Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Jedna paní povídala

V Praze byla nová lodní výstava a já tam nebyl, protože jsem si koupil letenky do Tramtárie ještě dřív, než jsem se o termínu výstavy s účastí My Boat dozvěděl. Takže jsem byl o to zvědavější, jak to probíhalo a četl vše na facebooku, na různých serverech a vyptával se ze svého okolí každého, kdo tam byl.

 

Když tu směs informací hodím do mixéru, pořádně s tím zamotám a naliji do čisté skleničky, tak by to mohlo i chutnat. V zásadě všichni výstavu chválili. Nepochybně svou roli sehrál i fakt, že většina meziročně srovnávala s upadající výstavou Lodě na vodě. Všichni chválili počet návštěvníků v pátek a v sobotu a všichni hovořili o mizerné neděli. Když jsem se ptal na jakousi obchodní bonitu návštěvníků, pak většina odpovědí byla rozpačitá. V pátek bylo víc lidí od vody a lodí, v sobotu bylo více rodin s dětmi, které šli zabít čas. Což je ale z mého pohledu v naprostém pořádku a zcela logicky to reflektuje chování společnosti. Každý jachtař, loďař a vodník se pochopitelně nemůže dočkat. Chce si vše v klidu prohlédnout a vše v klidu prodiskutovat. Nestojí o to, aby byl mezi exponáty vláčen masou sběratelů prospektů. Páteční účast zasvěcených lze očekávat na každé odborné výstavě. Na poslední loňské výstavě Lodě na vodě jsem dokonce od jednoho vystavovatele slyšel z mého pohledu naprosto zcestný názor, že je rád, že tam nebyl žádný dav lidí a že přišli jen ti, kteří vědí. Proč pak ale chodil na výstavu a utrácel peníze za expozici? Ti, co vědí, o něm tak jako tak vědí.

Bez ohledu na segment trhu platí, že loajální či oboru znalí zákazníci tvoří významnou část realizovaného obchodu a druhou jeho neméně podstatnou část, pokud chcete dosáhnout v meziročním srovnání alespoň100 % obratu, tvoří migrující klientela. Obrat každé firmy tedy sestává převážně z většiny věrných, kterým stačí věnovat 30 % marketingového rozpočtu pro jejich udržení. Menšinu, řekněme třeba 30 % všech obchodů, generují ti migrující. Chcete-li, v danou chvíli nahodilí noví zákazníci. Přicházejí zvenčí, nadchnou se, nakupují a pak, když je to přestane bavit, odcházejí. Pro získání této migrující menšiny, je potřeba vydat většinu marketingového rozpočtu, řekněme 70 %. Logicky tak každý, kdo čeká bezprostřední obchodní efekt, úměrný vynaloženým prostředkům, prožívá zklamání a má pocit, že výstava se nevydařila. Nejčastěji jsem tedy slyšel, že: „Stejně u mě nakupují jen ti stálí, kteří mě znají.“ Což je také jen pocit, neméně stejně silný, avšak výrazně na první pohled příznivější.

Lodní částí výstavy tedy prošly tisíce lidí, z nichž se rekrutuje ta migrující menšina. Mnozí z nich nikdy ani nepomysleli, že by se věnovali lodním sportům, protože si mysleli, že jim to je na hony vzdálené. Výstava tedy slouží v mých očích k tomu, abychom zasévali semínko zvědavosti a touhy. Abychom lidem, kteří nikdy v minulosti neměli nic společného s loděmi ukázali, že toto by mohla být jejich budoucí cesta. Všechny marketingové průzkumy dokazují, že responze (odezva) na podobné marketingové aktivity dosahuje hodnoty od 2 do 7 %. Prošlo-li tedy výstavou podle informací organizátora výstavy přes 20 000 lidí, pak 400 až 1400 lidí si odneslo touhu, udělat krok k lodím. Z nich ne každý na to má a ne každý se nalézá v rodinné situaci, aby začal své sny okamžitě realizovat. Tato skupina potenciálních zákazníků však téměř s jistotou nebude nikdy nic kupovat na místě v době konání výstavy. Celkem opodstatněně, avšak velmi mylně zní mým uším tvrzení: „Prošly tam tisíce lidí a nikdo si nic nekoupil.“ Myslet si, že si někdo, kdo přichází zvenčí, hned něco koupí, považuji za přinejmenším pošetilé.

Největším potenciálem výstavy je dle mého soudu možnost prezentovat svět lodí novým lidem. Bez nich a s pocitem radosti, že nám do vystavených exponátů nelezou „jen čumilové“, vymře tato branže na falešnou pýchu.

A je mi taky moc líto, že tam nebylo více plachetnic. Díky patří Tomášovi Linhartovi, že přivedl na výstavu plachetnice Phobos a věřím, že toho nebude litovat stejně tak, jako ti, kteří si dali práci představit veřejnosti plachtařské závoďáky.

Výstavu jsem tedy neviděl, ale ze všeho, co jsem slyšel, byla úspěšná. Byl podle mého zdárně položen základ nové tradici. Zbývá jen doufat, že to nikdo ve snaze naplnit své ekonomické touhy, stejně, jako se to stalo u výstav v minulosti, nepokazí a budeme se každý rok na jedinou pořádnou lodní výstavu v České republice všichni těšit. Jak vystavovatelé, tak návštěvníci.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Bavaria E40

Novinky | Petr Láska
title

Rossoragno RR28

Novinky | Petr Láska