Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Splněný sen několika generací

V sobotu 20. května 2017 byla slavnostně otevřena poslední chybějící plavební komora na horní Vltavě v Hněvkovicích. Od této soboty je možné s malou lodí do 3 metrů šířky a 3,5 tuny hmotnosti proplout z Českých Budějovic až do Prahy a dál do Hamburku a na dalších zhruba 40 000 kilometrů řek a kanálů po celé Evropě.

 

Velké lodě mohou zatím plout jen 98 km z Orlíku do Českých Budějovic. První napuštění komory provedl klikem myši ministr dopravy Ing. Dan Ťok a tím jako první proplul komorou historický parník Vojtěch Adalbert Lanna. Přesně ve 14.18 vyplul z komory na horní vodu.

Na spodním čekacím stání už bylo připraveno asi dvacet malých plavidel, které připluly z Prahy, aby jako první propluly celou trasu až do Českých Budějovic. Celková částka na dokončení vodní cesty Orlík – České Budějovice je 1,684 miliardy korun. Tím ale práce nekončí. V krátkém horizontu se vodní cesta dočká instalace veřejné čerpací stanice pohonných hmot v přístavu České Vrbné, kde je hotová stavební část a bude instalována nádrž a tankovací stojany na benzin a naftu s a bez spotřební daně. Pravděpodobné dokončení do začátku sezony 2018. Dalším v řadě je řešení nízké podjezdové výšky mostu v Týně nad Vltavou, která je v současnosti 3 metry. Dále pak navýšení kapacity stání plavidel v přístavech Týn nad Vltavou a České Budějovice, kde se očekává nárůst počtu připlouvajících plavidel a současná kapacita nebude stačit. Počítá se i se zřízením servisních služeb v Týně nad Vltavou na levém břehu u ČOV, kde je k tomuto účelu vhodná lokalita a je ve stádiu projektové přípravy.

Dlouhodobým ideovým záměrem je možnost prodloužení vodní cesty přes Jiráskův jez do centra Českých Budějovic. Dalším z dlouhodobých cílů je stavba chybějících lodních zdvihadel na Slapech a Orlíku. Podstatné je, že na obě stavby už je vydáno územní rozhodnutí a posouzení EIA (Environmental Impact Assessment, česky: vyhodnocení vlivů na životní prostředí) a v roce 2018 by měly být zahájeny práce na dokumentaci pro stavební povolení.

Máme se tedy na co těšit, protože těch splněných přání několika generací je před námi ještě dost. Když už se vypravíte s lodí například z Prahy do Českých Budějovic, tak po cestě potřebujete taky kromě vstřícných obsluh plavebních komor potkat veřejná kotviště, kde se můžete přes noc vyvázat a například využít toaletu nebo sprchu. Kotviště pro pasanty nemusí na své náklady budovat stát, ale státní úředníci z povodí by měli být natolik vstřícní, aby bez jakéhokoliv osobního ekonomického zájmu objektivně posoudili předložené projekty a vyšli vstříc soukromým investorům v záměru takový přístav vybudovat. V současnosti je taková situace, že v podvečer budete při plavbě na jih těžko hledat místa, kde se přes noc můžete vyvázat. Pomyslet na to, že by tato možnost byla spojena s nějakou další službou je potom téměř utopií.

Plavební komora Hněvkovice spojila po vodě pomyslně České Budějovice s Hamburkem. Říkám pomyslně, protože rekonstrukce velkého počtu komor do podoby, která ze stavebního hlediska například plovoucími vazáky usnadní plavbu malým rekreačním plavidlům a ještě rozsáhlejší rekonstrukce myšlení obsluhy plavebních komor, která přestane rekreační jachtaře považovat za obtěžující hmyz, jsou vedle permanentního nedostatku vody u Děčína další velké úkoly pro státní instituce.

Tak tedy veřejná kotviště, úprava komor a jejich personálu a jez v Děčíně mohou skutečně spustit masivnější rozvoj vodní turistiky. Pak nebude zvláštností, když k nám, třeba až do Českých Budějovic, připlují na svých lodích vodní turisté z celé Evropy a přivezou samozřejmě i nějaké peníze, za které jim ale musíme nabídnout nějakou službu.

Každopádně díky za Hněvkovice, je moc hezké sledovat, že se na tomto poli konečně něco děje.

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Hanseboot Ancora 2017

Co se děje | Petr Láska
title

Panerai Classic Yacht Challenge 2017

Co se děje | Petr Láska