Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Přírůstek

Český trh s novými loděmi může působit dojmem, že spí. Ve srovnání s tím, co se zde dělo před deseti lety, to tak skutečně je. Nicméně zásadně jiné to nebude a spolu s tím, jak se mění klientela a její potřeby, musí se měnit i nabídka. Firma Lodní servis Linhart, dovozce produktů loděnice Atlantic Marine, vychází těmto potřebám s modelem Sun Cruiser 655 vstříc.

 

Loděnice Atlantic Marine sídlí v polském Augustówě, které je historicky jedním z významných center polského lodního průmyslu. Ve své nabídce má tři modelové řady, Sun Cruiser, Open a Adventure. V modelové řadě Adventure jsou v nabídce tři provedení – 660, 780 a 900, což je číslo, které v podstatě označuje délku lodi v centimetrech. Charakteristickým rysem modelové řady Adventure je uzavřená kabina, která nabízí dostatek pohodlí pro delší čas, strávený na vodě. Proti tomu modelová řada Open, jak již vyplývá z jejího názvu, reprezentuje otevřené lodě se středovou řídicí konzolí v provedeních 490, 530, 625, 670 a 750, jejichž posláním bude dopravit posádku při jednodenním výletu na oblíbené místo k odpočinku. Na pražské březnové výstavě For Boat prezentovala firma Lodní servis Linhart menší z dvojice modelové řady Sun Cruiser, provedení 655. Větší provedení nese označení 730 a není potřeba mnoho fantazie k tomu, abychom si po prohlídce menšího modelu představili užitnou hodnotu toho většího. Modelová řada Sun Cruiser jakoby stojí mezi řadami Adventure a Open. Na první pohled nabízí vnější vzhled modelové řady Open, na druhý pohled zjistíte, že využití této lodě je podstatně větší.

Vlevo vedle kormidelního stanoviště jsou do strany posuvné prosklené dveře do překvapivě rozměrné kajuty. Relativně široká příď, která v sobě ještě skrývá dostatečně velkou kotevnu a vnější kotevní lože, umožnila umístit do kajuty skutečně velké lůžko pro dvě osoby. Říkám skutečně velké, protože si v tu chvíli představuji stejně velkou plachetnici, která v přídi podobný prostor pro spaní rozhodně nenabídne. Vpravo pod kormidelnou je umístěna chemická toaleta a vlevo vedle vstupu do kajuty je v prezentovaném kusu vestavěná lednice Waeco. Každý si tak přijde na své. Žena se nemusí při výletu na vodu bát, že v případě potřeby bude muset do vody, na kýbl a nebo donutit kohokoliv za kormidlem, aby přistál u nejbližší hospody. Naopak muž na palubě má jistotu, že vždy sáhne do lednice pro vychlazený nápoj.

Krátké posezení v kajutě vzbudilo mou dlouhou představivost. Umím si velmi dobře představit, jak s touto lodí vyrazím na delší, i několikadenní výlet. Na jídlo bude nejlepší zastavit se u nějaké restaurace, nebo si k snídani vyndat z lednice jogurty, máslo, sýry nebo salám. Večer v zátoce bude s vychlazeným pivem v ruce završí romantické představy před nocí na dostatečně velkém a pohodlném lůžku. V dnešní době existuje velmi široká nabídka bezpečných lodních uzavřených grilů, takže by neměl být problém, pokud oheň na břehu a opékání buřtů není váš styl, abyste se nechali kulinářsky rozmazlovat i bez velké kuchyně na palubě.

Trup lodě je konstruovaný pro osazení závěsným motorem, přičemž jeho spodní hranice výkonu není nijak stanovena. Pokud netoužíte po plavbě ve skluzu, pak bude stačit výkon od 60 do 90 koní, abyste naplnili všechny své lodní sny. Pokud budete na palubě sami, tak můžete čekat, že s výkonem 90 koní půjde loď i do skluzového režimu plavby. Pokud vás něco takového napadne ve chvíli, kdy budete mít na palubě čtyři dospělé osoby, pak bude zbytečné zlobit se, že loď odmítá přejít do skluzového režimu plavby. Nicméně pro toho, kdo se chce s takovou lodí o dovolené toulat po vnitrozemských vodách a netouží po rychlosti, by menší motorizace mohla stačit. K tomu, abyste si vychutnali i rychlou jízdu ve skluzu a nebo se bezpečně pohybovali po moři v režimu příbřežní plavby, výrobce doporučuje motorizaci o výkonu 140 koní a výše. Na moři ten nadbytek výkonu není kvůli rychlosti, ale kvůli bezpečnosti. Při silnějším větru a vlnění hladiny potřebujete mít více síly v ruce, abyste bezpečně dorazili do cíle své plavby. Největší konstrukčně povolená motorizace je 250 koní, což dokáže s lodí o hmotnosti pouhých 1300 kilogramů už pořádně zahýbat. Abyste během plavby měli dostatek paliva, je do lodi zabudována nádrž o objemu 180 litrů.

Po obou stranách motoru jsou malá koupací plata s jedním koupacím žebříkem, z nichž lze pohodlně vstoupit jak do vody, tak přes záď vystoupit na břeh. Za vstupem do kajuty a za kormidelním stanovištěm jsou dvě samostatné sedačky na noze, které vám během plavby nabídnou dostatek opory. V zadní části kokpitu u zrcadla je potom čalouněná lavice pro další cestující. Podél zvýšené řídící konzole s ochranným štítkem a nerezovým madlem lze projít na rovnou příď, kterou pokrývá rozměrné čalouněné opalovací lůžko. Uprostřed pochozí přídě je lukna, díky které jak vyvětráte kajutu, tak i přivedete do kajuty dostatek světla. Na bocích lodě jsou nerezová madla pro bezpečný pohyb cestujících po palubě.

Vpravo vedle kormidelního stanoviště na bordu je hrdlo pro plnění stolitrové nádrže pitnou vodou. Na levoboku potom je integrována sprcha, která určitě vystačí na provedení základní hygieny. Když jste ale přes léto na lodi, v tak těsné blízkosti vody, není třeba mít obavu o nedostatek hygienických řešení. Nad kokpitem lze roztáhnout skládací bimini, které nabídne při relaxaci odpočinek ve stínu a při dešti poslouží jako deštník.

Hmotnost lodě bez motoru je 1300 kg, k tomu je potřeba připočíst případně plnou nádrž paliva a vody, což je dalších cca 300 kg. Motor Suzuki o výkonu 90 koní má hmotnost 155 kg a motor stejného výrobce s výkonem 140 koní má hmotnost 179 kg. Jednoosý přívěs na přepravu lodě má obvykle svou vlastní hmotnost 350 kg a největší celková přípustná hmotnost jednoosého přívěsu bývá 1800 kg. Aby se na takovém přívěsu mohla loď Sun Cruiser 655 v souladu se zákony bezpečně převážet, musela by mít prázdné nádrže na palivo a vodu a musely by být osazena některým z méně výkonných motorů. I tak by to sice vyhovělo legislativě, ale nebyla by tam žádná bezpečná rezerva pro komfortní přepravu. Dvounápravový přívěs s celkovou hmotností 2000 kg má svou vlastní hmotnost cca 420 kg, takže loď s prázdnými nádržemi a bez ohledu na motorizaci by na takovém vleku seděla lépe. Dvě nápravy mají sice větší hmotnost a větší valivý odpor, ale také výrazně lepší směrovou stabilitu při jízdě. Osobně bych volil pod Sun Cruiser 655 přívěs s celkovou hmotností 2400 kg, který sám má hmotnost 430 kg a nabídne přepravu plavidla do hmotnosti 1970 kg. Není pak potřeba řešit, zda jsou nádrže prázdné a dokonce lze do lodi na přívěs naložit další vybavení, aniž byste porušili jakékoliv předpisy. Nicméně jsou tady tři možnosti a každý si podle svých preferencí najde to, co mu vyhovuje.

S lodí Atlantic Marine Sun Cruiser 655 nejste přikováni na jedno místo na domácích vodách. Můžete strávit dovolenou například jak v našinci oblíbeném Holandsku, tak i v bývalém NDR na sever od Berlína, na vyhlášených polských jezerech a nebo kdekoliv jinde u moře. V Holandsku, Německu a Polsku se platí obvykle cca 1,60 euro za 1 metr lodě, takže za přenocování, bezpečné vyvázání přes noc, toalety, sprchy, pitnou vodu a připojení na síť 220V zaplatíte v případě této lodě 10,50 euro za noc, resp. max. 100 euro za celý týden. Protože loď si splavíte do vody a po dovolené naplavíte na přívěs na kterémkoliv z tisíce možných slipů.

Sun Cruiser 655 je lodí, která svými rozměry a snadnou manipulací nabízí ideální řešení pro české zákazníky, kteří ve vodní turistice nehledají nic z exhibicionismu, ale vodní turistika a pobyt v přírodě je pro ně životním stylem. Stejně tak, jako nákupy, které dávají ekonomický smysl.

 

 

Technické údaje

Délka  6,55 m

Šířka   2,50 m

Ponor  0,48 m

Hmotnost bez motoru           1300 kg

Objem palivové nádrže        180 ltr

Typ motoru    závěsný

Max. výkon     250 k

Délka nohy motoru   25/XL

Kategorie       C/D

Max. počet osob         7

Cena bez motoru       569 000 vč. DPH

www.lodni-servis-linhart.cz

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Marlow Hunter 31

Představujeme | Petr Láska
title

RM 970

Představujeme | Petr Láska