Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Není všechno zlato, co se třpytí

Samozřejmě, může to být třeba dobře udělaný produkt z nerezu, který je na lodi nejen funkčním prvkem, ale mnohdy také jakýmsi šperkem. Kolikrát jsme už slyšeli: „To je pěkně okovaná loď.“

 

Všichni na českém trhu znají notoricky známé renomované výrobce, s jejichž produkty se setkávají na svých anebo charterových lodích. Možná jenom proto, že je ve svém omezeném jachtařském pohybu vidíme nejčastěji na masově vyráběných lodích, nejsme schopni vidět ty ostatní. A já bych vám nyní rád představil německou firmu Bartels, s jejímiž produkty jsem se setkal nedávno na Hanseboot Hamburg.

Firma Bartels se čtyřicetiletou historií sídlí nedaleko Bodamského jezera, v Markdorfu, a specializuje se na výrobu produktů z nerezu. Nejen tedy pro lodě. Výrobní program se dělí na čtyři základní skupiny. V první skupině jsou veškerá rolovací zařízení pro plachty. Ve druhé skupině pak nalezneme výrobu součástek pro elektrické dráhy. Třetí skupinu představují obecně produkty z nerezu a zpracování ocelových lan, tedy například jejich napojení na speciální koncovky. Poslední skupina produktů, která by mohla hodně zajímat každého, kdo vlastní dům s terasou, se zabývá výrobou rolovacích zastřešovacích zařízení. Tedy stejně jako vytáhnete na lodi genu, tak vytáhnete nad terasou zastřešení, když třeba začíná pršet anebo nepříjemně praží slunce. Myslím si, že nadšený jachtař si nemůže přát lepší a příznačnější zakrytí terasy.

Dnes vynechám elektrické dráhy a zakončení ocelových lan a soustředím svou pozornost na rolfoky. Firma Bartels nabízí čtyři základní typy rolfoků nebo rolovacích refovacích zařízení ve skupinách, které označuje jako A, B, C, D. Přičemž A1 a A2 jsou systémy, které nesou Code0 anebo genaker. B1 jsou rolovací systémy s jezdcem a paralelním výtahem s předním stěhem. C1 a C2 jsou rolovací zařízení pro řešení s jezdcem na předním stěhu a výtahem ze stěžně. Obě řešení lze instalovat jak na palubě, tak i pod palubou. D1 a D2 jsou rolovací zařízení pro plachty s nasouvacím předním liekem, D1 do průměru předního stěhu 7 mm a D2 pro zařízení se stěhem o větším průměru než 7 mm. D1 a D2 lze rovněž instalovat na palubu i do podpalubí.

Pro všechny produkty je společné to, že mají v těžkých podmínkách co nejvíce usnadnit manipulaci s plachtami nejen svou funkčností, ale především svou spolehlivostí. V příjemném počasí pak mají za cíl komfort z plavby ještě povýšit a dopřát posádce jistotu a pohodlí. Nejen celá zařízení, ale i každý jednotlivý komponent je vyroben z materiálů, které odolávají i slané vodě. Všechny produkty jsou pak testovány ve slaném prostředí a firma Bartels poskytuje na každý svůj produkt záruku 5 let. Výrobní program umožňuje v podstatě ničím neomezený počet kombinací jednotlivých komponent a schopnost výrobce vyhovět jakékoliv individuální jachtařské potřebě. Pokud by se kdokoliv v katalogu produktů ztrácel, je personál firmy Bartels připraven poskytnout bezplatně jakékoliv poradenství při hledání vhodné kombinace produktů. Všechny produkty jsou vhodné jak na historické lodě s klasickými materiály na palubě, tak na běžné turistické lodě anebo na závodní a technologicky supermoderní plachetnice bez ohledu na jejich velikost, kdy jsou v nabídce kování například pro kompozitové součásti takeláže.

Bartels nabízí rolovací refovací zařízení nejen pro všechny typy historických a současných turistických plachetnic, ale také pro třídové závodní plachetnice, které musí odpovídat určitým předpisům a mají své požadavky na špičková technická řešení.

Robustní design je společný všem produktům se značkou Bartels. Všechny pohony, převody a elektronika odpovídají normě ochrany při krátkodobém potopení IP67. Veškerý vývoj a výroba je certifikována podle normy DIN ISO9001:2008. Firma Bartels získala svářecí osvědčení podle DIN EN 15085-2 CL1 a je členem cechu Edelstahl Rostfrei e.V.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Topení na jachtě

Technika | Ing. Tomáš Kůdela