Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Je libo čajíček?

Jméno sira Thomase Liptona není třeba představovat. Stačí vstoupit do jakéhokoliv obchodu s potravinami a čaj s jeho jménem nemůžete přehlédnout. Je to úžasné, protože se narodil v roce 1850 a dodnes se svět setkává s jeho jménem. Také v jachtařském světě zanechal nesmazatelnou stopu se jménem Shamrock.

 

Na jeho domě v Londýně visí pamětní deska, která říká, že sir Thomas Lipton byl filantrop, obchodník a jachtař. Nadšený závodní jachtař! V roce 1898 si nechal postavit závodní jachtu Shamrock, jejímž designérem byl William Fife III, představitel již třetí generace skotských stavitelů lodí. Stavby se ujala loděnice J. Thorneycroft & Co. z Church Wharf v Chiswicku. Kvůli velkému ponoru Shamrocku však nemohla být loď stavěna v domácím Chiswicku, ale zrodila se v londýnské čtvrti Millwall na břehu Temže.

Shamrock byl stavěn celý rok 1898 v přísném utajení, aby o rok později nastoupil proti obhájci Amerického poháru, lodi Columbia. Na vodu byl Shamrock, což je anglický výraz pro trojlístek, spuštěn 24. června 1899 a pokřtila ho Lady Russell of Killowen. Kostra trupu byla vyrobena z oceli, přičemž při stavbě trupu nalezlo použití několik dalších druhů kovu. Paluba a vestavba potom byly pochopitelně ze dřeva. Prvním skipperem Shamrocku byl Captain Archibald „Archie“ Hogarth. I přes všechnu snahu a vynaložené prostředky Columbia zvítězila ve všech třech závodech a Shamrock (později označovaný jako Shamrock I) se vrátil na podzim 1899 do Británie ve vleku za Liptonovým parníkem Erin. Postupně byl Shamrock stále modernizován, ale používal se už jen jak zkušební kůň, aby pomohl vzniknout všem pozdějším závoďákům Shamrock II, Shamrock III a Shamrock IV.

Shamrock V byla první britská loď, která byla postavena podle pravidel J-Class, aby se popáté a definitivně naposledy účastnila se sirem Thomasem Liptonem na palubě Amerického poháru. Zůstala také jedinou jachtou tehdejší J-Class, která neupadla v zapomnění. Shamrock V navrhl architekt Charles E. Nicholson a byl postaven v průběhu roku 1929 v britské loděnici Camper and Nicholson Shipyard v Gosportu. Na vodu byl spuštěn 14. dubna 1930 za přítomnosti kompletní posádky, kterou tvořilo 31 námořníků. Před tím, než se Shamrock V vydal přes Atlantik, zvítězil v patnácti z 22 regat, kterých se zúčastnil.

Americký pohár hostil New York Yacht Club a jeho sedm rozjížděk se konalo ve vodách nedaleko Newportu. Shamrock V jako zástupce Royal Ulster Yacht Club vstoupil v roce 1930 s nemalými ambicemi do čtrnáctého ročníku Amerického poháru. Čtyři lodě třídy J-Class, Weetamoe, Yankee, Whirlwind a Enterprise, se utkaly, aby z nich vzešel vítěz, který bude reprezentovat New York Yacht Club a postaví se vyzyvateli z Evropy. Nakonec to byla Enterprise, jež následně dokázala porazit i Shamrock V.

V roce 1931 sir Thomas Lipton umírá a z pozůstalosti kupuje Shamrock V letecký designér a magnát sir Thomas Sopwith, zakladatel Sopwith Aviation Company. Sopwith hned jako první změnil kýl a celou takeláž. V roce 1933 se neúspěšně zúčastnil dalšího ročníku Amerického poháru a nabyté zkušenosti zúročil tím, že se rozhodl postavit novou J-Class Endeavour a Shamrock V koupil jeho přítel z letectví, sir Richard Fairey. Fairey nasadil Shamrok V do Big Boat Class racing circuit a skončil druhý za jachtou Velsheda.

V roce 1937 kupuje Shamrock V italský senátor a novinářský magnát Mario Crespi a stěhuje los do Itálie. Podle tehdejšího italského námořního práva musí loď nést italské jméno, a tak se z ní stává Quadrifoglio – tedy čtyřlístek. S příchodem druhé světové války hrozí, že bude Quadrifoglio rozebrána, aby byly její kovové součásti využity pro válečné úsilí. Crespi však loď ukrývá před válečnou vřavou do seníku. Po válce přestavuje loď pro rodinné použití, celý interiér je nyní z javoru. Renovace se dotkne všech součástí lodě, včetně motorů a dalších technických systémů. Rodina Crespiových vlastní loď až do roku 1969 a sám Crespi umírá dva týdny před tím, než je rozhodnuto o sešrotování lodě. Objeví se však Piero Scanu, který Quadrifoglio koupí a zachrání. V roce 1975 však loď neprojde kvůli svému technickému stavu u italského námořního úřadu a je rozhodnuto o jejím osudu. Scanu vrací Quadrifoglio do britské loděnice Camper and Nicholson v Gosportu, kde následuje po dobu tří let rozsáhlá renovace, na kterou dohlíží osobně syn majitele, námořní architekt Paolo Scanu.

Camper and Nicholson prodávají svou loděnici Southampton Yacht Service a jejich bývalé molo dostává čestné jméno Shamrock Quay.

V roce 1981 jde v Southamptonu Shamrock V opět na vodu. O čtyři roky později Quadrifoglio kupuje The Lipton Tea company a daruje ho Museum of Yachting in Newport, RI., USA. Muzeum se přirozeně vrací k původnímu jménu Shamrock V. Elizabeth Meyers, restaurátorka lodí a jachtařka, dohlíží v roce 1988 na rozsáhlou rekonstrukci lodě, během níž jsou odstraňovány změny, které provedl Crespi, a podoba lodě se vrací k původnímu originálu. V roce 1989 se opět potkají ve vodách Narragansett Bay dvě legendy, Shamrock V a Endeavour. O šest let později se Shamrock V stává vlajkovou lodí sbírky The International Yacht Restoration School, která ho kupuje.

V roce 1998 vstupuje do hry jihoamerický finančník a startuje moderní éra v dlouhém životě této lodě. Zúčastní se Antigua Classic Yacht Regatta, kde porazí jak Endeavour, tak i Velshedu. Je to poprvé po padesáti letech, kdy se na vodě setkaly více jak dvě lodě J-Class. V roce 1999 pluje Shamrock V přes Atlantik do Anglie, aby na jeho kompletní refit dohlédl v loděnici Pendennis Shipyard ve Falmouthu námořní architekt Gerard Dykstra. Bez ohledu historickou autenticitu je jeho plavební výkon zvýšen instalací nejmodernější takeláže a plachet a navýšením poměru balastu. V roce 2002 se vrací přes Atlantik, aby se opět zúčastnil Antigua Classic Yacht Regatta, a následně se vrací opět do Evropy, do Středomoří. O rok později je Shamrock V převezen na Nový Zéland, kde se jako čestný člen zúčastnil Amerického poháru. V roce 2005 se vrací vlastními silami přes Pacifik do Středomoří, aby se zúčastnil 7. Monaco Classic Yacht Regatta. Od té doby je pravidelným účastníkem Regates Royale in Cannes France a Les Voiles de St.-Tropez. Každý rok křižuje středomořské vody od Španělska po Turecko a zimuje ve francouzském Cannes.

 

 

 

Technické údaje Shamrock I

Suchá hmotnost           156,9 t

Celková délka  38,86 m

Délka na vodorysce     25,12 m

Šířka    7,46 m

Ponor  6,15 m

Plocha plachet 1214,30 m2

 

Yacht Club      Royal Ulster Yacht Club

Vlajka  United Kingdom

America’s Cup            1899

Designér          William Fife III

Loděnice          J. Thorneycroft & Co.

Spuštěn na vodu          24. 6. 1899

Majitel sir Thomas Lipton

Skipper            Captain Archibald „Archie“ Hogarth

 

Technické údaje Shamrock V

Suchá hmotnost           146 t

Celková délka  36,58 m

Délka na vodorysce     26,52 m

Šířka    5,85 m

Ponor  4,81 m

 

Yacht Club      Royal Ulster Yacht Club

Vlajka  United Kingdom

Třída    J-Class

Designér          Charles Ernest Nicholson

Loděnice          Camper & Nicholson

Spuštěn na vodu          14. 4. 1930

Majitelé sir Thomas Lipton, sir Thomas Sopwith, sir Richard Fairey, Mario Crespi, Piero Scanu, Lipton Tea Company, Newport Museum of Yachting, Int’l Yacht Restoration School, Newport Shamrock V Corp.

http://shamrockv.com

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Dehler Yachtbau

Historie | Boris Dacko