Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Vše nejlepší k narozeninám, Zdeňku

V úterý 28.2. oslavil Zdeněk v Ománu padesátiny. Kdyby měl člověk třeba více, než jedny padesátiny, mohli bychom říci, zapijeme to příště. Ten nápad mě nadchnul s zjišťoval jsem, zda je to reálné. Netrvalo dlouho a musel jsem se smířit s faktem, že padesátiny jsou v životě skutečně jen jednou a to v jeden a ten samý den.

 

Tak tedy nezbývá, Zdeňku, než si nalít panáka a kopnout ho tam bez Tebe. Někteří z nás uvítají takovou příležitost a smíří se po námořnicku s tím, že nesmí zůstat u jednoho panáka. Ať bude jeden nebo jich bude víc, budou na Tvé zdraví, na Tvé úspěšné dokončení plavby kolem světa.

Sedím dva dny před jeho narozeninami u počítače a odesílám poslední materiály březnového My Boat ke zpracování, říkám si v duchu, kde je asi Zdeňkovi v tuto chvíli konec a do toho mi přijde přes jeho ženu ze satelitního telefonu zpráva.

Tady je...

 

Zdeněk: ....pomalu postupuji v slabém větru. Budu rád, když dorazím 27. února ráno do Salalah v Ománu. Dá se říct, že tu teď mám sílu slapského větru, jen mi plachty stále rozhazují docházející vlny. Docela pěkná otrava. Nemluvě o tom, že v takto slabém větru už nechce kormidlovat Hydrouš. A tak se mořím venku a moc vyspalej nejsem.

Elektricky autopilot je nefunkční, vypadá to na stejnou závadu v elektromagnetické spojce jako před Galapágy. Musím rozebrat kormidlo a řetězy, abych ho mohl vymontovat a za jízdy ve vlnách se mi moc nechtělo být bez kormidla a plazit se uvnitř pod kormidlem. Jen doufám , že zase nebude spálené vinutí magnetu. Je to slabina tohoto velkého motoru. Dnes se dělá jiný typ, který už tuto závadu nemá. Zařízení, motor a mechanika, jsou pro lodě až do 40 stop, ale napájení elektromagnetické spojky je přiváděno tenkými drátky, kterými protéká při aktivaci a sepnuti spojky sice jen 20W, ale po celou dobu zapnutí autopilota na AUTO. A v místě vstupu k cívce zalité v pryskyřici se pak casem přepálí. Autopilota jsem používal jen při jízdě na motor, abych si mohl trochu odpočinout, když se jelo dlouho. Nebo při manévrech a snažil se ho šetřit. Jo, o nefunkčních autopilotech by se dali psát romány. Můj autopilot připomíná tank, který má všechny vlezy a poklopy z 8 mm překližky.

Docela se v noci ochladilo, teploty padají až na 25°C a mě začíná být venku zima. Přes den jsou teploty lehce přes třicet a někdy ani to ne. Podstatně se celkově ochladilo.

V noci kolem lodi jezdili delfíni, poprvé za celou dobu, co pluji z Malediv. Jsou krásně vidět jako fosforeskující svítící torpéda. Dnes opět moře svítí jako blázen (záleží na množství planktonu, jsou místa, kde ho není tolik a moře pak svítí málo). Zkoušel jsem natáčet noční delfíny na kameru, ale nic z toho se nepovedlo. Není to v kameře vidět - tedy není vidět vůbec nic. Možná nějaká hodně citlivá profi kamera by to zvládla...

Pomalu svítá, já jednou nohou neustále upravuji kurs kormidla, plachty se snaží chytit závany větru a ze všeho nejraději bych šel spát. Snad se to přes den rozfoukne a hodím po 20 minutách chrupíka. Je už tu docela silný provoz velkých lodí.

Plavčík Zdenda zdraví kapitánku...

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

European Powerboat of the Year 2017

Co se děje | Michal Štěpán
title

Pozor - Upgrade na katamarán

Co se děje | Petr Láska