Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Mainstream

Tento anglický výraz má někdy až pejorativní význam. Ten hlavní proud tady je, skoro všichni s ním jdou, protože jít proti němu by bylo stejné, jako močit proti větru, ale přesto zůstává jakousi společenskou pózou, že já s hlavním proudem nejdu. Já jdu vlastní cestou. Mnohdy úsměvné.

 

Tentokrát jsem však výraz „mainstream“ použil v dobrém smyslu. Všechny automobilky se vrhly na hybridní nebo elektrická auta, být zelený nebo modrý je dnes moderní a mezi politiky velmi účinné. Tak proč by tento trend nemohl proniknout do lodního průmyslu. Proč? Vždyť je to velmi sympatické, daleko sympatičtější, než dva řvoucí motory, polykající stovky litrů paliva.

Majitele lodí bych ještě před několika léty rozdělil do tří základních skupin – plachtaři jsou jasní a motoráři buď milují rychlost a nebo klidnou pomalou výtlačnou plavbu. Na tomto dělení se v podstatě moc nezměnilo, pouze to, že velmi rychle roste nyní skupina motorářů, kteří hledají komfort, klid, bezpečí a příznivou ekonomiku provozu. Jakoby se na moři začala rodit skupina jachtařů, kteří už nemají chuť tahat za lana plachetnice a současně je nezajímá rychlost, ale jiné hodnoty motorové lodě. Jejich potřebám začíná vycházet vstříc stále více výrobců, kteří ještě v nedaleké minulosti ve své nabídce lodí takový model neměli. Patří mezi ně i německá loděnice Bavaria, která začala budovat svou modelovou řadu E. Prvním modelem je E40 Hybrid, který si bylo možné prohlédnout již v Düsseldorfu a který se pyšní titulem lodě roku v kategorii výtlačných plavidel. Výrobce také představil pouze na obrázcích menší desetimetrovou verzi E34 Hybrid, která s číslem trupu 1 spočine na vodní hladině někdy v létě letošního roku.

Tvar trupu Bavarie E40 jednoznačně preferuje zisk co největšího vnitřního prostoru a komfort posádky nejen v kajutách, ale také v plnohodnotné kuchyni, kde není problém vytvořit jakkoliv náročný pokrm a velkoryse pojatým kokpitem, který tvarem trochu připomíná záď plachetnice. Příď se rychle rozšiřuje, aby i přední kajuta mohla nabídnout plnohodnotné dvoulůžko. Nespornou zajímavostí je kormidelna, která je uprostřed lodi, resp. v zadní části salonu. Jde o velmi netradiční uspořádání, které však nechává pouze tušit, že z tohoto místa bude ovládání lodi velmi komfortní. Alespoň soudím podle sebe. Čím více je kormidelní stanoviště umístěné vzadu, tím pohodlněji se loď zejména ve stísněných prostorách marin ovládá. Při pohledu zezadu jste schopní dělat korekce směru plavby výrazně dříve, než když sedíte vpředu za sklem. Z kormidelny Bavarie E40 budete mít také dobrý přehled o dění v zadní části lodě, pokud budete do stanoviště u mola couvat. Snad nikdy jsem nebyl více zvědavý zkusit si to na vodě, jako v případě této lodě. Nikdy jsem neskrýval, že jsem plachtař a nikdy nebudu skrývat, že když dostanu chuť plavit se na motorové lodi, pak to bude výtlačná loď. Kombinace hybridního pohonu a výtlačné plavby je mi velmi sympatická.

Výrobce uvádí, že na plně nabité akumulátory můžete s touto lodí plout pouze na elektrický pohon rychlostí 5 uzlů po dobu 2 hodin. Můžete také plout pouze na motorový pohon dieselovým agregátem a nebo v režimu obou pohonů – elektrického i dieselového. Režim provozu přepínáte na ovladači s displejem na kormidelním stanovišti a loď ovládáte stále stejnou plynovou pákou. Akumulátory se samozřejmě nabíjejí jak z břehové přípojky, tak i od alternátoru motoru. O instalaci solárních panelů se v zatím poskytnutých podkladech příliš nehovoří a také je relativně obtížné nalézt, kam byste je umístili. V případě provedení flybridge mohou být součástí pevného bimini. V případě provedení sedan pak skutečně nevím. Ale dokážu si představit, že po celém dnu, stráveném v zátoce, bych na cestu zpět do domovské mariny vyrazil díky Slunci s plně nabitými akumulátory.

Oba paralelně uspořádané pohonné systémy plní současně funkci záložního pohonu, pro ten druhý. Když vám vysadí dieselový motor, jste schopni dostat se do bezpečí s pomocí elektrického pohonu a naopak. Servisní interval pro údržbu spalovacího motoru se v přepočtu na upluté míle a v závislosti na způsobu užití lodě prodlužuje minimálně o 20 %. Výrobce hybridní pohonné jednotky garantuje až 2 000 nabíjecích cyklů, takže když na lodi strávíte přibližně 40 dnů v roce a budete nabíjet dvakrát denně, je životnost baterií bez další údržby rovných 25 let.

Výrobce v podkladech pro novináře připravil také ukázkové kalkulace ekonomiky provozu. Když poplujete do zátoky, vzdálené 22 námořních mil, a rychlostí 8 uzlů, pak plavba potrvá 2 hodiny a 45 minut a vy spotřebujete 27,5 litru paliva. Včetně cesty zpět tedy spálíte na vzdálenosti 44 mil rovných 55 litrů nafty. Pokud do stejného výletu vložíte hybridní pohon, pak poplujete celkem v obou směrech 4 hodiny na elektriku rychlostí 5 uzlů a k tomu 3 hodiny na dieselový pohon rychlostí 8 uzlů, pak na stejné vzdálenosti za stejných podmínek spálíte pouze 36 litrů nafty. Nádrž na palivo má objem 540 litrů a při rychlosti 8 uzlů je spotřeba paliva 10 l/hod nebo chcete-li 1,25 l/nm. Plavební dosah lodě je tak čistě matematicky rovných 432 nm. Pokud k plné nádrži 540 litrů nafty přidáte ještě plné akumulátory s celkovou kapacitou 200 Ah, které se samozřejmě při plavbě na dieselový motor dobíjejí, můžete dosáhnout průměrné rychlosti 6,8 uzlu, průměrné spotřeby 7,2 l/hod, resp. 1,05 l/nm, čímž se plavební dosah lodě zvětší na přibližně 500 nm.

Cena této lodě z továrny v provedení sedan, včetně základní motorizace 1x Volvo Penta D2 75 k (pohon hřídelí) činí 199 000 euro bez DPH. Za provedení Fly se stejnou motorizací je potom nutné připlatit 34 000 euro. V nabídce jsou potom za příplatek i motory Volvo Penta D3 a D4. Pro elektrický pohon slouží motor o výkonu 20 kW/15 kW jako generátor, akumulátory LiFeP04 96V DC 200 Ah 19,2 kWh a nabíječka 96V 22A.

 

Technické údaje

Celková délka            12,29 m

Délka trupu   11,99 m

Délka na vodorysce   11,55 (11,56)* m

Šířka   4,20 m

Ponor  1,10 (1,16) m

Suchá hmotnost        10 500 (11 500) kg

Výška nad hladinou  3,40 (4,20) m

Nádrže na palivo       2x270 l

Nádrž na vodu           420 l

Stojná výška v salonu           2,05 m

Kategorie plavby CE B8/C14

Cena vč. DPH 199 000 (233 000) eur

www.bavariayachts.com, www.kws-sport.cz

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Rossoragno RR28

Novinky | Petr Láska
title

C-Yacht 47ac & 42ac

Novinky | Michal Štěpán