Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Nátěry a počasí

Předpověď počasí zatím letošnímu začátku sezóny moc nepřeje. Přestože v březnu to vypadalo na nadprůměrně teplý začátek, dubnové teploty se usadily na druhé straně teploměru. Nízké teploty, déšť a sníh tak způsobily komplikace v diářích nejednoho jachtaře.

 

Podle mnohých předpovědí nás čeká teplotně podprůměrný i květen. Otázkou tedy zůstává, jak postupovat v takových podmínkách. Chladné počasí je jedním z hlavních nepřátel během obnovy antifoulingu. Proto si dnes řekneme několik zásad a rad, jak se vyvarovat špatné aplikaci.

Pokud máme to štěstí a loď máme přes zimu uskladněnou v hale nebo vlastní garáži, nemusíme do jisté míry řešit počasí. Jak již bylo zmíněno, teplota je jedním z hlavních faktorů, které ovlivňují proces vytvrzení barev a také tmelů. Pokud si nejsme jisti, jaké podmínky jsou vhodné pro daný produkt, vždy si vyžádáme od výrobce přesné specifikace nebo technický list. U většiny produktů tak nalezneme jak informace o ideálních podmínkách pro aplikaci, tak také ty minimální. Příkladem může být antifouling Sea-Line. V technickém listu nebo na balení barvy nalezneme časy vytvrzování a možnosti aplikace dalších vrstev jak pro ideální stav (okolní teplotu 20 °C) tak pro sníženou teplotu (10 °C), při které lze barvu použít. Důležité je ovšem dbát informací o jednotlivých časech v průběhu aplikace (viz. tabulka).

 

20°C

10°C

Vytvrdnutí na dotek

1 hodina

2hodiny

Plné vytvrzení

5 hodin

8 hodin

Interval mezi vrstvami

5 hodin až 7 dní

8 hodin až 7 dní

Připraveno ke spuštění

Minimálně 12 hodin

Minimálně 24 hodin

 

 

 

 

Z tabulky výše můžeme vidět, že teplotní rozdíl deseti stupňů prodlužuje vytvrzování barvy téměř o 100% času. V případě antifoulingu Sea-Line je možné použít barvu i při nižších teplotách (nejnižší možná teplota udávaná výrobcem je +5 °C). Ovšem barva již vytvrzuje mnohem déle a je náchylná na další teplotní a vlhkostní výkyvy. Zde se proto dostáváme k otázce, zda je rozumné věřit výrobci a barvu aplikovat i za nižších teplot. Nebudu vás napínat a rovnou odpovím: NENÍ!
Všechny údaje, které výrobci barev udávají, jsou teoretické a odzkoušené v laboratorních podmínkách. Tedy ano, barva je schopna bezproblémového vytvrzení při 10 °C, ovšem pouze v laboratoři za kontrolovaných podmínek. Proto vždy doporučuji klientům, aby raději počkali na teplé počasí a neunáhlili se s aplikací nového antifoulingu nebo obnovou toho starého. Je nutné kromě toho také počítat s tím, že teplota se v průběhu dne mění a v průběhu noci klesá. Ovšem nanesená barva pracuje a potřebuje své podmínky. Proto je nutné si uvědomit, že i když je během dne teplota kolem 15 °C, večer může klesnout až k 0 °C. A také je tu další důležitý faktor – vlhkost. Je nutné si uvědomit, že vlhkost může negativně ovlivnit vytvrzování. Pokud máme loď uskladněnou v hale nebo u sebe doma v garáži, případně na dvoře v oblasti řadových domků, nemusíme se tolik obávat. Ovšem pokud máme loď uskladněnou přímo u vodní plochy, je nutné počítat s vyšší vlhkostí, a tedy i potenciálním problémem. Pokud tomu tak doopravdy je, doporučuji vyčkat na vyšší a stabilnější teploty. Toto pravidlo může platit také u vlhkých prostor. Speciálně pro starší objekty – stavení a stodoly, kde je zvýšená vlhkost a snížená možnost odvětrávání.

 

Co se může stát?

Otázkou zůstává, zda mají veškerá tyto opatření opravdu význam. A ony opravdu mají. Majitelé lodí často opomíjejí význam antifoulingu. Pořídí si do lodě nový výkonný motor, nechají vyrobit interiér na zakázku nebo položit teakovou podlahu. Ale u antifoulingu se snaží ušetřit a nedávají mu velkou váhu. Opak je ovšem pravdou. Antifouling je pod vodoryskou jediná věc, která nám chrání loď před poškozením biologickými škůdci. Jaké z toho plyne doporučení? Vždy se poraďte s prodejcem nebo ideálně distributorem/výrobcem produktu. Požadujte co nejvíce informací o aplikaci, technické listy a zkušenosti z aplikace. Pouze tak můžete předejít možným komplikacím. www.sea-line.cz

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Trimování plachet 3

Rádce | Petr Láska
title

ADAC Marinaführer

Rádce | Petr Láska