Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Nové modely, nebo facelift?

V roce 2016 uvedla společnost Lagoon na trh dva nové modely, Lagoon 450 S a 52 S. Oba katamarány vychází z dosud vyráběných verzí 450 a 52, hlavní odlišností je umístění kormidelního pracoviště a využití střechy salonu a u modelu 450 i modernizace designu a změna tvaru trupu.  

 

Co nového přinášejí model 450 S?

Zkratka S znamená SporTop a tímto jménem se Lagoon rozhodl pojmenovat modely, které mají vyvýšené kormidelní pracoviště v kokpitu, nikoli na střeše, pro které se vžil název flybridge. 

SporTop má oslovit především potenciální majitele v chladných oblastech, protože kormidelní pracoviště v kokpitu je lépe chráněno proti chladu a odstřikující vodě než na flybridge. Další výhodou je snadnější komunikace mezi posádkou, protože kormidelní pracoviště na flybridge je vlastně v „dalším patře“ a pro máločetné posádky tak může být dorozumívání komplikované.

Po SporTopech tedy sáhnou páry a rodiny, které plánují na katamaránu trávit hodně času jen v několika lidech.

Soudě podle dodacích termínů, které by u obou modelů SporTop při objednání v dubnu 2017 znamenaly dodání až koncem roku 2017 si SporTopy skutečně svoje zákazníky našly.

U modelu 450 přinesl SporTop sjednocení designu, 450 S se zařadila do moderního stylu Lagoon, pro který je při pohledu z boku charakteristická střecha salonu, která se směrem vzad zvedá a jakoby levituje nad trupem katamaranu, bohaté prosklení salonu vyvolává dojem velké jednolité prosklené plochy a není už členěno jednotlivými okny v bílých rámech. Další podstatnou změnou je jiný tvar trupu modelu 450 S nad vodoryskou v oblasti předních kajut, který přinesl zvětšení užitného prostoru v předních kajutách, zejména přístup k lůžku i v boční strany. 

U 450 S Lagoon změnil uspořádání kuchyně, která mají nyní pracovní plochu ve tvatu „U“. 

 

Facelift modelu 450 F

Obecně stále platí, že pro letní plavby ve Středomoří s plně obsazeným katamaránem zůstává flybridge ideálním místem, kde se často schází celá posádka a užívá si lenošení na opalovacích lehátkách i perfektního výhledu a chladivého vánku na kotvě. Pro kapitána přináší flybridge dokonalý výhled kolem celé lodi, horší je to jenom při couvání k molu. Rozhodně ale platí, že flybridge, který Lagoon průkopnicky uvedl už v roce 2004 u modelu Lagoon 440, je prostě další patro navíc, a to se počítá!

V srpnu 2015 jsme uveřejnili velký test katamaránu Lagoon 450 (v nové terminologii by to byl model 450 F), takže se může zdát, že není důvod se k tomuto modelu vracet. Ale chceme upozornit, že Lagoon 450 F prošel v roce 2016 modernizací, které si málokdo všiml. U automobilů by byl model 450 F označen jako nový facelift a nikoho by to nepřekvapilo, ale u lodí není uvedení faceliftu tak obvyklým jevem. Lagoon tím pravděpodobně dává světu najevo, že s modelem 450 F počítá i nadále a jeho nahrazení něčím novým není na pořadu dne. A není se čemu divit, protože ve výrobním závodě ve Vendée ve Francii právě z výrobní linky sjíždějí modely se sériovým číslem 600, což je od uvedení „čtyřistapadesátky“ v roce 2010 úctyhodné číslo. 

Rozdíl mezi původní čtyřistapadesátkou a modelem 450 F je nejlépe viditelný na fotografiích, ale málokdo si povšimne změněného trupu. Ten byl u čtyřistapadesátky nejprve použit u modelu 450 S, ale v průběhu loňského roku se změna uplatnila i u modelu 450 F. Takže pokud si koupíte nebo pronajmete Lagoon 450 s datem výroby koncem roku 2016, bude se jednat o faceliftovaný model 450 F s větším prostorem v předních kajutách, novým tvarem salonu a kuchyní ve tvaru „U“. 

 

Zájem o katamarány celosvětově roste, svědčí o tom i fakt, že výrobci uvádějí v rychlém sledu nové modely. Přitom výrobní linka Lagoon praská ve švech. Podle informací od zástupce Lagoon v ČR a SR Tomáše Kapičky z firmy ALTUMARE přesunul od letošního roku Lagoon výrobu legendárního modelu Lagoon 380 do jiné výrobní haly a uvolněná výrobní kapacita byla využita na zvýšení produkce nejoblíbenějších modelů Lagoon 42 a 450 F, ale i tak jsou dodací termíny delší, než by si prodejci i zákazníci přáli. 

A pokud platí, že rostoucí zájem zákazníků vždycky znamená zvýšenou aktivitu výrobců, investice do nových modelů a technologií, tak si troufám odhadovat, že se můžeme v následujících měsících a letech v oblasti katamaránů těšit na zajímavé novinky, které budou pravděpodobně představeny na některém z významných lodních veletrhů na vodě, tedy s největší pravděpodobností v Cannes v září 2017. Vzhledem k úctyhodným rozměrům a velmi komplikované dopravě po silnici se totiž katamarány na výstavách ve vnitrozemí většinou neprezentují. 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Atlantic Marine Sun Cruiser 655

Představujeme | Petr Láska
title

Marlow Hunter 31

Představujeme | Petr Láska