Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Letos trochu jinak

V únoru letošního roku jsme vás informovali o připravované novince italské loděnice Italia Yacht. Nejedná se sice o nový model, ale úpravu velmi úspěšné lodě Italia Yacht 9.98 Fuoriserie. Tato loď navržená primárně pro ORC závody dostála kosmetických úprav a je z ní nyní druhá varianta 9.98 Club.

 

Model 9.98 patří opravdu mezi jedny z nejpovedenějších modelů a proto když mi zavolali majitelé loděnice, zda mám zájem jako jeden z prvních vyzkoušet tuto novou verzi, neodolal jsem.

Test probíhal v oblasti přístavního města Chioggia, jižně od italských Benátek. V přístavu kromě 9.98 stály ostatní modely loděnice, a tak bylo možné vidět rozdíl v uvažování hlavního designéra při navrhování této lodě. Loděnice Italia Yacht je známá především pro komfort a luxus, které jejich lodě nabízejí. Jsou prostorné, mají krásné křivky a vystihují italský design. Zatímco 9.98 je na první pohled agresivní, výkonná loď s jasným cílem – vítězit. Na lodi se toho zase úplně tolik nezměnilo. Hlavními změnami je záměna kormidelní píny za dvě kormidelní kola a pevný čelen.

Měl jsem možnost testovat první vyrobenou 9.98 Club. V interiéru proto zatím nebyly vidět náznaky slibovaných změn oproti Fuoriserie. Vybavení interiéru je podobné, nalezneme zde několik plátěných pořadačů, samostatnou toaletu s integrovaným sprchovým koutem a velký salon. Osobně velmi chválím stojnou výšku v kajutě, která je všude minimálně 180 centimetrů. To u sportovně laděné lodě nemusí být velkým plusem, ale v případě Club verze určitě je.

V doplňkové výbavě nemusí chybět teaková paluba, vestavěná lednička či další vybavení, které sice přidává na celkové váze lodě, ale zároveň zvyšuje komfort cestujících. Stejně jako u předchozí verze 9.98, ani zde se nijak zásadně nemění plavební vlastnosti. Loď velmi lehce stoupá proti větru. Byl jsem velmi překvapen, jak za velmi slabého větru jsme byli schopni stoupat s průměrnou rychlostí 5,9 uzle. Dvě malá kormidelní kola mají na šířku lodě dostatečný průměr, osobně bych ovšem v případě kormidelního kola volil pouze jedno s větším průměrem. I přesto se ale loď velmi lehce ovládá a odezva od kormidelního listu je poměrně slušná. S instalací kormidelních kol ovšem přichází problém s uspořádáním posádky na palubě během plavby. Zatímco u verze s pínou, kde kormidelník sedí v popředí a má za sebou ještě trimera otěží vozíku hlavní plachty a případně taktika, zde jsou kormidelní sloupky přímo za vozíkem. Ovšem před sloupky a otěží hlavního vozíku není dostatek místa k sezení a ke komfortnímu ovládání. Pokud bych chtěl kormidelní kolo, osobně bych raději volil variantu, kterou nabízí model Italia Yacht 10.98. Tedy jedno velké centrální kolo. Kormidelní kola od Carbonautica na takto „malé“ lodi působí trochu divně.

Druhou již zmíněnou změnou oproti předchozí verzi je pevný čelen. Ten má na délku téměř 120 cm. V portfoliu plachet momentálně najdeme navíc pouze genaker, který ale může být dále doplněn o Code 0. Loď opět nezklame a na zadoboční kurzy pluje opravdu skvěle. Jedinou výtkou by mohl být malý průměr lana otěže, který ovšem lze vyřešit jeho výměnou. Celková plocha genakeru je 100 m2 a pro loď této velikosti je dostatečná.

 

Suma sumárum

Všeobecně Italia Yacht 9.98 patří mezi nejlepší lodě v nabízeném segmentu. V tuto chvíli je vyrobeno celkem 21 kusů a další 4 jsou již objednané. Na předchozí verzi 9.98 pluje také český tým Benemedo a loď si nemůže vynachválit. Osobně bych nevolil ani Fuoriserie ani Club. Raději bych jejich mix. Tedy s čelenem, teakovou palubou, komfortněji vybaveným interiérem a především s kormidelní pínou. Ale to je můj názor. Rád jezdím regaty, ale nepotřebuji nutně vítězit. Raději si posedím v přístavním podniku s ostatními jachtaři a zhodnotím krásný jachting. A potom, je tu cena. Základní cena za verzi Club začíná na 160 000 euro bez DPH. A to je přeci jen na závodní loď této velikosti hodně, když uvážíme, že se jedná o kompozitní sendvič z vinylesteru a PVC pěny s hliníkovým stěžněm, ráhnem a základním kováním od společností Antal a Lewmar. Pokud byste chtěli vysloveně závodní loď, sáhnul bych buď po verzi Fuoriserie. Pokud hledáte loď především pro relaxaci a pohodlí s vidinou občasných závodů jen pro zábavu, pak jste u modelu 9,98 Club na správné adrese. Proti testované lodi si ve výbavě můžete dopřát více luxusu a nebude vám chybět už skutečně vůbec nic.

 

Technické údaje

Celková délka  10,30 m

Délka Trupu   9,98 m

Šířka    3,54 m

Ponor  1,90 m

Suchá hmotnost          4550 kg

Hlavní plachta 38,0 m2

Kosatka           32 m2

Spinaker          90 m2

Genaker           105 m2

GPH ORC      625-630 sec/m

IRC TCC        1,015-1,025

Cena    160 000 euro bez DPH

www.italiayachts.it

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Beneteau Oceanis 35

Test | Petr Láska
title

Beneteau Flyer 8.8 SUNdeck

Test | Petr Láska