Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Tři tváře

V půlce října se mi naskytla možnost otestovat Bénéteau Océanis 38. Počasí na Jadranu slibovalo tvrdší a perfektní podmínky. Vítr se v době našeho příjezdu stabilně pohyboval kolem 30 uzlů v nárazech, jeden den dokonce 40 uzlů.

 

Již 40 let navrhují Jean-Marie Finot a Pascal Conq dokonale vyvážené jachty s výbornými plavebními vlastnostmi a model 38 není výjimkou. Bénéteau při tvorbě trupu vyvinula hybridní technologii „infujection“, při které dochází jak k injektáži, tak současně i k infuzi pryskyřice. Tato technologie je šetrná k životnímu prostředí (nižší emise těkavých sloučenin), ale její hlavní předností je vynikající odolnost a tuhost. Kombinace tvarování a vyztužení trupu v jedné pracovní operaci snižuje hmotnost a zároveň optimalizuje mechanické vlastnosti pro dosažení bezpečnějšího a rychlejšího pohybu trupu ve vodě. O návrh interiéru se postarali designéři renomovaného italského studia Nauta Yachts. Návrháři často pracovali s protichůdnými požadavky. Jedním z nich bylo třeba zachování soukromí při maximální míře prosvětlení, což se jim dle mého názoru povedlo. Použití kvalitních materiálů v kombinaci s moderním vybavením nám rozhodně zpříjemnilo pobyt na lodi.

Model 38 byl prvním, u kterého byly představeny tři varianty uspořádání interiéru: Daysailer, Weekender a Cruiser.

Daysailer – tato verze nabízí obrovský vnitřní prostor, salon je otevřený do kajuty na přídi, kde byla odstraněna příčka. Pokud uvažujete o koupi, stojí za zmínku, že se jedná o základní model, který nemá ve výbavě rozvody pro ohřev vody, včetně kabeláže. Pokud budete na lodi do budoucna provádět úpravy či dodatečnou instalaci těchto prvků, vyplatí se volit spíše verzi Weekender.

Weekender – vyšší verze vám nabízí výběr mezi dvěma nebo třemi kajutami. Je pak už jen na vás, jak si loď přizpůsobíte (otevřené či uzavřené kajuty, samostatný sprchový kout, vybavená kuchyň, interiér/exteriér, náhradní stůl, atd.).

Cruiser – je verze v podstatě s plnou výbavou, nabízí dvě nebo tři samostatné kajuty. A mimo jiné také možnost odstranění přední příčky a otevření prostoru. Velká kuchyň se táhne přes celý obývací prostor, který nabízí komfort až pro 6 osob.

 

Plavba

Je sobota (10. 10.) odpoledne a my se chystáme s posádkou k převzetí lodě. Proškolený pracovník s námi obchází veškeré vybavení, plachty, motor, prostě vše podle dlouhého seznamu. Asi po 45 minutách je loď již v našich rukou, následuje focení a poté zabydlení. Bohužel, nad Sukošanem se stahují mračna a déšť na sebe nenechá dlouho čekat. Vítr sílí za únosnou mez pro bezpečnou plavbu a vyplutí tedy odkládáme na zítřejší ráno. Po probuzení zjišťujeme, že stále prší, ale místní předpověď hlásí příznivější počasí již kolem oběda. Déšť polevil a my dlouho nečekáme, odvazujeme mooring, vyvazovací lana a opouštíme marínu. Poslední informace o vývoji počasí nás trošku překvapila, Chorvati zavřeli kvůli silné bóře dálnici v horách za tunelem Sveti rok a v nárazech slibují vítr až 35 uzlů. Vyplouváme směr SZ a naším cílem pro dnešní den je po krátkém seznamovacím plachtění marína Sutomiščica (Olive Island Marina) na ostrově Ugljan. Plachty máme vytaženy na ¾ a Felina si svižně razí cestu vlnami. Navzdory nízkému balastu loď působí velmi stabilně a stěžeň umístěný takřka na středu lodě má za výsledek dobré vyvážení. Pánové z Bénéteau se za svou práci nemusí vůbec stydět. Navečer vplouváme do zátoky a vyvazujeme loď k molu. Nadšení kolegové vyrážejí na ryby a my přehodnocujeme další plánovanou plavbu na ostrov Olib.

Ráno nás čekalo překvapení. Probuzení do nádherně modré oblohy s vycházejícím sluncem zvyšovalo naději na úspěšnou plavbu k vytyčenému cíli. Avšak po vyplutí ze zátoky vzaly za své všechny plány. Anemometr ukazoval něco mezi 3 a 5 uzly. Loď téměř neplula a v půli dne jsme si dokonce dělali srandu, jak těch včerejších 26–30 uzlů bylo fajn. To jsme ale ještě nevěděli, co se na nás chystá. Aktualizovaná předpověď nás seznámila s blížícím se jugem a opět vítr až 35 uzlů, navíc by rychlost větru měla narůstat až do konce týdne. Čtvrtek dokonce sliboval nárazy přes 40 uzlů a vytrvalý déšť. Změna trasy na sebe nenechala dlouho čekat. Nikomu se nechtělo cestovat až na Olib a pak se celou trasu vracet zpátky proti větru v takových podmínkách. Změnili jsme směr na JZ a pravobokem minuli ostrov Molat, naše plavba směřovala do maríny Veli Rat, která slibovala ochranu před jugem. Zde jsme k našemu milému překvapení narazili na další Čechy. Celý večer jsme strávili vyprávěním historek a popíjením. Kokpit lodě nás překvapil svým prostorem, šest lidí se sem pohodlně vešlo a věřím, že by se ještě dva námořníci vmáčkli.

Druhý den brzy ráno vyplouváme a dáváme si za cíl doplout zpátky do Sukošanu. Propletli jsme se opět kolem ostrovů Molat, Tun Veli a míříme kurz JV na Zadar. Zde už nám foukalo kolem 30 uzlů a my se rozhodli vyzkoušet windpilota, který k našemu překvapení krásně zvládal cestu na vítr i za těchto podmínek. Navečer jsme propluli mezi majáky do přístavu. Zde musím zmínit horší manévrovací schopnosti lodě ve stísněných podmínkách, dva kormidelní listy se ukázaly při manévrech horší než jeden. Naštěstí nám skvěle pomohl přední propeler a po chvilce jsme úspěšně vyvázali loď na naše místo.

Ve čtvrtek předpověď nelhala, déšť a silný vítr nám nedovolily opustit marínu, a tak výlet do Zadaru přišel jako nejvhodnější nápad. Navštívili jsme tu obchod s jachtařským oblečením MUSTO a část posádky neodolala pravidelným slevám, přesahujícím 50 %.

Pátek byl posledním dnem našeho testu, dopoledne jsme ještě vypluli směr Biograd na Moru, ale telefonicky jsme již při plavbě domlouvali návrat a předání lodě na 17. hodinu. Rád bych zmínil snad ještě jednu maličkost, která nám na lodi v tomto ročním období při nepřízni počasí chyběla. Tou bylo právě nezávislé topení.

 

Technické údaje

Celková délka  11,50 m

Délka trupu     11,13 m

Šířka    3,99 m

Ponor  2,08 m

Suchá hmotnost          6095–6850 kg (Daysailer–Cruiser)

Nádrž na vodu            330 l

Nádrž na palivo          130 l

Plocha plachet 63,0 m2

Motor 29 k

Certifikace CE A8/B9/C10

www.bemexboot.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Dufour 30 Classic

Test | Petr Láska
title

Phobos 25

Test | Petr Láska