Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Předčasně ukončený závod

Letošní ročník závodu školních plachetnic Tall Ships Races 2015 pokračoval na konci července druhou etapou. Vedla z norského Kristiansandu do čtvrtého největšího dánského města, přístavu Aalborg.

 

Česká briga La Grace, která se v první etapě z Belfastu do Ålesundu umístila na třetím místě, měla nyní ve třídě A mnohem větší konkurenci. Startovalo v ní 28 lodí, mimo jiné více než sto metrů dlouhé plachetnice Dar Młodzieży, Mir, Sedov a Kruzernštern. Protože vzdálenost z Kristiansandu k cílové čáře u Göteborgu je necelých 150 mil, připravili pořadatelé tři otočné body v Severním moři, u pobřeží Jutského poloostrova a v ústí Oslofjordu a prodloužili tak závod na 240 mil. Tedy teoreticky, v praxi to dopadlo jinak.

V úterý 28. července vyvedla loď norského vojenského námořnictva průvod 78 plachetnic z Kristiansandu na moře a v 18 hodin závod šest mil od pobřeží odstartoval. I když mají lodě třídy A povolené půlhodinové startovní okno, stejně se všechny snažily vyplout co nejdříve a tak u startovní bóje vzniklo několik nebezpečných situací; například 68 metrů dlouhý portugalský čtyřstěžňový škuner Santa Maria Manuela téměř zavadil o čelen devadesátimetrového třístěžňového klipru brazilského vojenského námořnictva Cisne Branco a při dalším manévru se jen těsně vyhnul padesátimetrové polské Pogorii a La Grace, která zase tvrdě využila svého práva přednosti v jízdě a donutila změnit směr čtyřnásobně dlouhý ruský trojstěžník Mir.

Celou noc mířily lodě ve slabém větru na jihozápad k prvnímu otočnému bodu v Severním moři na pozici 57°30’N 6°55’E, kam se La Grace spolu s plachetnicemi Dar Młodzieży, Pogoria, Christian Radich a několika dalšími z ostatních tříd dostala po páté hodině.

„Ta otočka byl neskutečný zážitek,“ vyprávěl v cíli kapitán La Grace Pepa Dvorský. „Z moře se v ranním šeru přihnala spousta lodí do jednoho bodu a všechny se snažily otočit první. Před námi najednou stála obrovská bílá železná věc, které se zoufale snažila vyhnout Pogoria a té zase my. Návětrnou bóji jsme minuli jen těsně a od Pogorie nás dělilo sotva dvacet metrů. Tohle znám z okruhovek, ale dost mě překvapilo, že kapitáni stometrových lodí bojují stejně.“

Po otočce lodě nabraly východní kurz a ve slábnoucím větru pokračovaly k dalšímu otočnému bodu. La Grace se propracovala na druhou pozici ve třídě A v průběžném pořadí, ale během odpoledne jí dojel Štandart. To je replika ruské fregaty z počátku 18. století, téměř stejně dlouhá, s podobným oplachtěním a jen s o něco horším handicapem. Když se v podvečer obě lodě plížily rychlostí dvou uzlů pár stovek metrů od sebe a zdálo se, že Štandart je o nějakou tu desetinu uzlu rychlejší, upozornil ho kapitán La Grace vysílačkou, že pokud ho nepřestane předjíždět, začne po něm střílet. Protože Vladimir Martus, velitel Štandartu, má podobný smysl pro humor, koneckonců oba měli kvůli střelbě v Ålesundu opletačky s norskou policí, rozpoutala se k nadšení fotografů na okolních lodích mohutná dělostřelecká přestřelka. Která ovšem nic nevyřešila, pouze definitivně zahnala vítr. Patnáct mil před otočným bodem začaly lodě v naprostém bezvětří splouvat s proudem směrem k severovýchodu, pryč z vytčené trasy. Poměrně jednoduše si poradila brazilská Cisne Branco, které se s posledními závany podařilo po půlnoci dorazit téměř k bóji a tam hodit kotvu, a ve tři ráno situaci stejně vyřešil Štandart o pár mil severněji. Ve čtvrtek za svítání opět začalo foukat a tak se La Grace a dalším sedmi plachetnicím třídy A podařilo vrátit k otočnému bodu a pak vyrazily směrem k Oslofjordu. Česká loď se celé dopoledne držela na prvním místě v průběžném pořadí a těsně vedle ní plula ruská fregata, když přišla zpráva, že závod bude kvůli bezvětří ve dvě hodiny předčasně ukončen. Bylo úplně zbytečné spekulovat kdo vyhrál, protože odstupy v korigovaném čase byly velmi těsné a navíc se k nim započítávala podle vzorce v pravidlech penalizace za nedojetí do cíle. La Grace se Štandartem odpoledne uspořádala ještě jednu námořní bitvu a potom, po zastávce ve Frederikshavnu, společně zamířily na námořní festival do Aalborgu, kde byly v pondělí večer konečně vyhlášeny výsledky druhé etapy závodu. Ve třídě A doplula La Grace na druhém místě se ztrátou 7 minut 13 vteřin na první Sørlandet, třetí místo získal Oosterschelde se ztrátou 14 vteřin na La Grace.

 

Výsledky 2. etapy závodu Tall Ships Races 2015:

Třída A

Sørlandet, Norsko (6. v celkovém pořadí)

La Grace, Česká republika (7. v celkovém pořadí)

Oosterschelde, Holandsko (8. v celkovém pořadí)

 

Třída B

Liv, Norsko (1. v celkovém pořadí)

Christiania, Norsko (2. v celkovém pořadí)

Vega Gamleby, Švédsko (3. v celkovém pořadí)

 

Třída C

Hosana, Francie (10. v celkovém pořadí)

St Iv, Estonsko (12. v celkovém pořadí)

Black Diamond of Durham , Velká Británie (13. v celkovém pořadí)

 

Třída D

Gigi, Velká Británie (16. v celkovém pořadí)

Bies, Polsko (35. v celkovém pořadí)

Tomidi, Belgie (36. v celkovém pořadí)

 

www.miroslavjaros.cz

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Historie polského jachtařského průmyslu – 4. díl

Magazín | Jacek Centkowski
title

Aktuální jachtařská situace v Řecku

Magazín | Petr Láska