Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Velký bratr

Novou vlajkovou lodí značky je nyní Dehler 46. Zlí jazykové tvrdí, že výrobce vytěžil vše z velice úspěšného modelu 38, který sebral všechna možná ocenění, a pouze vyrobil většího bratra.

 

Svým způsobem mají pravdu, protože když obě lodě stojí vedle sebe a vy přecházíte z jedné na druhou, nemůžete se tohoto pocitu zbavit. Ale v tuto chvíli se nabízí otázka, zda to tak není správné. Každý výrobce čehokoliv, nejen lodí, přece pracuje s tím nejlepším, co vytvořil, aby na tom základu vytvářel nové produkty.

Dehler 46 s trupem číslo 1 nechal třikrát během tří měsíců spočinout mou nohu na své palubě. Poprvé to bylo v srpnu týden po spuštění na vodu, podruhé v září v Cannes a potřetí na výstavě v Hamburku. Nabyl jsem nejspíš falešného dojmu, že se Braun Sugar, jak se loď jmenuje, rozhodla vábit mé smysly. Když jsem na ni vstoupil naposledy při výstavě Hanseboot Hamburg, měl jsem pocit jakési důvěrné známosti. Netáhla mě tam zvědavost, jako většinu návštěvníků výstavy, ale touha znovu se potěšit. Své nadšení z Dehleru 38 jsem nikdy neskrýval. Co mám dělat teď, když se k tomu všemu přidal ještě prostor a hi-tech komponenty?

Ručně aplikovaný vinylester trupu nejen snižuje hmotnost, ale sendvičová konstrukce s infuzním procesem výrazně zvyšuje torzní tuhost trupu. Dehler Carbon Cage®, nebo chcete-li zkráceně Dehler DCC®, se zasluhuje vedle torzní tuhosti o optimální roznášení sil působících mezi trupem a takeláží. Vynikající symbióza mezi sklolaminátem a uhlíkovými vlákny nese všechny výhody, které postrádá například integrace kovové kostry. Kolmá příď a široká kolmá záď s celkovou délkou trupu 13,95 m zajišťují vodorysku o délce 12,90 m. Šířka trupu je potom 4,35 m. Design z pera studia judel/vrolijk & co představuje loď, která může být jak pohodlným performance-cruiserem, tak i regatovou jachtou. V nabídce jsou tři typy kýlů, standardní T-kýl s ponorem 2,20 m, závodní T-kýl s ponorem 2,70 m anebo potom krátký L-kýl do mělkých vod s ponorem 1,85 m. Dvě kormidelní kola ovládají jeden kormidelní list a zasluhují se o pohodlný pohyb po kokpitu.

Spoustu designérských detailů najdete jak na 38, tak i na 46, a všechny mají společné to, že jsou bez ohledu na subjektivní vnímání pohledné. Resp. zatím jsem se nesetkal s nikým, kdo by řekl o těchto lodích, že se mu nelíbí. Velmi elegantní tvar nástavby prozrazuje spíše sportovní ambice, stejně tak uspořádání kokpitu. Všechna lana jsou od paty stěžně až do kokpitu skrytá, vanty jsou ukotveny na bortlajsně a nijak nebrání při chůzi po palubě.

Když vstoupíte do interiéru se zažitou představou o standardu sériově vyráběných lodí největších výrobců, tak na chvíli přestanete dýchat. Nejen layout interiéru, ale především použité materiály, jejich tvary a zpracování stanovují nová měřítka. Zatímco někteří výrobci přicházejí se stále jednoduššími a lacinějšími řešeními interiéru, které schovávají pod marketingové řeči o současných módních trendech, Dehler vrací do interiéru jachty tradičního lodního ducha. Přestože jsou tvary každého dílu vestavby moderní a módní, nepřestávají vyzařovat kvalitu zpracování a luxusní pojetí, které na loď patří. Nemyslím si, že bych byl jediný, kdo vstoupil do podpalubí Dehleru 38 nebo 46 a byl příjemně překvapen. Rozebírat nyní na tomto místě podrobně každou skříňku a úložný prostor by bylo předčasné. Počkám si na chvíli, kdy vstoupím na palubu Brown Sugar znovu a budu moci vytáhnout plachty. Pak se rád rozepíšu o tom, jak loď pluje, jak se ovládá a jak se na ní žije.