Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Cena, cena, cena

Na letošní výstavě v Düsseldorfu představovala polská loděnice Viko čtyři modely, z nichž Viko S30 byl nejstarší a také největší. Od chvíle, kdy loděnice tuto loď představila veřejnosti, stále drží tejnou cenu.

 

Všechny články obvykle cenou končí, ale tento musí nutně cenou začínat. Viko S30 se poprvé veřejnosti představilo na podzimní výstavě Hanseboot Hamburg 2013 a nepochybně zaujalo svou cenou, která v kategorii 30stopých lodí skutečně nemá konkurenci. Na přídi lodě se tehdy vyjímala výstavní cena 29 990 euro s tím, že tato cena platí do 3.11. 2013, do konce výstavy. Od 4.11. 2013 byla cena včetně DPH 35 600 euro a stejnou cenu o více jak tři roky později deklaroval výrobce na letošní lednové výstavě Boot 2017. Cena lodi bez daně je tedy i dnes pod úrovní 30 000 euro, což skutečně nemá konkurenci.

V této souvislosti se nabízí otázka, kde je ten zakopaný pes, protože tato cena skutečně vybočuje z normálu. Nejčastěji jsem slyšel, že za ty peníze nemůže být k dostání loď, s kterou můžete hned plachtit. Opak je pravdou, za tuto cenu je v nabídce loď, které pro plavbu pod plachtami nechybí vůbec nic. Je to ale marketingově-šachový tah, který by soupeř nikdy nečekal. Tato cena je bez motoru. Zákazník si sám může zvolit strojní formu pohonu lodi, což zejména dnes, v době vzrůstající poptávky po různých elektrických nebo hybridních pohonech, otevírá zajímavou možnost zákazníka, zasáhnout do budoucí konstrukce lodě a ovlivnit tak zásadně její koncovou cenu.

Když jsem tuto loď viděl před třemi lety v Hamburku, také jsem nechtěl věřit svým očím. První, co mě napadlo, ještě dříve, než jsem zjistil, jak to skutečně je, bylo, že výrobce ušetřil na každém dílu lodi něco a že nám vlastně představuje takový kompromis mezi kvalitou a cenou. Vstupoval jsem před třemi léty stejně jako před dvěma měsíci do lodě s tím, že se chci přesvědčit o její kvalitě.

Lodě Viko jdou cestou vysokého boku, aby v interiéru nabídly co nejvíce prostoru a stojné výšky. U malých lodí se tato snaha negativně promítá do proporcí lodě, v případě S30 už je délka natolik dostatečná, aby nemusela být vysoká nástavba a tvary lodě se tak stávají přijatelné. První, co příjemně překvapí, je rozměrný kokpit, který určitě vystačí čtyřčlenné posádce pro pohodlnou turistickou plavbu. Řešení prostoru uvnitř lodě je v této kategorii standardní a těžko říci, když nemáme přímé porovnání, zda nabízí více či méně prostoru ve srovnání s konkurencí od renomovaných značek, jako třeba Hanse, Jeanneau nebo Bavaria. Každopádně co do prostoru zaostává za Hunterem 31.

Je však potřeba nevnímat pouze prostor, ale také různá další technická řešení, použité materiály a jejich zpracování. Většina konkurentů od značek, které jsem zmiňoval, stojí v plavběschopné konfiguraci dvakrát tolik. Kde je potom ten rozdíl? Všude.

Viko S30 mi přijde kvalitativně stejné, jako třeba nejmenší Viko S21. Pouze vyrostlo co do rozměrů, spotřebovalo při výrobě více laminátu, o trochu více drátů, molitanu, čalounění a dřeva. Nic víc. Nemyslím to však špatně, nechci srovnávat prémiové produkty s modely na spodním konci spektra nabídky. Naopak si myslím, že to Viko nedělá špatně. Že přivedlo na svět levnou loď, která však dokáže, zejména v českém masovém pojetí jachtingu, bezpečně plout a nabídne vše nezbytné, abyste si domů po dovolené přivezli stejně hodnotné zážitky z jachtingu a relaxace v zátokách, jako na výrazně dražších lodích. Myslím si, že právě svou cenou Viko S30 nabízí hodně muziky za málo peněz. A ponechme stranou tloušťky materiálu a diskuzi, zda jde o dřevo, umělou hmotu nebo slepené piliny, potažené nejtenčí dýhou. Samozřejmě, že jsou všechny ty materiály dohnány na spodní hranici jejich nákupní ceny. Vznikla však loď, která se nejspíš neobjeví v charteru a jejími majiteli budou lidé, kteří si uvědomují rozumný poměr mezi časem, stráveným ročně na lodi, a její cenou. Budou samozřejmě vidět to, co vidí každý z nás a nebude jim to vadit, protože se k lodi jako ke všemu vlastnímu budou chovat slušně. Pak jim i loď bude hodně dlouho sloužit a každým rokem bude její poměr ceny k nabízené užitné hodnotě stále smysluplnější.

Nevím, jak Viko S30 pluje a třeba se mi někdy podaří to vyzkoušet. Určitě však nabídne v interiéru dostatek pohodlí a zejména zadní rozměrné lůžko, orientované napříč, bylo tím, co přitahovalo mou pozornost. Stejně tak, jako naprosto vyhovující sociální zařízení a sklopný jídelní stůl s lavicemi v salonu. Stejně tak, jako dostatečně velká kuchyně.

Umím si představit, že bych dokázal být na palubě této lodě šťastný a že by to nebylo jen zásluhou té lodě, ale především tím, kdo by se mnou na lodi trávil čas a kde bychom ho trávili. Nemyslím si, že pocity štěstí na palubě lodi dokáže vzbudit jen její luxusní provedení, které však má také svou klientelu. Nemyslím si, že každá loď musí být luxusní a výjimečná a že loď jako taková je určená jen někomu vyvolenému. Kdybych si to myslel, tak bych se vracel do feudalizmu. Levná hračka to není, ale možná je levnější než celý rok, strávený na golfových hřištích a nebo na střelnicích.

Budou tedy ti, kteří se při bližším seznámení s lodí Viko S30 pousmějí a půjdou dál za svým vyšším cílem. Budou však i ti, jimž v dobrém slova smyslu Viko S30 zásadně změní hodnotu života.

 

Technické údaje

Délka trupu   9,27/9,27 m*

Šířka   3,28/3,28 m

Suchá hmotnost        2900 – 3400/2750 kg

Kýl      T kýl pevný/T kýl zvedací

Ponor  1,65/0,80-1,80 m

Balast  900/1200 kg

Počet lůžek     6

Motor  15 k, Sail Drive/Závěsný 15 k

Hlavní plachta           Top square 25,00 m2            /22,90 m2

Kosatka          samopřehazovací 21,50 m2/18,30 m2

Genaker          75,00 m2/69,00 m2

Designer         Sergio Lupoli Yacht Design

Kategorie plavby       B

Cena   35 600 euro vč. DPH

www.navyczech.cz, www.vikoyachts.com

* Údaje pro pevný kýl/zvedací kýl

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

S/Y Carmen 3

Moje loď | Ája a Filip
title

Caravelle 33 Lagun – registrace vysílačky

Moje loď | Libor Stacho