Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Pohled zvenčí

Není mezi českými jachtaři mnoho lidí, kteří by mohli o extrémním sólovém jachtingu hovořit s takovou kompetencí, jako Milan Koláček. Minitransat 2015 je za námi, přečetli jsme všechny tiskové zprávy a známe vítěze. Nikdy ale nemůžeme mít na dostupné informace stejný pohled jako ten, který Minitransat v roce 2011 sám úspěšně absolvoval. Tak jsem Milana požádal o jeho kometáře.

 

Petr: Z tiskových zpráv, tak jak přicházely, jsem nabyl nepochybně falešný pocit, že vše šlo jako po másle. Ty toho víš určitě více. V čem byl tento ročník jiný, když bys ho porovnával s těmi předchozími?

Milan: Asi výbornými povětrnostními podmínkami. První 2 dny první etapy byly zajímavé z hlediska taktiky a jak si poradí závodníci s předpovědí. Druhá etapa byl sen každého ministy. Povětru až docíle. Byl to velice povedený transat a o to víc že v sériových lodích vyhrál můj velice dobrý kamarád Ian Lipinský. Předchozí nebyl příliš povedený díky pozdnímu podzimnímu startu. Drzné pozimní biskajské počasí ukončilo sen mnohým ministům hned zestartu. Anulovaná první etapa díky silné tlak níži. Navíc jsem museli zachraňovat naši Follow me po 11 dnech opuštěnou u břehú Charonte maritime., ale to s tím nesouvisí...

 

Petr: Ze 72 startujících lodí bylo 52 těch, kteří v tak náročném závodě startovali poprvé? Je to tak každý ročník? Kam se poděli všichni ti, kteří jeli loni a předloni?

Milan: Závodní pole se co dva roky hodně mění co 4 roky téměř úplně. Je pouze pár jedinců kteří jeli 3x a více. Závodníci se roztříští do větších lodí Figaro, class40 nebo IMOCA. Někteří se vrací zpět do svých zaměstnání.

 

Petr: V letošním ročníku padlo několik rychlostních rekordů. Frédéric Denis potřeboval letos 19 dnů a 23 hodin na překonání 4020 mil, čímž dosáhl průměrné rychlosti na celý závod 8,4 uzlu. Můžeš nám říci, jakého výsledku z pohledu rychlosti jsi dosáhl ty v roce 2011.

Milan: potřeboval jsem téměř 29 dní na 4200 mil z toho jsem nabral přes 24hodin v první etapě díky roztržení kosatky. David Raison potřeboval 26 dní s náskokem 1 den na druhého.

 

Petr: Svou velkou roli při dosažení rekordních rychlostí hraje samozřejmě počasí. Jak odlišné bylo počasí v roce 2011 v porovnání k letošnímu ročníku? Asi je možné říci, že to počasí udělá někomu snazší.

Milan: Rozhodně ano počastí tento rok závodníkům dopřálo transat snů. Velkou roli v tom hrál brzský start 1ní etapy z Douarnenez a pozdější start 2etapy aby se dojezd vyhnul končící hurikánové sezóně. Během druhé etapy lodě jeli téměř celý transat ve stýlém pasátovém větru. Na zadák jsou tyto lodě stavěné a je to nádherný sailing na vlnách kdy lodě serfují každou vlnu. Ideální podmínky na překonávání rzchlostních rekordů. Během našeho transatu jsme nic podobného neměli, velice nestabilní počasí s velkými lokálními bouřemi, které během dne několikrát měnili směr. Navíc jsme museli překonávat rovníkové tišiny, které znamenali 3-4dny bez větru.

 

Petr: Výrobní technologie se řítí obrovskou rychlostí dopředu. Je nějaký zásadní výkonnostní rozdíl mezi Follow me a loděmi, které dnes jedou vepředu?

Milan: V podstatě to je především vývoj lodi Davida Raisona který vyhrál Minitransat v roce 2011 na lodi s přídí typu scow. David měl možnost vylepšit svůj scow design na lodi Davyho Beaudarta který spustil nový model v roce 2014. Lod je výrazně tužšší a jednodušší na ovládání, výborně se řídí ve vysokých rychlostech a člověk se na ni cítí velice bezpečně. Dalším zajímavý prototyp spuštěný na vodu těsně před mintransatel letos je lod Simona Kostera ze švýcarska, který se rozhodl pracovat na designu lodi s Mer Forte(M. Desjoyeaux). Simonova loď je první prototyp disponující foily a kormidly T, které snižují odpor lodi ve vodě při vyšších rychlostech.

 

Petr: Nemůžu se nezeptat, zda se někdy znovu objevíš na startu Minitransatu? Otázkou je, zda vůbec chceš? A pokud ano, co je nutné pro to udělat?

Milan: Vstoupil jsem do lodni třídy Figaro , monotyp a neuvěřitelně těsné souboje na 10m lodích, které patří ve Francii bezesporu k největší konkurenci a zároveň nejlepší průpravou v sólovém jachtingu. Momentálně o Minitransatu nepřemýšlím ale kdzž jsem byl letos nastartu a sledoval meteorologické podmínky tak jsem závodníkům tiše záviděl. Svoji účast ale nevylučuji stačí vůle a chuť jít za svým cílem a nevzdat se.

 

Vím, že toho máš v tuto dobu dost na práci, a tak nebudu zdržovat dalšími otázkami kolem Minitransatu. Moc děkuji za čas, který sis našel na těchto šest otázek a příště si budeme povídat v klidu a o něčem jiném.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Josef Dvorský

Lidé | Mirek Jaroš
title

Ota Halbich poprvé

Lidé | Ota Halbich