Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Američan jako poleno

Floridská loděnice Marlow Hunter není na trhu žádným nováčkem a její model 31 jsme vám jako novinku ukázali v My Boat přibližně před rokem. Nyní jsme v Düsseldorfu našli dost času na to, abychom se na tuto pro Evropany zajímavou loď podívali zblízka.

 

Trpím těžko vyléčitelným předsudkem, že v Americe je všechno jen tak na oko. Že se tam hraje hra na „Mít všechno“ a toho cíle se dosahuje za cenu, že má vše z pohledu kvality jepičí život. Tím pádem je vše levné a každý si to může koupit. Seděl jsem v mnoha amerických autech a hodnotit jejich kvalitu zpracování a použité plasty je naprosto zbytečné. Bydlel jsem ve čtyřhvězdičkovém hotelu Grand Hyatt v Atlantě, ke snídani servírovali plastové příbory, mramorové sloupy v lobby ztratily punc mramoru, když jste si na ně zaťukali a kdokoliv na patře zabouchl dveře, tak to na mém pokoji bylo slyšet, jakoby zabouchl někdo ty moje. Než jsem si na to zvykl, byl jsem několikrát za noc vzhůru s pocitem, že mi někdo vlezl do pokoje. Domy jsou ze dřeva, resp. ze slepených a vylisovaných pilin s lepidlem a odfoukne je každý větší vítr a roli transformátorů plní na sloupu elektrického vedení upevněný rezavý sud s olejem, do které jsou píchlé dráty. Zkuste si na nějakém americkém motoráku vlézt zezadu pod přístrojovku a uvidíte tu změť drátů a hrubý neopracovaný laminát. Prostě Amerika žije na oko. Musí to vypadat, udělat dojem, musíte se furt „tlemit“ a být „happy“, i kdyby jste byli po bradu v hnoji, protože člověk s negativními emocemi a se starostmi se nenosí. Radši se po uši zadluží, aby mohli hrát roli úspěšných, než by byli spokojení s tím, co mají. Obyčejní Američané vůbec netuší, kde je Česká republika a vzdělaní novináři ze CNN tuší, že by to mohlo být někde v Jugoslávii. Kterou ale znají taky jen kvůli válce, která tam byla před více jak dvaceti lety. To je můj obrázek, který jsem si vytvořil o Americe. A spousta lidí, českých lidí, pro které jsou důležité stejné životní priority, se mnou nyní nemusí souhlasit. Ale to je jejich volba, stejně tak, jako ta moje.

Nechovám tedy žádný obdiv k Americe, ani k jejich produktům. Naopak je viním z importu materiálního morálního marastu na starý kontinent. Dávám jim za vinou současnou povrchnost a pár správným směrem jdoucích amerických aktivistů můj názor na celou Ameriku nezmění. Nyní je potřeba říci, že tento relativně rozsáhlý výlev na téma Amerika nemá žádnou vazbu na mou politickou orientaci a neznamená to v žádném případě, že bych na základě absence obdivu k Americe cítil obdiv třeba k Rusku. A dost nacionalismu.

Proč vlastně takový úvod? Protože, když jsem vlezl na palubu Hunteru 31 a celý jsem si ho detailně prohlédl, tak jsem i přes svůj postoj k americkým produktům cítil obdiv. Koukám se na tuto loď jako na obytný přívěs s plachtami, který sice musí plout, ale není důležité, jak rychle. Daleko důležitější je ergonomie, jak je vše prakticky uspořádané, jak je vše po ruce, kolik je prostoru pro život a jak se layout lodě stará o pohodlný život posádky. Na úvod je tedy nutné říci, že Marlow Hunter 31 je z pohledu životního prostoru s velkým odstupem absolutním etalonem v kategorii 30stopých lodí.

Nenajdete žádnou jinou loď, která by nabídla v interiéru tolik prostoru. Plně vybavená kuchyně nenechá žádný kulinářský sen nevyslyšený, místo kolem stolu nabídne dostatek místa pro pohodlné stolování čtyř členů posádky. A nikdo nepředpokládá, že by na tuto loď přijelo více lidí. V mých očích je majitelská kajuta ta vzadu pod kokpitem. Lůžko je orientované na šířku a má úctyhodné rozměry. Do přední kajuty bych určitě směroval návštěvy a děti. Velmi příjemný je i volný prostor ve středu salonu, který není nezbytně nutné využívat k tanci, ale je milé mít ho k dispozici. Stejně tak velkoryse je pojaté sociální zařízení. Také jsem zatížený předsudkem, že 30stopou loď si kupuje rodina nebo partnerský pár pro sebe a nikoliv pro partu neustále veselých kamarádů. Touto optikou musím posuzovat vše, co jsem na palubě Hunteru 31 viděl.

Pak máme na trhu jachtaře, jejichž smyslem jachtařského života je polykat míle a hnát to, co nejrychleji a překonávat sama sebe. Pro ně asi Marlow Hunter 31 nebude tím pravým náčiním. Těžko ale posoudit, kde jsou hranice této lodě a zda by pro ní bylo samozřejmostí přeplout Atlantik. Třeba ano, proč ne. Myslím si ale, že pero konstruktérů vedla jasná představa budoucího využití této lodě a jasný psychologický profil budoucích majitelů. Mám z této lodě pocit, že je určená těm, kteří jsou například v Chorvatsku schopní v klidu trávit několik let potulováním se po zátokách a městských molech. Pak se přemístí na několik let do Řecka, aby se zase vrátili na zbytek života do Chorvatska. Myslím si, že Marlow Hunter 31 není loď pro dobrodruhy, ale pro klidné povahy, které hledají komfort a bezpečí.

Při detailním pohledu zjistíte, že v lodi vůbec není navigační stolek. A teď se může rozpoutat diskuze, kdy jedni to nepřenesou přes srdce s druzí řeknou, že je to přežitek, že si stejně při pobřežních plavbách dobře vystačí s elektronickými navigačními přístroji. Obě skupiny budou mít svojí pravdu. A třeba ten, kterému chybí navigační stolek, se nakonec přikloní na stranu Hunteru 31, protože mu nabídne nesrovnatelný komfort bydlení. To je otázka priorit.

Pokud bychom se podívali na použité materiály, pak v ničem nezaostávají za tím, co nabízí evropská masová produkce. Možná design interiéru působí hodnotnějším dojmem, než je tomu u obdobných evropských lodí. Nedělám si iluze, že by loď byla po stránce kvality materiálů výjimečná, ale určitě v ničem nezaostává a i zpracování působí dobrým dojmem. Neobvyklý prostor v interiéru byl získán také tím, že byla nástavba posunuta na úkor kokpitu dozadu a kokpit je relativně krátký. Nesmíme to ale vidět optikou charteru, kdy se na stejně velkou loď nastěhuje šest opilců. Na lodi budou maximálně čtyři osoby a ty mají v kokpitu místa více než dost. Zajímavým prvkem je standardně montovaný nerezový radarový oblouk, na němž je uchycena hlavní otěž. Pevný radarový oblouk má také tu výhodu, že slouží jako pevný bod pro uchycení dostatečně velkého biminy a že se ho můžete na rozdíl od klasického biminy ve vlnách podržet. Nemluvím o umístění přístrojů a nebo solárních panelů.

Celkově vynikající dojem z americké lodě může na první pohled kazit její cena, která činí 143 000 euro, včetně DPH, což je cca 120 000 euro bez DPH. Říkám záměrně na první pohled, protože to je cena v podstatě plně vybavené lodě. Když se podíváme na ceníky konkurenčních evropských výrobců, pak jejich 30stopé produkty začínají na základní ceně v rozpětí od 60 do 70 000 euro bez DPH, což může vytvořit mylný dojem, že evropská loď je za poloviční cenu, což ovšem není pravda. Když jsem se pokoušel hledat na internetu konkurenční produkty s rokem výroby 2016, pak se jejich cena velmi blížila ceně Hunteru a to byly již použité předváděcí lodě. Je tedy důležité porovnávat porovnatelné, protože podle modelu evropské marketingové komunikace ceny lodě by holý Marlow Hunter 31 bez nezbytné výbavy mohl také stát oněch 70 000 euro bez DPH.

Tedy pro mě, jako zarytého antiamerikanistu, resp. evropského patriota je Marlow Hunter velmi zajímavou alternativou a divím se, že už jsem jich na vodě nepotkal více. Je to rozhodně loď, která v Evropě má svou rozsáhlou potenciální klientelu.

 

Technické údaje

Celková délka 9,86 m

Délka na vodorysce   9,04 m

Šířka   3,61 m

Ponor 1,35/1,65 m

Suchá hmotnost         5430 kg

Balast/podíl     1600 kg/30 %

Výška stěžně nad hladinou     14,20 m

Plocha plachet 54 m2

Nádrž na vodu           189 l

Nádrž na palivo         80 l

Motor 21 k/na přání 29 k, Saildrive

Kategorie plavby CE A

Cena 143 000 Euro, vč. DPH

marlow-hunter.com

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Vše nejlepší k narozeninám, Zdeňku

Co se děje | Petr Láska
title

European Powerboat of the Year 2017

Co se děje | Michal Štěpán