Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Jak jsem si pořídil moji první loď

Tak jsem si splnil sen a pořídil si loď Europe TS240. Jedná se o verzi lodě Delphia 22, kterou pod jménem EUROPE TS240 dodávala polská firma Delphia na evropské trhy do UK. Také je známa pod jménem Sportlake 660 nebo ve Francii jako Armour 660. Po tomto typu lodi jsem se díval již celkem dlouho, naposledy jsem promarnil příležitost o několik dní, kdy jsem před pár lety Delphii 22 objevil v inzerci na českém trhu. V Česku je provozováno snad již přibližně deset lodí tohoto typu.

 

Začnu trochu zeširoka - jak jsem došel až k této lodi? Již cca 15 let trávím volný čas na plachetnicích, převážně v klasickém Chorvatsku, ale také již párkrát v Řecku a také na Baltu bylo pěkně :-). Vždy tak cca dva nebo tři týdny za rok - jak se poštěstí s dovolenou a časem. A také pár víkendů na půjčených plachetnicích na Orlíku nebo Lipně. A protože ještě několik let to s mým volným časem stráveným na moři nebude lépe a současně bych rád byl na lodi i o víkendech, tak volba padla logicky na loď typu „trailer sailer“. Volba parametrů takového typu lodi je samozřejmě o kompromisech. Idea je mít loď kdykoli k dispozici v Česku a převozitelnou případně i k moři, pokud nebude větší posádka, pak je lépe jít do klasického charteru. A vzhledem k mé „maličkosti“ o výšce 193 cm jsem se nechtěl plazit v kajutě po kolenou a vařit v sedě.

Takže zadání - pro mne jednoznačná volba kajutová plachetnice - bylo najít bez problémů převozitelnou loď. Tedy dle legislativy musí být šířka maximálně 255 cm, délka by mohla být cca 7 až 8 m, celková hmotnost s přívěsem a s rezervou by se měla vejít do 3 tun - k tomu jsem si „zajistil“ off-road 4x4. Sklopný nebo výsuvný kýl umožní přijetí ke břehu na přehradách a hodně usnadní naložení na přívěs. Dalším požadavkem byla největší možná stojná výška - alespoň u malé kuchyňky v salónu a pokud možno oddělená toaleta. Dále optimálně alespoň 4 místa ke spaní. A protože loď chci primárně kotvit na Slapech, kde je problém s podjížděním mostů, tak je potřeba mít sklopný stěžeň. Motor na plachetnici stačí celkem malý, ale umístěný nejlépe pokud možno v šachtě nebo vestavný (nebo aspoň možnost budoucí vestavby). Na Slapech, kde bych rád většinou kotvil, bohužel již místní nenechavci „očesali“ pár lodí v zátoce o přívěsný motor. A protože peněz zase tak moc nebylo, tak jsem se rozhlížel po starší vhodné lodi z bazaru apod. Pokud člověk takto definuje parametry, tak vhodných lodí zase k dispozici moc není. O Delphii 22 jsem věděl dlouho, byla jedním z možných typů, ale nedařilo se mi ji najít za rozumnou cenu protože v Polsku již prakticky nejsou. Také jsem uvažoval případně o TES678/720, Viko25, Mariner24 (to byl také horký kandidát) apod. Jinak se mi moc líbí třeba i polský Haber, ale cena nové lodě je příliš velká a starší lodě nejsou.

Hledání plachetnice typu „trailer-sailer“, vyhovující mým požadavkům, nebylo nějak urgentní (charter funguje pořád), ale loni v létě „vesmír“ zařídil shodu několika šťastných okolností. Jednak bylo k dispozici trochu víc peněz (než budou třeba na něco urgentního) a jednak jsem narazil při běžném brouzdání a hledání na webu na inzerát na prodej Europe TS240 v Anglii - UK. A protože bylo po Brexitu a libra byla níže, začalo to být i cenově zajímavější. Na fotce nevypadala loď nejhůře a tak jsem napsal brokerovi mail o další info o lodi a ten mi napsal s anglickým klidem - tak sedni na letadlo a přijeď se podívat. Nakonec, proč ne? Byl začátek prázdnin a tak si udělám výlet a procvičím angličtinu. Trochu adrenalinu si užiji také s řízením vlevo. Podařilo se mi objednat letenku, zajistit auto z půjčovny a najít hotýlek v příjemném městečku na pobřeží. Po příletu do Londýna jsem si půjčil malé auto a opatrnou jízdou jsem dorazil do města Felixstowe. Jízda vlevo nebyl až takový problém, jen řazení levou rukou byl celkem nezvyk. A bylo třeba si hlídat hlavně najíždění a řazení na velmi častých kruhových objezdech. Loď byla na suchu v blízkém jachetním přístavu Suffolk Yacht Harbour v zálivu na řece Orwell naproti Harwiche.

Po příjezdu do přístavu a prohlídce lodi jsem se potkal i s majitelem, který byl náhodou přítomen. Jinak nabídku a prodej zajišťovala lokální firma - broker, což je asi místně běžný standard. Loď byla nabízena včetně vleku, ale ten nevzbuzoval moji důvěru. Když jsem se zeptal, kde je zadní světelná rampa se značkou a papíry k vleku, dívali se mne divně. Pak jsme si vysvětlili, že něco takového v UK není třeba a pro těch pár mil k moři to nikdo neřeší. Představa, že bych s tímto vlekem (pokud by se nerozpadl cestou) přejel přes Holandsko a hlavně přes Německo před zraky dopravních policistů byla nereálná. To bych asi skončil někde v chládku. Takže budu potřebovat nový vlek, původní nechám na místě a dohodl jsem slevu.

Takže loď byla pěkná, interiér zachovalý, plachty odpovídající používání, trup by chtěl vyleštit a obnovit antifouling, přebrousit a natřít kýl a spoustu další práce - ale to lze u starší lodě (rok výroby 2004) čekat. Motor 15 HP Johnson je umístěný v šachtě, tak není alespoň tak na očích. Tak hurá, říkal jsem si - jdu do toho.

Ale objevil se další zádrhel, když jsem se ptal po papírech k lodi. Zda je loď přihlášená, kde je doklad o zaplacení DPH apod. Zprvu sice jak majitel tak i broker nechápali, cože to vlastně chci. Majitel papíry od nákupu lodi někam založil a nečekal, že budou ještě třeba. V UK stačí kupní smlouva jako potvrzení o vlastnictví, žádná technická nebo registr není třeba. Bere se to podobně jako s oprávněním k vedení tohoto typu lodi. Kdo to neumí, tak na moře neleze, takže průkaz jako RYA je nepovinný. A pokud není loď v pořádku, tak také na moře nikdo nevypluje. Je zde hodně vidět rozdílný přístup, velký důraz je kladen na osobní zodpovědnost každého a nemusí se tak řešit všechno pomocí zákonů. Tak je také v jachtařských kruzích dobře znám termín „dobrá námořní praxe“ a není tak do detailu popsáno co se musí a co se nesmí. No, rozešli jsme s tím, že potřebuji minimálně doklad o zaplacení DPH a alespoň nějaký doklad, že loď byla v provozu v EU, resp. zatím i v UK. Tak jsem si říkal - OK, výlet byl pěkný, loď také. Ale bez nějaké šance ji bez papírů rozumně používat v ČR.

Ale cca po dvou měsících, kdy jsme si ještě s brokerem párkrát napsali, mi oznámil, že všechny papíry opatřil a není tedy problém. Tak dobře, budu mít loď! Po mailu jsme si vyměnili podepsané smlouvy a složil jsem rezervační zálohu. A začal shánět přívěs. Díval jsem se v Polsku a v Česku. Už jsem měl domluveno - protože výroba vypadala na dlouho z nedostatku kapacit výrobce, že loď zůstane do jara v UK. Také jsem oslovil přátele z komunity okolo serveru Jachting.info. A jeden z majitelů stejného typu lodi, pod přezdívkou Geronimo, který má stejný typ lodi, mi poradil a doporučil kontakt na dalšího majitele. Tak se podařilo s velkými díky domluvit zapůjčení přívěsu pro převezení lodi do Česka.

Tak jsem doplatil zbytek ceny lodi a objednal lístky na trajekt. Nejlepší cesta vedla přes Holandsko přes Rotterdam z přístavu Hoek van Holland trajektem do Harwiche, kde stačilo objet záliv cca 80 km do přístavu pro loď. Jako pomocníka na cestu, sbalení stěžně a přípravu lodi na cestu jsem vzal s sebou svého čtrnáctiletého syna.

Vše probíhalo bez problémů, tréninkovou přípravu pro jízdu vlevo jsem měl již minule za sebou. Nejdříve jsme cestovali s prázdným přívěsem do maríny, následovalo naložení lodi na přívěs s pomocí jeřábu, složení stěžně, zaplacení poplatku a příprava na cestu zpět. Hotel jsem si již neobjednal - když už mohu vyzkoušet první spaní na lodi, zatím na suchu.

Ještě jsme si zajeli na pobřeží do Felixstowe na klasické Fish and Chips a podívat se na moře. Jen sobotní brzké ráno, kdy jsme se vyspali v lodi a měli vyjet na trajekt bylo chvíli adrenalinové - auto mi nešlo nastartovat, baterie byla vybitá. Asi jsem zapomněl při zapojeném přívěsu na nějaké to světýlko. Co teď? V maríně na podzim brzy ráno nebyla ani noha. Naštěstí jsem si vzpomněl - na lodi je baterie také a díky malému soláru je nabitá, i když loď byla cca asi dva roky na suchu bez provozu. Tak pomocí startovacích kabelů se podařilo nastartovat a včas odjet a nezmeškat trajekt.

Takže loď mám už v Česku. Ale přišly trochu komplikace. Přívěs jsem musel vrátit a co zatím s lodí na zimu do doby, než bude nový objednaný přívěs? Nakonec se mi loď podařilo umístit v jedné firmě do skladu, kde mají portálový jeřáb a místo. Zase je to sklad, takže omezený přístup. A výroba nového přívěsu se protáhla až do začátku jara.

Na lodi plánuji provést kromě klasického vyleštění trupu, obnovení antifoulingu, výměnu některých lan, práce na motoru, drobné opravy kování také několik dalších úprav a vylepšení. Jednak před registrací na SPS bude třeba mít revizi plynu, tedy pro jistotu před tím budu měnit vedení k plynovému dvouplotýnkovému vařiči. V lodi byl rozvod napájení 110V, který jsem se rozhodl zrušit a ponechat jen rozvod 12V a světla vyměnit za osvětlení LED. Nejvíce práce bude s toaletou. Na lodi byla standardní mořská toaleta s ruční pumpou. Podle dnešní legislativy je nutné mít nádrž na odpadní vodu. Varianty řešení jsou v podstatě dvě. Buď lze stávající toaletu zrušit a osadit chemický záchod bez výpusti a ventily zaslepit, nebo systém zachovat a doplnit odpadní nádrž. Zvolil jsem druhou možnost, ale pro větší místo pro nádrž je třeba přemístit baterii, která byla umístěna za toaletní mísou, na druhou stranu lodi. A do nádrže svést i vývod z dřezu a umyvadla.

Další nápady na vylepšení následují – instalace bimini, byla by dobrá druhá kotva na zádi, nový solární panel, druhá baterie, instalace nezávislého topení, malá lednice a tak dále. Je mi jasné, že to vlastně nikdy neskončí a je to jak starost, ale i radost nového majitele plachetnice. Tak jsem vlastně i zvědavý, jak mi půjde „přerod“ z charteru na majitelskou loď.

 

 

Technické údaje Europe TS 240 / Delphia 22

Celková délka  6,6 m

Šířka    2,54 cm

Suchá hmotnost          1 600 kg

Balast  420 kg

Ponor min/max            0,45 / 1,54 m

Hlavní plachta             13,5 m2

Kosatka           8,5 m2

Počet lůžek     4+1

Rok výroby    2004

Výrobce          Delphia Yachts, Polsko

Konstruktér    Jacek Centkowski

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Azorské ostrovy 2

Plavba | Tomáš Kůdela
title

Atlantic Marine Sun Cruiser 655

Představujeme | Petr Láska