Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Lagun – cesta na jih

Své zážitky s Lagun jsem již napsal v dřívějších reportážích, popisoval jsem prohlídku lodě před koupí, samotnou koupi a také něco z historie těchto lodí. A ještě něco málo o legislativě. Dne 17.3.2017 jsem pomyslně otočil list v lodním deníku Lagun na novou stránku. Začala se psát další etapa cestování. Proč cestování? Protože to není jen plavba, je to i cesta po souši za lodí, lodě na jeřábu na zimní kotviště, cestování po úřadech ve spojitosti s nutnými doklady. Prostě všechno, co je kolem lodě a s lodí spojené.

 

Stručné představení Lagun: Caravelle 33, Motorsailer

Tento typ lodi, Caravelle 33, o rozměrech 10,3 x 3,1 m, vznikl v sedmdesátých letech. Konstruktérem je pan Endel Aksberg. Endel nejdříve nechal postavit loď ze dřeva, která byla použita jako forma pro první verzi Caravelle 33. Výroba pokračovala až do konce 90. let. Od svého vzniku, bylo postaveno asi 200 lodí. Větší část jako motorové lodě, menší potom s takeláží jako motorsailer. Caravelle 33 je určena pro otevřené moře a má dobré plavební vlastnosti.

 

 

Konstruktér    Endel Aksberg

Délka   10,3 m (34 ft)

Šířka    3,1 m

Ponor  1,5 m

Vnější olověný kýl      1500 kg

Suchá hmotnost          5000 kg

Lůžka  4 - 6 (přední kajuta 2, zadní kajuta 2, salon 2 po spuštění stolu),

Výška v kajutě            1,8 m

Nádrž na vodu            180 l

Nádrže na naftu          2x180 l

Motor (min. 22 k)       profesionálně marinizovaný Mercedes Benz 240D, 4 válec diesel, zdvihový objem 2,4 l, 65 k/48 kW

Převodovka     Borg Warner

Rychlost         6 uzlů naměřená, 8 uzlů udávaná, konstrukční max. 10-12 uzlů (dle motoru)

Plocha oplachtění        40 m2

 

Po dvou letech strávených v archipelagu kolem Stockholmu nastal čas zvednou kotvy. Rozhodnutí přišlo náhle. Trochu nečekaně se tak pro nás změnili podmínky.

Tedy jsem poněkud musel pozměnit plán pro letošní rok, je třeba dříve dát loď do vody a dovolenou plánovat v jiných místech Baltu, trochu jižněji a směrem na západ. Nejprve najít místo pro přemístění ze současné Sabyvikens maríny někam na jih Baltu. Po pár konzultacích jsem se přiklonil k maríně Goclaw v Polsku jako výchozí variantě, pokud nenajdu do doby odplutí něco zajímavějšího. Zde v Goclawi momentálně kotví Standa Bílek se svou Eternity, tak nějaké reference a kontakt mám. Do maríny jsem napsal dotaz, jak je to s místem a že bych tam rád krátce kotvil. Odpověděli, že rezervace nedělají, mám připlout a uvidí se. V okolí je naštěstí podobných marín dost a tak nemám obavy, že nenajdu místo na měsíc dva, než nám začne dovolená.

 

 

Minulý týden jsem vyplnil žádost o členství ve švédkem klubu „Svenska Kryssarklubben“ a rovnou zaplatil (lze platit kartou, nebo přijde faktura do mailu) členství na 1 a 1/2 roku (byla to nějaká akční nabídka do konce března 2017) . Celé to stálo v základu (můžete si tam nahlásit více rodinných příslušníků, zájmových okruhů, lodí atd.) 590 SEK + zvláštní příplatek „poštovné“ pro Švédy (ale i cizozemce), žijící v zahraničí 270 SEK (severské země to mají levnější, jen 125 SEK) na korespondenční a ostatní výdaje po dobu členství. V ceně jsou 3 ročenky a možná ještě něco, myslím 9 vydání novin a webzinu. Ročenka 2016 je o Norsku a obsahuje 121 nejlepších vybraných přístavů a vodních cest v Norsku, ročenka 2017 je o švédských kanálech a 2018 ještě není uvedeno jaký bude mít obsah. Letošní ročenka se rozesílá v létě. Poznámka na okraj: když jsem se díval na tuto pěknou ročenku o Norsku, co vydává klub na webu, tak dole na konci stránky měli toto upozornění: Pokud žijete mimo Norsko (myslí tím asi nerezident), nebo máte povolení k přechodnému pobytu v Norsku, můžete si nechat loď v Norsku po dobu až šesti týdnů (v průběhu 12 měsíců), aniž byste požádali o svolení. Nicméně, pokud potřebujete opustit loď na déle než 6 týdnů, je nutné požádat o povolení od norského celního úřadu. A dále byl uveden odkaz na norské celníky http://www.toll.no/no/varer/bat/lagring-utanlandsk-fritidsbat/ a tam jsem se dočetl že maximum je 2 roky. Zajímalo by mě do budoucna, zda takto restriktivní opatření uplatňují i další země v našem okolí. Ještě doplním že ročenka 2015 byla o Dánsku. Podrobnosti zde http://sxk.se/sxk-riksforeningen/arsbok-2015

Tu už mi sice nepošlou, ale kdyby ji náhodou někdo měl, rád ji vyměním za švédského průvodce přístavišti Gästhamnsguiden nebo za ročenku o norských přístavech a kotvištích. V ceně členství v klubu Svenska Kryssarklubbenby také měla být velice užitečná publikace, kterou tento klub vydává každý rok „Gästhamnsguiden“. Mám jedno staré vydání z roku 2007 a je to velmi praktický průvodce po všech přístavech a marínách s kontakty, souřadnicemi, hloubkami, popisem služeb v místě, fotkou a cenami. Aktuální vydání 2017 uvádí 420 těchto přístavišť. Členství v tomto klubu jsem dále nějak moc podrobně nestudoval, přišlo mi to jako férová cena 860,-SEK ( 2482,-Kč) za členství do konce září 2018.

 

 

 

Proč jsem to vlastně celé podnikl?

Přestože se nepotřebuji účastnit školení, seminářů, přednášek apod., včetně bezplatného využívání klubových bójí ve švédských vodách. Je to prosté. Pro plavbu mimo švédské vody potřebuji mimo pojištění také LO (lodní osvědčení), lidově techničák na loď. Tento švédský klub z pověření švédského království takovéto osvědčení pro rekreační lodě vydává. Malinký zádrhel je, že pro nerezidenty toto vydá jen v případě, že jsou členové klubu. Jinými slovy, buď Švéd zaplatí za tento doklad 1000 SEK (platnost je 2 roky), nebo kdokoliv je/se stane členem a má ho za polovic, tedy 500 SEK. Já jako cizinec jsem musel jít cestou nejprve členství, potom doklad. Po vyplnění a odeslání přihlášky přišla faktura na výše uvedenou sumu. Všiml jsem si v záhlaví faktury, že mi bylo rovnou přiděleno členské číslo, to je nutné potom uvést v žádosti o vydání LO. Tak jsem ještě týž den večer vyplnil a poslal žádost o vystavení certifikátu - LO. Připojil jsem i doklad o platbě členského poplatku, protože to ještě na účtu nemohli mít. Přesně po týdnu již byl tento doklad v poštovní schránce a s přiloženou složenkou a lístkem ve švédštině, angličtině a němčině o možnostech placení na separátní konta podle měny (dánské koruny, norské koruny, eura) a jedno konto pro ostatní mezinárodní platby. Je to stejná informace jako mají na webu pro placení členského poplatku. Prostě snadné, intuitivní, jednoduché. Kéž by to tak fungovalo i jinde. Tedy odešlu menší obnos 500 SEK na stejné konto, jako členský poplatek, a mám na 2 roky vyřešen mezinárodně platný doklad k lodi. Sluší se ještě připomenout že obnova jak členství, tak lodního osvědčení je levnější. Obnova LO stojí po dvou letech 300 SEK s platností opět na 2 roky. Celá procedura byla celkem jednoduchá a rychlá. Získal jsem za velmi rozumný peníz nutný mezinárodně platný doklad k lodi.

 

Po vyřešení mezinárodního LO nastal čas se vrátit k pojištění. Platím u pojišťovny Svenska Sjö AB roční období vždy k 1.5. Tedy je zhruba měsíc ještě čas na zaplacení. Podíval jsem se na webu jak to vypadá. Pojišťovna složenky ani nic dalšího neposílá. Vše je vedeno na webu, jak následující předpis, tak i historie. Pojistná smlouva, prostě vše. Po registraci má každý ke svým údajům přístup. Podíval jsem se, že letos mám zaplatit o trochu více. Pojišťovna primárně dle svých stanov nevytváří zisk a případný zisk promítá v následujícím období do předpisu pojistného, slevy. Tu maličko zlevní nebo poskytne jinou výhodu. Například se na webu uvádí, že za každý rok bez nehody se snižuje spoluúčast o 500 SEK. Tedy moje spoluúčast již klesla na 1000 SEK, jak jsem se právě přesvědčil. Od počátku pojištění mám slevu na pojistném za doložení dokladů opravňujících k vedení lodě (Boat leader´s licence competency) 10%. Loni mi nějakou asi chybou napočítali tuto slevu 2x, tedy 2 x 10%. Letos to bylo tedy „jen“ 10%. Napsal jsem pojišťovně kolik mám platit. Odpověď přišla velmi záhy, že letošní předpis pojistného je správně, tedy se slevou 10% a dalších 10% slevy mohu získat za členství v některém jachtařském klubu. Nelenil jsem a nahlásil vše potřebné, tedy že jsem již členem Svenska Kryssarklubben. Netrvalo dlouho, snad den dva, a již se to zobrazilo na webu v příslušné složce s předpisem pojistného. Jak jsem již výše popsal, právě pro získání mezinárodního LO jsem se stal členem klubu Kryssarklubben SXK, což mělo tu další příjemnou výhodu, že jsem dostal další slevu. Takže místo 1120,-SEK (již po slevě) jsem ve finále dostal fakturu na roční pojištění ve výši 880,-SEK.

Když už jsem byl v písemném kontaktu s velmi milou pracovnicí pojišťovny, zeptal jsem se ještě pro jistotu na uzemní platnost pojistky. Věděl jsem, že pojistka pokrývá celý Balt, a v létě až po Anglii, ale za zeptání člověk nic nedá. Uvedl jsem, že v létě hodlám opustit švédské vody, tak abych někde neudělal chybu nebo nepotřeboval pojištění rozšířit. Přišla vzápětí odpověď, že není třeba cokoliv měnit a posílají mi mapku kde pojištění platí.

 

Oblast #1 je základní, pojistka platí celoročně. Oblast #2 potom má platnost pouze v měsících červen, červenec, září pro všechny pojištěné a nakonec oblast #3 platí pro všechny pojištěné co jsou zároveň členy některého z vyjmenovaných jachtařských klubů (patří tam i výše uvedený klub).

Tedy s touto pojistkou jistě vystačím ještě dlouho, několik let určitě. A až se dostanu na hranice územní platnosti tak bude čas vyřídit jinou pojistku.

 

Ještě uvedu (ne zcela přesný překlad) pojistných podmínek rozsah nejrozšířenějšího kasko pojištění H+ (Hel plus):

- Minimální pojistná částka 100 000 SEK (pojistná částka vyplacená při totální ztrátě, jinak částečné odškodné se provádí v cenách bez odpisů, tedy v aktuálních nových cenách a platí pro většinu komponent)

- Plné pojištění lodí H Plus zahrnuje:

- Krádež

- Požár

- Škody na vodách - nepřetržitě po celý rok

- Jeřábování a doprava

- Komplexní pojištění, maximální částka ve výši 50 000 SEK

- Motory, a to až do 14 let stáří

- Odpovědnost za škody na majetku a zranění. Maximální částka 33 milionů SEK. Na škody na majetku je maximální kompenzace 10 milionů SEK

- Právní služby 3 PBB

- Rozšířená právní pomoc při prodeji a koupi lodě

- Elektronické zařízení, a to až do výše 15% z pojistné částky lodě

- Osobní vybavení, až do výše 5% z pojistné hodnoty plavidla, a to až do max. částky 50 000 SEK

- Zásoby, a to až do výše 20 000 SEK

- Pronájem soukromého

- Asistence při nehodě, pomoc zdarma, pokud jsou problémy s motorem nebo loď najela na mělčinu

- Rozšířený rozsah platnosti pojištění v červnu, červenci a srpnu (viz mapka)

- Kompenzace za prostoje 500 SEK/den (od patnáctého-třicátého dne nezpůsobilosti plavidla)

- Nehoda až pro 12 osob

- Člun až do 30 000

- Lodní vozík/vlek až 50 000 SEK

 

S menšími rozsahy krytí lze uzavřít také pojištění Hel medlem (můj případ) a Hel, případně pouze pojištění odpovědnosti vůči škodám druhým. Nabízejí se ještě varianty jen pro jeřábování a přepravu lodí a pak pojištění při závodech/regatách po celé Evropě. A také pojištění malých plachetnic do 20 000 SEK. Já jsem uzavřel pojištění Hel medlem, protože mám starší motor. Uvažoval jsem o Hel ej medlem, ale rozdíl v ceně byl myslím minimální. Ke každému pojištění lze dokoupit balíček Paket 1 a 2, nebo jen pojistné krytí jednotlivých rizik. Srovnání všech pojištění a volitelných rozšíření nabízí následující tabulka:

 

Stručná legenda, plné kolečko je v ceně, prázdné je volitelná položka.

První sloupeček je odpovědnost (max. plnění až do výše 33 mil. SEK). Potom je sloupeček jeřábování a přeprava, dále malé plachetnice, následuje Hel ej medlem (základní kasko), pak Hel medlem (členské kasko) a pak úplné kasko Hel plus.

Závěrem jen zmínka o rychlosti vyřízení. Než jsem článek přes víkend dopsal a v pondělí po sobě přečetl, tak už ve schránce byla objemnější obálka od Svenska Kryssarklubben, která mimo členské karty, obsahovala dále časopis På Kryss, informační brožuru, samolepky s logem klubu, průvodce Norskem (přístavy a kotviště) od Svinesund po Bergen a certifikát o registraci lodě v klubovém registru. K němu pak byl vystaven mezinárodní doklad uvedený výše, který potřebuji a kvůli kterému jsem toto celé podnikl.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

S/Y Carmen 3

Moje loď | Ája a Filip
title

Caravelle 33 Lagun – registrace vysílačky

Moje loď | Libor Stacho