Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Vlajková loď

Holanďané vždy stavěli výjimečné lodě, jejichž koncepce se u mnoha modelů téměř vždy vymykala očekáváním, resp. estetickému cítění českých jachtařů. Je to podobné jako s architekturou, kdyby všichni na světě měli stejné architektonické cítění, tak bychom nepotřebovali cestovat. Všude na světě by to bylo stejné.

 

A s loděmi je to velmi podobné jako s architekturou, lokální kuchyní a nebo mentalitou. Můžeme obdivovat typický středomořský nebo holandský domek, ale když si ho postavíme někde u Prahy, tak asi budeme budit sice zaslouženou, ale možná nechtěnou pozornost.

Jsme zemí bez moře, s několika rybníky, několika přehradami a několika řekami. Čtyřicet let komunismu byla loď brána za nežádoucí luxus, symbol západního způsobu života. A těchto čtyřicet let se podepsalo na vývoji „jachtařiny“ v dalších téměř třiceti letech až dodnes. Jsme jako Češi ovlivnitelní a přebíráme leccos, včetně vkusu, který řídí naši touhu, vyrovnat se těm velkým a silným. A tak se stalo, že loď je bez ohledu na její stáří, stav a míru kvality obecně vnímaným luxusem. Nikoliv skutečná kvalita, ale metry délky lodě se staly měřítkem úspěšnosti jejího majitele. Čím více metrů lodě, tím více kajut a postelí. To je česká lodní přímá úměra. Až na výjimky, bohudík.

V tomto kontextu vnímání lodí je potom pro mnohé velmi těžké pochopit, že patnáctimetrová loď má jen dvě kajuty a čtyři postele. Naštěstí se doba mění, lidé si kupují lodě kvůli sobě a nikoliv kvůli těm druhým a velmi pomalu přibývá těch, kteří mají zdravý pohled na své potřeby vlastnictví lodě. Nemusí tedy nutně všem dávat smysl, jakou loď si pořizujeme. Postačí, když to bude dávat smysl nám, kteří si jí chceme pořídit. Pokud by to totiž tak nebylo, pak by existence loděnice Breedendam byla obrovským omylem. V případě jejích produktů nehledejte primárně rozum, ale emoce. Resp. emoce, vycházející z racionálního požadavku.

Loděnice Breedendam Yachts z holandského Leeuwardenu založili Puk a Dolly van Burkom. V prvních letech se zaměřili na výrobu dřevěných oplachtěných jol s překrásným hlubokým leskem mahagonového nebo dubového dřeva. Od roku 1982 je pohltil módní trend tzv. Lifeboats, což byly stylově motorizované záchranné čluny velkých lodí, a soustředili se na jejich vývoj v luxusním provedení pro denní výlety, což nebylo tehdy často k vidění. Dnes je tento druh lodí, v Holandsku zvaných sloep, velmi vyhledávaný a rozšířený. Vyrábí se ze všech dostupných materiálů ve všech možných délkách a v rozsáhlém kvalitativním spektru. Na počátku devadesátých let zaregistrovalo vedení loděnice Breedendam zvyšující se poptávku po rychlejších lodích a po větším komfortu na palubě. Inspiraci našli v britských klasických Motor Torpedo Boat (MTB) z 20. let minulého století. Jedinečný charakter těchto lodí vedl ke stavbě lodí v retrostylu, pod jejichž povrchem se skrývala a skrývá nejmodernější technika. Loděnice Breedendam si po celou dobu udržela pozornost klientely díky očekávané vysoké kvalitě zpracování každého detailu a kombinaci klasického vzhledu s nejmodernějšími technologiemi a moderním pojetím interiéru. Vedení loděnice se tak přesvědčilo, že klasický vzhled může jít ruku v ruce s technologickým vývojem doby. Holandský princ si v roce 2000 zvolil loď Breedendam MTB 33 pro svoji účast na Sail Amsterdam.

Jméno designéra Guida de Groota je mnoho let velmi dobře známým v mezinárodním průmyslu superjachet. A právě loděnice Breedendam si zvolila tohoto designéra, aby připravil návrhy pro budoucí modely řady MTB. Nyní jsou v nabídce loděnice dva modely v pěti provedeních, model Breedendam threezero Classic, Sport a Tender. Breedendam fourzero Cabrio a Wheelhouse, který se představil veřejnosti na letošní výstavě v Düsseldorfu. V současné době odborná veřejnost čeká na představení avizovaného modelu Breedendam fivezero.

Pomalu se tak dostávám k obsáhlému úvodu, protože loď Breedendam fourzero nabízí na více než dvanácti metrech délky trupu v přídi jednu kajutu pro majitele a před ní na levoboku menší kajutu pro hosty s dvěma lůžky, která jakoby v celkovém pojetí lodi nebyla vůbec důležitá. Když si totiž prohlédnete celou nabídku této loděnice, nemůžete přehlédnout fakt, že loděnice předpokládá, že budoucí majitelé myslí především na sebe. Na žádné z těchto lodí nebude majitelskému páru nic chybět. I v případě menší threezero si majitel bude užívat otevřené motorové lodě v retrostylu a kajuta v přídi dvojici na palubě nabídne veškerý komfort pro víkendový pobyt. Řeklo by se, pěkně po česku, že je to plýtvání penězi a prostorem. Za ty peníze by bylo určitě více prostoru, více metrů lodě i více lůžek. Ale nebyl by to Breedendam. V podobném duchu je nyní provedena i vlajková loď značky. Když jsme vstoupili na její palubu, z každého detailu na nás dýchla vysoká úroveň materiálů a kvality jejich zpracování. Ani kokpit, ani salon nenesou přídomky největší, nová měřítka, nejvíce světla a další. Pro dvě až čtyři osoby na palubě jsou jak kokpit, tak i salon dostatečně velké a nepředpokládám, že by tam majitel lodě chtěl vidět více lidí. Zatímco se celá loď zvenčí tváří jako retro, v interiéru je vše moderní a velmi útulné. Dokonce bych řekl, že právě malé prosklení salonu dělá jeho útulnost. Na levoboku je sezení ve tvaru U, na pravoboku pak jen skříňka s úložnými prostory a osobitě pojatá kormidelna s nejmodernější technikou. Velký dotekový displej zobrazuje snad veškeré potřebné údaje, takže není nutné, aby byla přístrojová deska přeplněná spoustou dalších přístrojů. Vedle kormidelny se po třech schodech sejde jako do podpalubí, kde na pravoboku je naprosto dostačující kuchyně a proti ní je vstup do kajuty hostů. Tak tomu bylo v případě lodě, kterou jsme navštívili. V nabídce loděnice je také layout interiéru, který s kajutou hostů vůbec nepočítá a namísto druhé kajuty je zde do kuchyně otevřený jídelní stůl pro toho, kdo má u stolování rád soukromí. Celá mohutná příď je pak určená k rozmazlování majitelů, kteří vedle rozměrného lůžka a spousta skříněk užívají na lodi jediné sociální zařízení. Nabídka prostoru a jeho provedení je každopádně fascinující.

Asi se velmi dobře pochopíme, jaké pocity budí přítomnost na palubě takové lodi, když do celkového popisu vložím cenu. Přibližně jeden milion euro, samozřejmě podle provedení, musí budoucí majitel zaplatit za motorovou loď pro dvě osoby, která všude, kam připluje, vzbudí zájem. Lodě Breedendam jsou ve světě lodí stejným luxusem, jako například Bentley ve světě automobilů. Breedendam fourzero je celá z hliníku a to, co zvenčí na trupu vypadá jako dřevo, je „pouze“ lakování. Loď pohání dvojice jednotek Volvo Penta IPS 600, s nimiž fourzero dosahuje největší rychlosti 35 uzlů.

Aby ale nevznikl falešný dojem, že česká volba lodě nejde přirovnávat k lodi za milion euro, pak věřte , že to jde. Nejde o cenu lodě, jako takovou, protože napříč celým spektrem cen lodí existují za dané peníze lodě, které nabízejí za nižší kvalitu více metrů a více lůžek a potom ty, které nabízejí za stejnou cenu jen to nezbytné, co potřebujete, ale nádavkem obrovský kopec emocí a kvality. Holandské lodě vždy patřily ke kvalitativní špičce a tomu samozřejmě odpovídá i jejich cena. Bez ohledu na délku.

 

Technické údaje

Celková délka           13,37 m

Délka trupu   12,22 m

Šířka   4,00 m

Ponor 1,05 m

Výška nad vodou      2,96 m

Motory           2x Volvo Penta IPS 600 (2x 435 k)

Suchá hmotnost       12 600 kg

Materiál         hliník

Největší rychlost       35 uzlů

Nádrž na palivo        1600 l

Nádrž na vodu          300 l

Boiler na teplou vodu          55 l

Nádrž na odpadní vodu      150 l

Generátor      7 kW Northern Lights

Kotevní vrátek          elektrický Lewmar

Design            Guido de Groot Design

Nautická architektura         Flamme Yacht Design

Kategorie plavby CE            B

Cena bez DPH           1 000 000 euro

www.breedendam.com

 

 

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Corsair 760

Představujeme | Petr Láska
title

Spirit 47 CR

Představujeme | Petr Láska