musím chodit celý rok do práce, pak když se spojíte s někým, ke komu chováte důvěru, můžete mít za stejné peníze jako na Slapech loď na moři. Když se podělíte ve dvou o náklady za kotvení a údržbu lodě v délce 9-10 metrů, tak budete přibližně také na stejné částce. Na Baltu zcela určitě, v Chorvatsku pak budete muset dlouho hledat levné kotviště, ale když vydržíte, tak určitě řešení najdete. V Řecku byste také určitě dobře pořídili, ale v mých očích má Řecko nevýhodu v tom, že se tam musí létat a nemůžete se sebrat a odjet na loď, kdy vás to napadne, resp. můžete, ale musíte akceptovat momentální cenu letenky. Ale na to také máme každé rozdílné pohledy a někomu, kdo nejedná až tak spontánně, by to vůbec nemuselo vadit. Tak tedy zpět k testované lodi.

V kategorii použitých 29-31stopých lodí je relativně tlačenice a je z čeho vybírat. Najdete zde řadu kvalitních produktů z vyhlášených loděnic, ale při zachování výše zmíněného intervalu ceny, budete muset sáhnout hlouběji do historie. Pro porovnání jsem si tedy stanovil kritérium, že loď nesmí být starší, než 20 let, aby se designérsky příliš nevzdalovala tomu, co obvykle český jachtař hledá.

Co do počtu nabízených lodí je asi největším konkurentem Bavaria (30, 31, 32), přičemž lodě se zaplacenou daní budete muset hledat převážně na sever od nás, v Holandsku, Německu a nebo Skandinávii (toto platí pro všechny modely, o kterých budu hovořit). Většina „bavárek“ v této délce se nachází v Chorvtasku, jsou ve stejném ročníku v cenách od 33 000 Euro, jsou však vybydlené po 15 letech charteru a tato nižší cena je samozřejmě bez daně. Dalšími nejčastěji se vyskytujícími konkurenty jsou Oceanis 321, resp. 311, ty se spolu s Elanem 295 a 31 cenou nejvíce blíží Dufouru 30. V nabídce Jeanneau Sun Odyssey 32.2, resp 32i se také utopíte, jejich ceny začínají na 34 000 Euro bez daně a většinou se bude jednat o kusy z charteru. Asi nejzajímavější alternativou k testované lodi Dufour 30 Classic by byly modely Hanse 292, 300, 301 nebo o něco dražší 311 a 312, které však budete na jihu Evropy hledat marně, většina nabízených lodí totiž leží v Holandsku, Spojeném království a Irsku. Je vidět, kam se tehdy za potenciálními zákazníky obchodní oddělení greifswaldské loděnice orientovalo. Tolik tedy k potenciálním konkurentům na trhu při kritériích výběru stáří do 20 let, délka lodi 9-10 metrů a cena 29-45 000 Euro. Rozhodně je z čeho vybírat a vyplatí se vzít si s sebou na prohlídku lodě nestranného odborníka, který nebude podléhat nadšení a vaší představivosti.

Dufour 30 Classic se na trhu ojetin nevyskytuje tak často a pokud by se vám líbil, pak budete muset hledat ve Francii, Řecku, Holandsku a nebo Anglii. My jsme se svezli na lodi se jménem Swordfish po holandském Ijsselmeeru. První dojem, když jsem přicházel k uvázané lodi, byl vynikající. Na ničem nebylo patrné, že by loď byla téměř 15 let stará a šla z ruky do ruky. Na ničem nebyla vidět únava lodi a stál jsem před kusem, který byl jako nový. Není to lodí samotnou, ale zkušenostmi loděnice, která se o loď příkladně stará a také kvalitou klientů jachtařů, kteří se k lodi chovají tak, jak se má. Zatímco na jihu Evropy se charterové lodě staly levnější variantou dovolené v konkurenci k apartmánům a, bohužel, většina klientů nejsou jachtaři, nýbrž pijáci, na sever Evropy jezdí plachtit lidé, kteří mají k lodím hezký vztah a podle toho také tamní park lodí vypadá. První prošel lodí náš fotograf Pavel Najvar, dřív, než ji zaneseme jakýmkoliv materiálem. Pak jsem po prohlídce lodě zvenčí vstoupil do prvotřídního interiéru, který nenesl stopy používání. Zajímavým prvkem je lůžko v přídi, které v provedení s otevřenou přídí je samo o sobě krátké a ke spaní je nutné zvednout další díl lůžka, který během dne tvoří opěradlo v čele sezení. Sezení kolem stolu se sklopnou deskou je pro čtyři lidi pohodlné. Kuchyně patří, pravda, v této kategorii k těm menším, ale v podstatě jí nic nechybí. Plynový sporák, lednice a dřez s tekoucí vodou jsou na svém místě, jen pracovní plocha je trochu menší. Zadní kajuta má v této kategorii standardní rozměry a ten, kdo spí blíže ke středu lodě, je trochu omezován spodní částí kokpitu. Jinak je v zadní kajutě uzavíratelná skříňka na uložení oblečení. Na pravoboku je potom dostatečně rozměrné sociální zařízení s pumpovací toaletou.

Dufour 30 Classic ztrácí proti největším konkurentům viditelných 30 centimetrů v šířce, které například v případě Bavarie vytvářejí dokonce jakýsi dojem „bachratosti“. Srovnával jsem podvědomě především s Bavarií 30, na které jsem se plavil nedlouho před tím. V tomto kontextu úvah mi Dufour na první pohled přišel malý. Nakonec se však tento dojem ukázal mylným. Na palubě francouzské lodě nám během pobytu žádný prostor nechyběl a loď poskytla naprosto stejné pohodlí. Naopak poměr délky k šířce se projevuje pozitivně ve prospěch Dufouru nejen na vzhledu lodě, ale zejména na jeho plavebních vlastnostech a dynamice. Jeho tvary působí ve srovnání s Bavarií jakousi lehkostí. Kdybych to přirovnal k lidem, tak bych si na první pohled řekl, že Dufour si dá k obědu namísto knedlíků jen zeleninu.

Testovaná loď měla ponor jen 1,20 metru. Samozřejmě, co chybí kýlu na délce, to se vyrovnává v jeho větší hmotnosti. Pouhých 12 mil z vnitrozemí k plavební komoře, která nás vypustila na Ijsselmeer bylo tedy pohodlných z toho důvodu, že jsme nemuseli věnovat zbytečnou pozornost hloubkám. Během testovací plavby bylo snové počasí, polojasno, teplota vzduchu lehce přes 20 stupňů, rychlost stálého NW větru 20-26 uzlů, vlnění 0,5-1 metr. Zpočátku, než vítr zesílil, jsme pluli na ne příliš ostré stoupačce na plné plachty rychlostí 6,5 až 6,8 uzlu. Když potom vítr zesiloval, zvyšovaly se síly na kormidle a bylo stále nutné lehce odpadat, aby se vyrovnaly síly, které loď na kormidle generovala tím, že se neustále sama snažila ostřit. My jsme drželi kurs, refovali o 10-20% kosatku, trochu povolili hlavní plachtu a náklon lodi a síly na kormidle se snížily. Loď naopak zrychlila na 7 až 7,2 uzlu. Směrová stabilita byla při takové konfiguraci výborná a pína netrápila svalovou výbavu kormidelníka.

Při zadobočním kursu na plné plachty bylo extatické, jak loď surfovala s krátkými vlnami a svištěla na jih za cílem tohoto dne. Chování lodi bylo natolik čitelné, že nás ani na chvíli neopustil pocit bezpečí. Stejně tak manévrování v maríně s pínou a dieselovým vestavěným motorem Volvo Penta MD2020 s největším výkonem 19 koní (14 kW) bylo i při stále silném větru snadné. Loď velmi přesně reaguje na povely kormidla a plynové páky, minimálně splouvá a když nepodlehnete strachu z větru a využijete proti němu všechny prostředky, které máte k dispozici, tak zakotvíte na milimetry přesně.

Z Holandska jsem si odvezl pocit, že 15 let starý a udržovaný Dufour 30 Classic je smysluplnou variantou spolumajitelské lodě pro obyčejného pracujícího Čecha, který se při nejlepší vůli dostane k moři na 4-6 týdnů v roce. Tato loď je dostatečně velká na to, abyste na moři nebyli při nepřízni počasí hříčkou přírody. Pouze tak velká, abyste neplatili zbytečně za věci, resp. metry lodě, které nutně k hezkému zážitku nepotřebujete. Dostatečně velká na to, abyste se svými nejbližšími považovali soužití na palubě za komfortní. A také dostatečně úzká (3,00 m), abyste jí po Evropě byli schopni přepravit pouze s ohlášením a nikoliv jako nadměrný náklad s doprovodnými vozidly, což celý podnik výrazně prodraží.

 

Technické údaje

Celková délka            9,15 m

Šířka   3,00 m

Ponor  1,20 m

Rok výroby/refit       2001/2012

Suchá hmotnost        3100 kg

Balast (krátký kýl)    1066 kg

Výška nad hladinou  13,00 m

Stojná výška (salón) 1,80 m

Nádrž na vodu           130 l

Nádrž na palivo         60 l

Topení            Webasto (diesel)

Řízení  pína

Plocha plachet           40 m2

Hlavní plachta           22 m2

Kosatka          18 m2

Motor  Volvo Penta MD 2020, 14 kW/19 k, Saildrive

Počet osob      6

Počet kajut     2

Certifikace CE            B

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Phobos 25

Test | Petr Láska
title

Lagoon 450

Test | Petr Láska