Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Ozdobená titulem

Francouzská loděnice RM Fora Marine představila na sklonku roku na výstavě v Paříži svou novinku RM 970, aby následně v Düsseldorfu proměnila svou nominaci v zisk titulu European Yacht of the Year 2017 v kategorii Family Cruiser.

 

Nová RM 970 vstoupila v modelovém portfoliu do mezery mezi RM 890 a RM 1070, což potvrzuje obecně platné trendy. Jedna věc je, když si někdo, kdo nezachází se svými penězi, ve svém marketingovém plánu něco přeje a tomuto přání uvěří a něco jiného je, když někdo zachází se svými penězi a vychází vstříc nikoliv svým přáním, ale reálné situaci na trhu.

Je na každém, jaké si pro takový děj nalezne vysvětlení. Dovolím si prezentovat to moje vysvětlení. Zatímco masoví výrobci rozšiřují portfolio modelů směrem nahoru, přesvědčení o tom, že potenciál růstu jejich loděnice leží ve velkých lodích, soustřeďují menší loděnice, orientované na privátní klientelu, nabídku svých modelů směrem dolů. Budí to ve mně dojem, že když nemám v ruce své peníze, rád se při nákupu nechávám unášet velikášstvím. Naopak když někdo zachází se svými penězi a nehledá okázalost, podporující jeho společenskou pozici, pak je pro něj důležité pořídit si za své peníze jen to, co skutečně potřebuje, a to ve špičkové kvalitě nebo v individualistickém pojetí. RM 970 je příkladem toho, kdy se desetimetrová plachetnice právem pyšní titulem lodě roku, současně pak budí zájem privátní klientely a směřuje k velmi úspěšnému ekonomickému životu.

Je potřeba vidět, že za touto silnou pozicí stojí všechny předchozí aktivity loděnice RM Fora Marine, její sveřepé setrvávání na jedinečné konstrukci a třeba i zisk titulu lodě roku v roce 2013 u větší RM 1270. Překližková konstrukce s ostrými hranami na trupu a širokou zádí nenechá nikoho na pochybách, s jakou lodí přišel do styku. Francouzi navíc nabízejí nekonečné množství barevných kombinací a moderní provedení interiéru, které se více kloní k závodním speciálům, než ke klasickým cruiserům. Interiér je většinou moderní a hladký, s velkými bílými plochami, které vytvářejí spolu s velkou plochou oken a množstvím světla pocit prostoru. Dřevo je spíše doplňkovým materiálem, který propůjčí interiéru punc noblesy. Naopak je potřeba přijmout za své různé vkusné barevné kombinace povrchové úpravy materiálů, které dodávají vnitřku lodi potřebnou plastičnost.

Plachetnice RM nejsou nic pro zkostnatělé konzervativce a touto optikou je potřeba se na ně dívat. RM 970 nabízí v interiéru vše, co čtyřčlenná posádka potřebuje ke komfortnímu dlouhodobému životu na palubě. Přední kajuta je otevřená a prostor s rozměrným lůžkem lze uzavřít za pomoci tkaniny, pokud někdo skutečně touží po uzavřeném soukromí. Výrobce jinak vychází z předpokladu, že lodě RM 970 budou většinou v soukromých rukou a nebude nutné jako v případě charterových lodí vše uzavírat. Naopak pocit prostoru při pohledu z lůžka je tím, co mě uchvátilo. Dvě proti sobě orientované lavice s třídílným sklápěcím stolem, který ve svém středu skrývá prostor pro čtyři láhve čehokoliv, jsou standardním provedením u desetimetrových lodí, které ještě svými rozměry nedovolují odvážnější konstruktérské kreace. Kuchyně nepostrádá nic z toho, na co jsme v této kategorii zvyklí a také sociální zařízení na pravoboku, do kterého se vstupuje kolem klasického uspořádání navigačního stolku, nabídne velkorysé pojetí prostoru, z něhož lze rovnou vstoupit do úložného prostoru. Vzadu na levoboku je dvoulůžková kajuta, která nabídne jak dostatečně velké lůžko, tak i dostatek prostoru na výšku, což nebývá u této velikosti lodí vždy obvyklé a podlaha kokpitu tak neomezuje její komfortní využití.

To nejzajímavější však není v podpalubí. Lodě RM jsou zajímavé svými dynamickými vlastnostmi. Na svou délku jsou lehčí konstrukce, která spolu s použitými materiály a tvarem trupu přináší větší vztlak, dlouhou vodorysku a menší smáčenou plochu. Nadprůměrná plocha plachet pak výkonové dispozice podtrhuje. Se suchou hmotností 3900 kg je k dispozici základní plocha plachet 62 m2 a při plavbě po větru potom 156 m2, což na první pohled dává tušit potenciál lodi. Širokou otevřenou záď zdobí za příplatek téměř 5000 euro dvojice kormidelních kol, které ovládají dvojici kormidelních listů. V tuto chvíli je potřeba říci, že je k dispozici několik konfigurací. Jako první bez příplatku je verze s dvojicí kýlů a jedním kormidelním listem, která je vhodná zejména do přílivových vod k úmyslnému nasednutí. Příplatek cca 1500 euro je potom nutný pro získání lodě s jedním pevným kýlem a dvojicí kormidelních listů. Obě tyto konfigurace jsou standardně dodávané s pínou, za dvojici kormidelních kol, jak již bylo řečeno, je nutné připlatit.

U lodě této šířky a tvaru zádě je při plavbě v náklonu dvojice kormidelních listů lepší pro zajištění odpovídající směrové kontroly nad lodí. Vanty jsou stažené k nástavbě a dvojice zadních stěhů s kladkovým napínákem zůstává věrná klasické konstrukci. Zajímavá je absence otěžových vozíků přední plachty, když otěže procházejí namísto toho in-haulery. Vozík otěže hlavní plachty, která je umístěna na konci ráhna, našel své místo v podlaze kokpitu před kormidelními koly, resp. za pínou. Rozměrný kokpit pak umožňuje posádce nerušený pohyb po palubě a zajímavostí je skládací prosklené uzavření svislé části hlavní lukny, které zmizí pod laminátovým stupínkem.

Stejně jako většina loděnic, nabízí loděnice RM Fora Marine svůj model RM 970 za 120 000 euro, včetně DPH v konfiguraci, která je sice schopná plout, ale určitě jste dosud nikdo na palubu tak holé lodi nevstoupili. Je proto potřeba počítat s tím, že i když budete šetřit, budete muset přihodit minimálně dalších 20 000 euro, abyste mohli říci, že vám nic nechybí. Na tom ale není nic zvláštního, nejlevnější 30stopé plachetnice na trhu se pohybují v základních cenách okolo 60 000 euro, ale málokterá, kterou potkáváte na vodě, stála pod 90 000 euro (bez DPH). Takže když porovnáme s masovými produkty stejné velikosti, jakou techniku a materiály dostáváme v podobě RM 970, pak ten rozdíl v ceně není až tak zásadní a rozhodně za něj zákazník dostane odpovídající hodnotu.

RM 970, odhlédneme-li od stavebních materiálů, je velmi podobnou koncepcí lodě, jako benátská Italia 9,98. Bude mít také velmi podobný profil zákazníků, protože když se někdo rozhodne pro Porsche 911, pak si těžko někdy v budoucnosti bude stěžovat na malý zavazadelník. Priority při výběru ho jednoznačně vedly správným směrem a je nutné srovnávat srovnatelné.

 

Technické údaje

Celková délka (vč. čelenu)      10,57 m

Délka trupu     9,65 m

Délka na vodorysce    8,95 m

Šířka    3,70 m

Ponor (dvojitý kýl)     1,65 m

Ponot (jeden kýl)        2,10 m

Suchá hmotnost (dvojitý kýl) 4100 kg

Suchá hmotnost (jeden kýl) 3900 kg

Balast (dvojitý kýl)    2x645 kg

Balast (jeden kýl)        1235 kg

Max. hmotnost CE     5150 kg

Výška nad hladinou    16,06 m

Motor Volvo Penta D1 – 20 SD, Saildrive

Nádrže na vodu           2x70 l

Nádrž na palivo          65 l

Odpadní nádrž            35 l

Hlavní plachta 33,3 m2

Genoa  27,8 m2

Asymetrický spinaker                        95 m2

Nautická architektura  Marc Lombard Design Group

Design Edouard Delamare Deboutteville

Kategorie plavby CE  B/6, C/8, D/10

Cena vč. DPH 120 000 euro

www.rm-yachts.com

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Isola d‘ Elba

Plavba | Petra Marková
title

Four Winns Horizon 190 SS

Představujeme | Petr Láska