Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

S novou tváří

Také Najad povoluje tlaku trhu a vychází vstříc povrchnímu estetickému cítění lidí, pro které je jachting krátkodobou zábavou či podepřením jejich společenské pozice. Loděnice avizovala příchod novinky s označením 395 AC/CC, když AC představuje verzi se zadním kokpitem a CC verzi se středovým kokpitem.

 

Celou dobu jsem si myslel, že můj pohled na lodě je v naprostém pořádku a že ti, kteří se podvolují plytkému tlaku moderní estetiky s jepičím životem jdou špatnou cestou. Najad z osmdesátých let se středovým kokpitem a zadní kajutou byl a je pro mě po léta synonymem rekreačního jachtingu. Spolu s Najadem to byly i starší ročníky rakouského Sunbeamu. Najad si už prošel svým finančním peklem a nikdo neví, čím prošel nebo prochází Sunbeam. Nicméně Rakušané už před léty upustili od klasického vzhledu svých lodí a přizpůsobili jejich vzhled konfekci. Nyní tak s hrdostí a vlastním pocitem slávy činí i Najad, ikona skandinávského stavitelství rekreačních jachet.

Na tiskové zprávě září typickou tmavě červenou titulek: N395 AC/CC begins to take shape! Pro toho, kdo nehovoří anglicky to volně přeloženo znamená, že Najad konečně dostává nějaké tvary, že nastartoval proces získání nové tváře. Podle mého Najad měl svou nezaměnitelnou tvář, stejně takovou, jako mají například lodě Hallberg-Rassy, u kterých laik nepozná, jestli jsou nové a nebo 30 let staré. Myslím si, že právě jejich nemoderní vzhled byl tím, co mělo svou velkou hodnotu. Když do chorvatské nebo řecké mariny připlul HR nebo Najad, tak to okamžitě každý v té nakašírované záplavě moderny věděl. A to byl pocit, za který byli majitelé těchto lodí ochotní platit. Co se týká kvality, tak Najad nesporně bude i nadále patřit k tomu nekvalitnějšímu, co stavitelé turistických jachet nabízejí. Nikdo to však na první pohled neuvidí, tak je otázka, kolik z nich bude ochotno zaplatit minimálně dvakrát tolik za konvenční vzhled. Za novou tvář.

Třeba je to generační záležitost, a možná mnou prezentované zcestné marketingové úvahy pramení z mé neschopnosti podívat se na loď očima jiné generace. Nebo jsem schopen se na loď podívat očima mladší generace, ale pak mi do toho nezapadá, že by současným spotřebním vnímáním světa byli ti mladí ochotní platit dvakrát tolik, než je nezbytně nutné, aby vznikly pro profil na facebooku selfie v marinách.

Tak tedy Najad dostane s modelem 395 AC/CC novou tvář, která je velmi podobná ostatním tvářím na trhu. Výrobce si velmi slibuje od spolupráce s Farr Yacht Design a s Kenem Freivokhem. V tuto chvíli byly dokončené práce na designu obou verzí jedné lodě a vznikají všechny formy na laminace. Jejich smysl pro inovaci a velké zkušenosti v designu a konstrukci lodí jsou předpoklady pro to, aby vznikly dvě výjimečné lodě s přídomkem mini superjachty. Připravovaný výčet výbavy nepostrádá nic, co je normálně určené výrazně větším lodím a layout interiéru prý překročí zvyklosti u plachetnic pod 40 stop. Kromě moderního vzhledu by si Najad 395 měl přinést do života vše z DNA svých předchůdců. Měla by vzniknout loď pro oceánský jachting, rychlá, stabilní, bezpečná a snadno ovladatelná s materiály nejvyšší kvality.

O víkendu 25.-27.8. bude v loděnici ve švédském Ellös Den otevřených dveří a při té příležitosti se veřejnosti poprvé představí trup s palubou modelu 395 AC se zadním kokpitem. Oficiální světovou premiéru si Najad 395 AC s číslem trupu 1 odbyde na lednové výstavě Boot Düsseldorf 2018. www.najad.se

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Bavaria E34

Novinky | Michal Štěpán
title

BayCruiser 26

Novinky | Petr Láska