Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Polský jachtařský průmysl – historie vývoje a cesta k úspěchu, 5. díl

Čtvrté pokračování seriálu o polském jachtařské průmyslu uzavřela statistika výroby v roce 2003 a vznik loděnice Sunreef Yachts. Tím jsme se dostali v podstatě do současnosti a další pokračování by už nebylo ohlédnutím do historie, ale popisem současného stavu. Pátým pokračováním tedy ukončíme pohled do bohaté historie polského jachtařského průmyslu.

 

V Gdaňsku se rozeběhla u firem ALUSHIP a ALUYACHTS, které patří majiteli německé a britské firmy AQUALINE, výroba velkých hliníkových trupů a nástaveb pro megajachty. Na pozemku bývalé gdaňské loděnice CONRADA sídlí dnes společnost MARINE PROJECT Ltd. a také vyrábí hliníkové trupy a nástavba magajachet o délce až 100 metrů. Patřící do skupiny CONRAD SHIPYARD, specializuje se tato loděnice na projekci a stavbu velkých hliníkových a ocelových motorových jachet a plachetnic. Vznikají zde jak zahraniční, tak i domácí zakázky převážně od firmy YACHT STUDIO STRAWIŃSKI, jako například velká plachetnice CONRAD 66 nebo motorové jachty CONRAD CLASSIC 58 (GENTLEMAN), CONRAD CUSTOM 27 a nebo jedinečná plachetnice CONRAD 115 LUNAR. V Gdaňsku jsou další výrobci velkých jachet, jako například S.M. EUROPE - Chacewicz Yachten nebo YACHT BUILDING MANAGEMENT založený J. Zawadowiczem. Mezi nejzajímavější projekty YBM patří mezi jiným také velké plachetnice WHITE EAGLE, POLSKI HAK a MOTORSAILER 45.

V následujících letech po roce 2003 tedy byla výroba polského jachtařského průmyslu stále na vysoké úrovni. Polské přistoupení k Evropské unii v roce 2004 přineslo zánik celních bariér a mnoha administrativních omezení, což bylo prospěšné pro zdraví celého polského průmyslu, včetně toho jachtařského. Velká loděnice z Olecka, DELPHIA YACHTS, začíná rozšiřovat svou nabídku na velké modely pro oceánskou plavbu, rodí se tak modely DELPHIA 33, 37, 40 a v pozdějších letech největší DELPHIA 47 a 46 CC (s centrálním kokpitem), projektované A. Skrzatem. OSTRÓDA YACHT se kvůli stále se navyšujícím zakázkám pro skupinu Bénéteau-Jeanneau stahuje ze spolupráce s americkým koncernem Brunswick Marine.

V roce 2006 se profesní sdružení „POLSKIE JACHTY” transformuje do obchodní komory POLSKA IZBA PRZEMYSŁU JACHTOWEGO I SPORTÓW WODNYCH, která později přijme zjednodušené jméno „POLBOAT”. Komora reprezentuje zájmy jednotlivých loděnic jak na domácím trhu, tak na celém světě a stává se členem celosvětové organizace ICOMIA a evropské EBI (European Boat Industry). V roce 2007 podepisují tři loděnice, DELPHIA YACHTS, BALT-YACHT a ŚLEPSK, jako evropská filiálka amerického giganta BRUNSWICK MARINE CORPORATION desetiletou smlouvu na výhradní výrobu motorových lodí, které smluvně vybavují motory Mercury, Mariner, Mercruiser a Cummins. Tato smlouva zabezpečila polským loděnicím stabilní produkci, ale současně jim zakázala vyrábět pro jiné značky, resp. vyvíjet svoje vlastní produkty. Ročně se tak jenom v těchto třech loděnicích vyrobilo cca 7000 lodí v délkách od 3 do 11 metrů, konkrétně 38 modelů QUICKSILVER, 6 modelů ARVOR a 2 modely GUERNSEY, z nichž většina pocházela z pera autora tohoto článku, Jacka Centkowského. Několik modelů Quicksilver projektoval také T. Rosiński.

Krize v USA a Evropě od roku 2007 vedla k organizačním a personálním změnám na evropské centrále Brunswick Marine v Belgii, což narušovalo stabilní produkci v polských loděnicích v letech 2008-2009. Právě jedním důsledkem této krize bylo odstoupení Pierre Charlota, který byl spojen s polským průmyslem a s třemi velkými loděnicemi na severovýchodě Polska po dobu více než 20 let a stál v těchto letech za celkovou produkcí cca 80 000 lodí. Rozhodnutí amerického vedení manažerů Brunswick Marine mělo za následek postupný pokles produkce a zhoršila se i pokračující krize s prodejem jachet na světových trzích. Na podzim roku 2009 ukončil spolupráci s Brunswick Marine konstruktér J. Centkowski, který byl spojený s touto společností přes 20 let. Brzy však dostal nabídku od konkurenční společnosti Jeanneau. Po založení rodinného podniku Centkowski & Denert Design Studio začala plodná spolupráce s loděnicemi Beneteau a Jeanneau v jejich nejnovější loděnici OSTRÓDA YACHT.

I přes stále pokračující krizi v lodním průmyslu, francouzská BENETEAU GROUP masivně investuje do vývoje a výroby nových modelů jachet a modernizace závodu v Ostródě. Loděnice, správně po léta řízená prezidenty, P. Jasionowskim a M. Hajdukiewiczem, se stále rozvíjela, zlepšovala organizaci výroby a zaváděla nejnovější technologie: výrobu vakuově vstřikovaných trupů, zavádění robotiky při nanášení gelcoatu, řezání a opracování laminátových dílů. Zrozené z pera studia Centkowski & Denert Design Studio se na trhu objevily motorové lodě s uzavřenou kabinou Merry Fisher a Merry Fisher Marlin, aby spolu s dalšími novými francouzskými modely CAP CAMARAT, ANTARES, FLYER, BARRACUDA vstoupily na skandinávské trhy a posílily své postavení na tradičních evropských trzích. YACHT OSTRÓDA navzdory přetrvávající krizi držel ročně výrobou asi 3000 kusů lodí v délkách 5,5 až 8 metrů a stal se jednou z největších a nejmodernějších loděnic v Evropě.

V roce 2010 BRUNSWICK MARINE začal investovat do nových modelů, objevily se na trhu otevřené lodě QUICKSILVER-ACTIV, OPEN, CABIN a CRUISER, následovány modely s uzavřenou kabinou QUICKSILVER-CAPTUR a PILOTHOUSE o délkách 6-8 metrů. Na severských trzích také zavedl nové modely lodí UTTERN. BRUNSWICK MARINE přestěhoval produkci mnoha úspěšných modelů QUICKSILVER z Polska do zakoupené loděnice VALIANT v Portugalsku, čímž se ponížila celková produkce polských loděnic.

Od roku 2014 se produkce modelů QUICKSILVER, UTTERN a ARVOR koncentrovala pouze do dvou loděnic DELPHIA YACHTS a BALT-YACHT. V loděnici ŚLEPSK se tak vytvořila volná kapacita pro výrobu motorových lodí SEA-RAY a BAYLINER. Při neexistenci plné zaměstnanosti v době krize ve třech loděnicích, Brunswick Marine uvolnil některá smluvní omezení s polskými loděnicemi a umožnil jim nezávislou vlastní produkci a prodeje některých jiných konkurenčních modelů. Loděnice ŚLEPSK v té době tedy zahájila výrobu finských hliníkových lodí Fiskars s laminátovými palubami a výrobu rychlých laminátových člunů AXOPAR. Současně také provozovala výrobu skla v hliníkových rámech pro známou americkou firmou TAYLOR MADE. V prostorách loděnice také našla sídlo firma S-Yachts M. Wiszniewského, která vyrábí plachetnice S-500, S-700, S-850 Centaurus a S-950 a prodává lodě BAYLINER, FISKARS i SUNLINER.

Loděnice BALT-YACHT se spojila se španělskou společností FAETON a vytvořila své vlastní modely jachet BALT-540 Pilothouse a takzvané hausbóty SUN CAMPER-30 a BALT-818 Titanium, také navržené od Centkowski & Denert Design Studio. Dále vyrábí plachetnice Balt-17 a J-23 konstrukce J. Centkowského a Balt-26 a 27 z pera W. Spisaka. Již několik let loděnice DELPHIA YACHTS rozšiřuje svou řadu jak plachetnic DELPHIA a PHILA, tak i motorových lodí NAUTIKA konstrukce A. Skrzata. V současné době sortiment plachetnic zahrnuje loď PHILA 780 a šest lodí DELPHIA v délkách od 7 do 15 metrů, dále pak motorové lodě NANO a 5 modelů NAUTIKA v délkách od 7,5 do 13 metrů. Loděnice také koupila celosvětově známou tradiční švédskou loděnici Maxi, s kterou se stále ve spolupráci s legendárním Pelle Petersonem snaží proniknout na trhy západní Evropy. Kromě svých vlastních modelů jachet vyrábí loděnice z Olecka jachty také pro jiné známé značky.

 

 

O autorovi

Jacek Centkowski je jedním z nejdůležitějších lidí v historii polského jachtařského průmyslu. Vystudoval Fakultu stavby lodí gdaňské technické univerzity. Po 22 letech práce ve výzkumu získal doktorát z mořské hydromechaniky a zabývá se profesionálně návrhy lodí a jachet. Jeho prvním profesionálním návrhem byla v roce 1973 loď Tiki z překližky. Za posledních 40 let spolupracoval se všemi důležitými polskými loděnicemi – Balt Yacht, Galeon, Delphia Yacht, Ślepsk, Ostróda Yacht, Mazury a Mirage. Navrhl více než 140 typů lodí, z nichž některé byly vyrobeny v rekordním počtu více než 60 000 kopií. Zakázky na projekční práce přišly i od největších světových společností vyrábějících rekreační lodě: Marine Power Europe, Brunswick Marine, Jeanneau či Bénéteau. Jeho lodě byly nominovány čtyřikrát na titul Evropská jachta roku a v jednotlivých zemích získaly již několik let v řadě tituly Jachta roku. Jacek Centkowski v současné době pracuje v týmu ve vlastní společnosti Centkowski & DENERT DESIGN STUDIO se zetěm Paulem Denertem a synem Petrem. V poslední době pracuje především pro největší evropskou společnost Jeanneau-Bénéteau, navrhl například novou modelovou řadu Merry Fisher a Merry Fisher Marlin, které se vyrábějí v největší a nejmodernější loděnici v Polsku, Ostróda Yacht.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Tall Ships Races 2015 - 2. Etapa

Magazín | Mirek Jaroš
title

Historie polského jachtařského průmyslu – 4. díl

Magazín | Jacek Centkowski