Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Jak se postarat o trup po sezóně

aneb co neuděláš po sezóně před novou už nedoženeš

Sezóna končí, majitelé vytahují svá plavidla z vody a připravují loď na zimní odpočinek. Velkou pozornost věnují plachtám, lanoví, interiéru a také motoru. Na co už ale zapomínají je trup lodě. Přitom se jedná o jednu z hlavních částí celé lodě a jejím správným zazimováním mohou zabránit zkrácení životnosti povrchu nebo stálosti pigmentu barvy.

Stejně jako někteří z nás zazimovávají své veterány, mělo by se stejně přistupovat také k lodi. Ne všechny opravy, renovace a aplikace můžeme dělat během zazimování, ale na druhou stranu nás důkladná prohlídka může připravit na novou sezónu. Včas si tak můžeme vyšetřit čas pro provedení potřebných prací, než budeme loď opět spouštět na vodu.

Mezi první kroky po usazení lodě na vozík nebo do kozy by měla být důkladná prohlídka podponorové části lodě. Mezi časté jevy může patřit absence antifoulingu na některých místech následkem průběžného omývání nebo odření o větve, ponořené pod vodou. V tomto případě nebudete samozřejmě ihned aplikovat nový antifouling, ale získáte představu o tom, co vše vás během začátku sezóny bude čekat. V horším případě můžete zjisti defekty na povrchu laminátu (puchýře), které vedou k tomu, že v laminátu je osmóza. Pokud tato situace nastane, nezbývá majiteli, než tento problém řešit ihned a ideálně během zimy na lodi provést opravu. Může se zdát, že obava z osmózy je přehnaná, ale na základě zkušeností z výroby nových lodí a poptávky po materiálech zjišťuji, že osmóza stále častěji patří k problémům, které majitele lodí sužuje. Vše je bohužel dáno nekvalitními materiály, které loděnice v posledních letech používají (nekvalitní vinylesterové a polyesterové pryskyřice). O problému s osmózou jsme vás již v minulých vydáních informovali. I tak se k tomuto tématu v průběhu zimy určitě vrátíme a podrobněji jej probereme.

Dalším krokem v kontrole trupu je kontrola nadpomorové části, paluby, nadstavby a pochozích ploch. Pokud nalezneme na trupu známky odření trupu, promáčknutí laminátu či jiné defekty, které zasahují do konstrukčního materiálu, vždy doporučuji svým klientům provést opravu ještě před zazimováním. Jednak často je ještě příhodné počasí pro tyto druhy oprav a nejčastěji, jak to znám, pokud to neudělám po sezóně, před sezónou si na to ani nevzpomenu a loď spustím neopravenou. Podle hloubky poškození proto volím materiál. Pro lehké povrchové defekty stačí použít gelcoat repair kit (opravnou sadu), která obsahuje gelcoat pryskyřici, která vyrovná vrchní vrstvu sendviče. Pokud jsou defekty hlubšího charakteru, je vhodné použít příslušný tmel (polyesterový nebo epoxidový) a standardně zatmelit danou oblast. Novinkou pak je možnost „gelcoat filleru“ což je speciální polyesterový tmel s lehce průzračným charakterem jako má gelcoat pryskyřice. Nezapomínejme ovšem, že výrobce ve většině případech uvádí minimální pracovní teplotu 10 stupňů. Dobrým pomocníkem tak bude při opravě elektrický přímotop, který zahřeje podklad i materiál (tmel nebo pryskyřici).

Ve většině případech ovšem nezjistíme žádná poškození. V tom případě doporučuji vždy důkladně opláchnout a omýt povrch. Standardně se setkávám s tím, že zákazník vezme kýbl vody, naleje do něj Savo nebo JAR a loď houbou omyje. Neuvědomuje si ovšem, že tyto prostředky jsou sanačního charakteru. Tedy pokud má (a to by tedy měl mít) povrch lodě opatřený ochranným leštícím roztokem (jako je například Sea-Line Brayt S1 Marine), jeho účinky pominou po aplikaci Sava nebo JARu. Zjednodušeně řečeno, povrch bude sice „dokonale“ očištěn, ale ztratí ochranu.

Proto vždy je dobré použít certifikované prostředky. I proto značka Sea-Line přišla letos na podzim s novou řadou kosmetických prostředků Sea-Line Brayt C series. Jedná se o koncentrované roztoky, které mají za cíl efektivně očistit trup, zakonzervovat jej pro období zimy a zároveň zanechat ochrané filtry. Pokud takto ochráníme trup, stačí loď pro všechny případy zakrýt plachtou a proces zazimování je hotov.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Dílna jachtaře

Technika | Viktor Brejcha
title

Výroba laminátových forem

Technika | Viktor Brejcha