Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Lagun - cesta na jih 2

Příprava před odjezdem do maríny (17. týden roku 2017)

Minule jsme skončili nutným „papírováním“ kolem lodě. Pojištění, technický průkaz – certifikát ICP, licence k vysílačce. Dnes se posuneme kousek dále. Jako každý rok je nutné nejprve loď po zimě připravit opět na sezónu.

 

Každoročně je to +- stejné. Antifouling se nemusí dělat každý rok, stejně tak lakování některých dřevěných částí v exteriéru. Ale abych na něco důležitého nezapomněl, já hlava děravá, píšu si už měsíc několik seznamů. Vždy když si na něco vzpomenu tak to připíšu, papír leží pořád na stole vedle počítače.

Jeden seznam se jmenuje „Co před odjezdem nakoupit“. Nejen proviant na cestu, ale i tu nějaký tmel, barvu, lak, lepidlo. I nějaké nářadí, vrtačka, bruska, vrtáky. Vruty a šroubky. Také nesmím zapomenout na vlajky Polska a Německa (nejbližší cíle pro letošní sezónu). Nějaké mapy jsem měl pro sever Polska a Německa již nachystané. A plno malých nesmyslů, jako konektory, nabíječky USB, solární nabíječky, čtečka - poslední to záchrana při selhání mobilu, několik GPS, dnes zastoupená většinou starším mobilem (bez SIM karty) s nahranou aplikací Navionics. Hlavní navigace poběží na tabletu. Ale třeba i nože, které na lodi chybí. Je tam jen jeden takový nijaký, tak je potřeba lodní kuchyni ještě dovybavit. Stejně tak je třeba vzít „kládu“, nebo koupit lodní štamprle. Aby mohl být pravidelně vydáván posádce příděl rumu.

O kládě bylo pojednání jinde, jen pro připomenutí se jedná o speciální lodní servírovací zařízení určené pro obsluhu posádky při vydávání lodního přídělu rumu. Kdysi jsem si ji nechal udělat v provedení 8 ranném, dělá se větší i menší a dokonce jsem viděl i dvouhlavňovou „kládu“.

Vypadá to takto:

 

 

Další seznam se jmenuje „Co na lodi změřit a zapsat pro budoucí využití“. Není nic horšího, než když loď kotví 1000 km daleko a vy potřebuje nějakou míru, abyste mohli koupit to či ono. Momentálně mě zajímá přesná délka předního stěhu, protože zvažuji někdy v budoucnu koupit roll fock na přední stěh, nebo alespoň další větší plachtu – genu. Kosatka není příliš velká a na některých kurzech by se hodilo mít něco většího. No a poslední dva seznamy se jmenují „Seznam nutných prací“, první před spuštěním na vodu a druhý, když už bude loď na vodě. V naší hantýrce „před jeřábem a po něm“.

To je už samotná příprava na to, co nás čeká. Letos nenatíráme znovu dno. Není potřeba. Od loňska je trup dobře ošetřena a měl by několik roků vydržet, má dost nátěrů. Počítám, že antifouling ještě 2 roky počká do další obnovy. Podklad je kvalitní epoxydový nátěr Hempel high protect a ten je na mnoho let. Stejně tak výměna zinkových anod letos ještě není potřeba. Jsou na lodi celkem 3 kusy. Jedna na hřídeli a dvě ploché na kormidle. Z každé strany jedna. U těchto musím ještě změřit rozteč mezi oky pro šrouby, abych je mohl koupit na příští rok. Déle už zcela jistě nevydrží.

Pokud by někoho zajímal stručný seznam mých nutných prací na lodi, dělám to většinou takto:

-         Očistit trup (písek na nádobí a houbička, nebo Vileda)

-         Navoskovat, potom se méně špiní celou sezónu. Lze použít speciální lodní nebo já s úspěchem používám klasický vosk na karoserie aut

-         Rozebrat přístřešek nad lodi. Nejen kvůli přístupu jeřábu, ale letos také vyklízím toto místo.

-         Zadní teakovou palubu napustit olejem. Dělám to tak každý rok, 1-2 vrstvy. Pro toto místo je to lepší než lak, který povrch dřeva uzavře, ten „nedýchá“ a pak hrozí poškození puchýřky, odlupování laku, či hniloba.

-         Případně přelakování pevného teakového zábradlí. Lak na zábradlí má už několik vrstev, ale ještě jedna dvě neuškodí

-         Dále je nutné složit a znovu zapojit chladící okruh motoru – hadice a jiné. Před zimou vše rozpojím a otevřu i víčko vodní pumpy. Do mezichladiče, kde se ochlazuje vnitřní uzavřený motorový okruh mořskou vodou, který nejde zcela vypustit naliji 1-2 litry fridexu. Otevřu také vodní pumpu (jako při výměně impeleru). Toto vše musím zase spojit, pumpu promazat. V teplých krajích, kde po celý rok nemrzne, asi není třeba dělat.

-         Složit ventil na výstupu WC. Je tam kuželový ventil, nikoliv kulový. A ten na doporučení původního majitele před zimou rozdělám a na jaře před opětovným složením promažu. Jeden rok jsem na to zapomněl a pak nebylo snadné ho rozpohybovat.

-         Dále je potřeba vložit na místo všech 5 akumulátorů. 2 motorové a 3 servisní. Všechno to zapojit a zkontrolovat.

-         Pak už jsou to drobnosti co se naskládaly během předchozí roku. Např. pootočit ucpávku na hřídeli, vyměnit na ní nerezové spony, naplnit maznici vazelínou.

-         Pak jsem si vymyslel, že doděláme Lazy Jacka, na stěžni jsme uchycení připravili už loni. Letos je ještě potřeba předvrtat a uchytit očka na ráhno

A po spuštění do vody toho už není mnoho, jen nastrojit kompletní takeláž.

-         Usadit stěžeň na místo

-         Na vrchol stěžně osadit aparaturu, kotevní světlo, windmetr, radarový odražeč, VHF anténu a všechno zapojit a zkontrolovat funkčnost. Později už nebude na vrchol stěžně vůbec snadný přístup.

-         Připojit ráhno a potřebná lany, výtahy.

-         Osadit plachty na místo

-         Nastříkat stříšku biminy impregnačním sprejem a promazat zipy k tomu určeným mazadlem. Přeci jen bude celou sezónu vystavena vlivu počasí a měla by několik roků ještě vydržet.

-         Promazat vinšny

-         Vyměnit olej v motoru (po zahřátí) a olejový filtr. Celkem asi 6,5 litru.

-         Zkontrolovat všechny ventily

-         Nabrat vodu

-         Natankovat, lépe řečeno navozit od pumpy autem naftu, odhadem asi 70 litrů (ideálně plnou jednu ze dvou nádrží – 180 L). V maríně možnost tankování není.

A to je v podstatě vše momentálně nutné, co jsem si zapsal před vyplutím. S patřičným předstihem sleduji počasí (teplotu a směr převládajících větrů). Se správcem maríny jsem se domluvil na termínu jeřábování. Nabídl mi v prvním květnovém týdnu kdykoliv středa až pátek. Podle příjezdu, ten závisí na zvoleném trajektu Německo – Švédsko, jsem vybral termín v pátek, s tím, že když budeme nachystaní už ve čtvrtek, odchytneme ho v maríně, když tam ještě odpoledne bude. Letos jedeme loď připravit ve třech. Dva dobrovolníci se ke mně přidali. Přeplavovat loď však budeme již jen ve dvou. Jeden odjíždí s autem zpět.

Ale ještě zpět k přípravě. Sledoval jsem několik dní ceny trajektů. V dostatečném předstihu se většina cen ve všedních dnech pohybuje mezi 50 – 80 EUR za osobní auto a 3 pasažéry.

Dříve jsme jezdili vždy do Sassnitz a odtud lodí do Trelleborgu. Trajekt pluje 4 hodiny a 10 minut. Ale je v nabídce menší počet spojů během dne. Zase na druhou stranu je to v nabídce nejkratší spojení a tedy i nejlevnější (ne vždy). Ve vybraném termínu, středa 3.5. , však byl ze Sassnitz vhodný spoj – odplutí již v 13:45 a za ještě slušnou cenu 90 EUR jenom v úterý. Nemusíme tolik spěchat, když do maríny přijedeme tak jako tak v noci nebo nad ránem. Z Rostocku je hned několik spojů, 14:30, potom 16:30 a 22:00. Poslední v 23:55. Pluje sice o 70 minut déle, ale naše cesta je zase o hodinu kratší do Rostocku, než do Sassnitz. Tedy vyjde to +- na stejno.

Vybrali jsme si spoj v 16:30 za 71 EUR. Ceny pro jedno (řidiče) začínají na 44 EUR. Ze Sassnitz jsou dnes nejlevnější lístky pro auto + řidič od 27 EUR. Lze tak říct, že za každého dalšího cestujícího se připlácí cca 13-15 EUR podle času odplutí. Ranní spoj z Rostocku v 8.00 je už dlouho vyprodaný, asi nejoblíbenější z celého dne. Lodní lístek se dnes kupuje stejně jako letenka. Lze asi koupit i u různých zprostředkovatelů. Já jsem si již dříve oblíbil přímo stránky přepravce Stena Line. Jsou již lokalizované plně do češtiny a výběr i nákup je velice příjemný:

https://www.stenaline.cz/cestovani-do-svedska

Platí se kartou stejně jako u letenek a rezervace přijde do E-mailu (za příplatek také SMS). V rezervaci je také uvedeno tučným velkým písmem, že Check-in odbavení je nutné provést nejpozději do 60 min. před odjezdem. Z vlastní zkušenosti mohu uvést, že to tak horké není. Při první cestě do Švédska před mnoha lety jsme trajekt málem nestihli a přijeli jsme v poslední minutě jako úplně poslední. Sice měli výhrady, ale vzali nás na loď. V každém případě je lepší být v přístavu trochu dříve, nejen proto, že auta se řadí v několika pruzích podle toho, jak přijely a dostaly přidělenou také nákladovou palubu, ale také proto, že dříve umístíte auto na palubě máte na vše více času a můžete si také lépe vybrat místo na palubě pro několikahodinovou přeplavbu. Zejména na nočních spojích je skoro bitka o místa kde je možné se alespoň trochu natáhnout. V poslední době jsem si všiml zákazových cedulek, kde se zapovídá ležení na podlaze.

Takže jeřáb je na pátek zarezervovaný, lístek na trajket koupený, teď už jenom aby vyšlo trochu počasí. Alespoň na těch pár dní přípravy. Na cestu a potom na pozdější přeplavbu počasí kromě větru nebude tolik zásadní. Dlouhodobá předpověď, delší než týden, říká že bude větru málo (5-8 uzlů) a denní teploty až 11°C, polojasno bez deště. Pokud předpověď vydrží, bude to fajn. Už jen uzavřít cestovní pojištění a vyrazit na cesty, zatím směr sever.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Z Azorů do Lisabonu

Plavba | Tomáš Kůdela
title

Egypt

Plavba | Zdeněk Teubner