Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Pohled zelenáče na zakoupení lodi.

Na úvod, proč jsem se rozhodnul koupit plachetnici. Od malička jsem hltal knihy s touto tématikou a vždy jsem věděl, že jednou si nějakou pořídím. Spouštěčem byla těžká havárie mého bratra na motorce. Můj táta se rozhodnul fyzicky (velkým kladivem) zlikvidovat moje motorky.

 

Zastavil jsem ho v poslední chvíli větou, že motorky prodám a koupím plachetnici. Neznalý problematiky jsem zatoužil po lodičce, která by nebyla zcela velká (kolem 6 m) a měla by ,,starší“ tvar a byla by ze dřeva. Práce ze dřevem je mě blízká, takže to bylo další kritérium výběru.

Kouknul jsem se po internetu a našel Korzára, který sice z venku nevypadal až tak katastroficky, ale uvnitř to byla hrůza. Další starost byla, kdo mě upraví exteriér. Netušil jsem jaké barvy se používají a hlavně z časových důvodů jsem si našel firmu, kterou jsem oslovil ohledně rekonstrukce. Majitel firmy mě okamžitě navrhl, že loď mám zapálit a ušetří mě tím spoustu peněz. Po delším přemlouvání se na loď podíval zblízka a zjistil, že Korzára někdo postavil bytelně a dřevo je netknuté.

Jak se ukázalo, výběr firmy Lodní servis Linhart, byla šťastná volba. Dokázali mé představy zkorigovat, jak s ohledem na náklady, ale také ku prospěchu vzhledu a také to hlavní, dali do toho i kus své duše a výsledek dopadnul, z mého pohledu nad očekávání dobře. Po rekonstrukci pláště lodi mě došlo, že přišel můj čas a já budu muset vyřešit spoustu otázek. Totální neznalost této problematiky mě donutila si začít zjišťovat odpovědi na spoustu otázek. Teprve nyní mě začalo docházet, co mám a co mě z výbavy chybí. Měl jsem jasno, že chci funkční plachetnici. Netušil jsem, kolik drobných dílů budu muset nakoupit a namontovat (kladky, záseky, lana, šeklíky atd.) Lodní servis Linhart mě nově udělal a osadil veškerou takeláž (stěhy, vanty ).

Další výzvou byl interiér, který někdo dobově „vytapetoval“ koženkou. Mám rád dřevo, rozhodl jsem se obnovit původní dřevěný interiér. Podlahu jsem okopíroval od nových lodí a zakoupil speciální lodní lamino. Cena nebyla nízká, ale výsledek stál za to. Problémem bylo, že v lodi není nic rovného a veškeré díly jsem musel dobrušovat po milimetrech na místě. Dodělal jsem některé chybějící dřevěné díly, zaklížil novou desku na stůl a lodička začínala uvnitř vypadat zcela jinak. Měl jsem štěstí že bratranec má továrnu na matrace a nechal mě udělat v bílé kůži podle starých nové matrace. Tím interiér začal vypadat zcela jinak. Korzár postavený nanečisto začínal už podobou připomínat plachetnice. Další výzvou bylo pro mě udělání elektriky. Tady jsem měl znalostí dost, nakoupil jsem vše v led provedení a začal dělat elektroinstalaci. Koupil jsem nový spínací panel, osadil do malého cca 20 let starého rozvaděče a s velkým nadšením nainstaloval vnitřní a vnější světla, 12V zásuvky a v závěru i 230V zásuvku.

Nadšení ochablo při zjištění, že v lodi je tolik měděných zemnících propojení, stažených na kýl a nerezové zábradlí s oxidovanými zemnícími svorkami, že to nastolilo otázku, co s tím. Nakonec jsem některé zemnící svorky vyměnil a zbývající vyčistil. Práce to byla náročná. Korzár v interiéru není velká loď a přístup do některých míst nebyl snadný. Postupně byla osazena veškerá led světla, jak poziční tak interiérová. Zvolil jsem moderní kombinaci světel od Osculati po retro LED reflektor na příď. Měl jsem štěstí, že chybějící nerezové drobnosti mně nechal Tomáš Linhart promptně udělat u jejich velmi šikovného kolegy.nDalší významnou otázkou bylo jaké zvolím baterie, jakou dobíjecí jednotku a jak dostat do malé lodi lednici. U baterií jsem měl jasno, zvolil jsem 4 x 30A gelové vysokokapacitní PowerSafe. K tomu bylo třeba vymyslet optimální nabíjení, pro gelové baterie je potřeba zvolit specifickou nabíječku s optimální dobíjecí křivkou. Zvolil jsem nabíječkau WAECO MCA 1215 230/12V. Tento model optimalizuje proces nabíjení. Další výhodou pro mě bylo, že nabíječka má speciální MCA sběrnici s dálkovým ovládáním. MCA jednotka má tlačítko On/Off sloužícímu pro zapnutí/vypnutí přístroje a signalizační diodou indikující stav zařízení a také podle barvy led stav dobíjení. V konečné fázi jsem podle parametrů baterie pomocí DIP přepínačů nastavil dobíjecí režimy a typ baterie.

S ohledem na prostor a reference ohledně funkčnosti jsem zakoupil termoelektrickou lednici od stejného výrobce – Waeco. Dále bylo potřeba vyřešit, aby lednička nevybila baterie. Waeco sice prodává moduly na hlídání napájení (některé modely mají i wifi rozhraní na externí jednotky), ale já jsem chtěl také monitorovat úroveň nabití baterií. Rozhodl jsem se koupit vzhledově pěkný MTiQ Voltmetr. Je sice mírně dražší, ale monitoruje dvě baterie a má v sobě programovatelný spínací výstup, dále zobrazuje také čas a datum. Měří napětí v rozmezí 9-30. Udělal jsem si hlídanou 12V zásuvku přímo pro lednici. Dalším problémem bylo, jak nainstalovat do tak malé a dřevěné lodě 230V AC rozvaděč. Netroufnul jsem si přišroubovat malý 4poziční rozvaděč rovnou na dřevo, tak jsem koupil nehořlavou podložku, kde jsem vedle sebe nainstaloval dobíjecí jednotku a malý rozvaděč, kde má být ještě chránič.

Korzár má bakystu velmi malou a práce byly velmi nepohodlné.

Další výzvou bylo jak instalovat na tak malou loď kotvu. Pro nezkušeného zelenáče to znamenalo prohledat internet, najít vhodnou kotevní rolnu, koupit kotevní vrátek s 25 metry kotevního pásku a donutit ho dostat přes další vodící přezku ke kotevní rolně. Hmotností zamýšlené kotvy jsme málem pobavil kamarády, nakonec jsem zakoupil skládací 8-10 kg kotvu. Tímto se nám velice rozšířili možnosti rekreačního vyžití. K mému překvapení se skládací kotva velice osvědčila v písčitém dně. Typicky kotvím v hloubce kolem 5 metrů. S tímto také souvisí instalace hloubkoměru, který mě dá informace, kde můžeme kotvit.

První rok Delfi sloužila jako motorový člun, pochopil jsem, že u tak malé lodi a s ohledem na mou malou dceru potřebujeme ještě nějaké tropiko, které nám zakryje zadní část lodi. Tomáš Linhart mě nechal na míru udělat bimini s montáží lazybagu, čímž lodička zcela změnila svůj vzhled.

Druhou sezonu mě kamarádi z mariny přesvědčili, že nemám motorový člun, ale plachetnici. Vyprovokovali mě k osazení všech plachet a k montáži posledních drobností. Odměna za tu hroznou dřinu byla krásná, počasí mě tehdy přálo a ten krásný pocit, kdy pluje plachetnice na plachty a člověk si vychutnává to ticho, přírodu, šplouchání vody, kterou rozráží příď lodi, to za to stojí.

Na závěr. Dnes už vím, že mám malou loď a že s si budu muset pořídit větší. Vzpomínám si také dobře na to, že jsem byl dopředu upozorněn, že rekonstrukce malé dřevolaminátové lodi se cenově nevyplatí. Pokud nad tím ale přemýšlím, hodně jsem se naučil, nabral spoustu zkušeností a nyní mám jasnou představu, co do budoucna budu chtít. S Delfi jsem za dva roky prožil spoustu krásných zážitků a poznal spoustu fajn lidí, dcera se naučila plavat a po náročné práci mě tento nový koníček přináší neuvěřitelný relax.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

More 55

Představujeme | Petr Láska
title

JFA Yachts

Loděnice | Petr Láska