Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Svět není černobílý

Po příletu do Dubrovníku se přesouváme cca 30 km do mariny. A protože jsem už pár let v Chorvatsku nebyl, jsem zvědav, zda-li se v přístupu místních k cizincům něco změnilo. Ani náhodou. Nikoho v Marině nezajímá ani pas ani to, zdali mám adekvátní oprávnění pro řízení lodi.

 

Všechny zajímali jen peníze. Musíš zaplatit tranzit log - 210 EUR. Raději se ptám dvakrát, jestli jsem dobře rozuměl. Rozuměl. Platím 220 a marně čekám peníze nazpátek. Též musím 2x zopakovat, ze chci 10 EUR zpět. Nemáme. O.K. tak kuna. Dostávám 60 kuna. Omlouvám se, ale trvám na tom, že je to špatně. S kyselým obličejem dostávám dalších 20 kuna. Vzápětí jsem informován, že papíry od lodě jsou na recepci, kde budu muset zaplatit za stání v marině. Při oznámení částky málem omdlévám. Chtějí na mě dalších 950 kuna. Tím můj smysl pro humor končí a voláme na agenturu, co to má znamenat. Po nepříjemném rozhovoru jsme ujištění, že nám poplatek na konci plavby vrátí. Uvidíme. Při požadavku na přejímku lodi jsme ubezpečeni, že technik dorazí do 30 minut. Ani náhodou. Po třech hodinách čekání, když opět ztropíme scénu, a po několika telefonátech dorazí chlápek, který očividně vidí loď poprvé. V půl osmé večer máme konečně převzatou loď a jedeme se taxíkem podívat do centra Dubrovníku.

V neděli vyrážíme z Dubrovníku směr jih ostrova Mljet. Kolem poledního zastavujeme v malé zátoce ostrova Lopud. Testujeme teplotu vody a s překvapením zjišťujeme, ze koupání je příjemné. Dáme lehký oběd. Fouká kolem 5 uzlů a tak trénujeme práci se spinakrem. Na večer připlouváme na jih ostrova Mljet do zátoky Saplunara. U břehu se nás ujímá chlapec na lodi, který nám pomáhá s vyvázáním k boji a ukazuje nám, kterou hospodu máme navštívit. Koupeme se, trénujeme na paddleboardu, který přivezl Alan s sebou, a v sedm hodin nás klučina vyzvedává, aby nás převezl na břeh. Venkovní nová hospůdka nad zálivem je příjemná, jídlo dobré, ceny chorvatské.

V pondělí ráno po koupačce vyrážíme na břeh, abychom otestovali dron, kterého máme s sebou. První testovací lety dopadají nad očekávání dobře a před jedenáctou vyrážíme podél západního pobřeží Mljetu na sever. Opět fouká jen slabě, a proto volíme další trénink se spinakrem. Při vytahování zjišťujeme, ze nám nefunguje spinakrový výtah. Petr frčí na vrchol stěžně místo spinakru. Daří se mu přehodit lana na vrcholu stěžně a za chvíli už mastíme krásných 5 uzlů na mírnou stoupačku s perfektně vytrimovaným prádlem. K večeru i slabý větřík ustává a my míříme na severovýchodě ostrova Mljet do zátoky Polače. V krásné zátoce opět pilujeme styl na paddelboardu, koupeme se a užíváme si hezkého západu slunce.

V úterý po snídani vyrážíme na „trek“ do národního parku Mljet. Postupně obdivujeme horskou květenu, jezera i zámeček na ostrově. Na zpáteční cestě si prohlížíme vysoko nad horskou vesničkou malý kostelík a obloukem se vracíme zpět k zálivu, kde kotvíme s naší lodí. Část posádky jde nakupovat, zbytek jde připravit loď k vyplutí. Kolem 11. hodiny vyrážíme směr Lastovo. Fouká kolem 15 uzlů a my se na zadoboční vítr slušným tempem přesouváme k dalšímu vytčenému cíli. Vítr postupně slábne a proto se rozhodujeme na závěr plavby vyměnit genu za spinaker. Avšak k velkému překvapení nám nejde natočit motor. Po chvilce studování a hledání přepínačů objevujeme emergency spínač, kterým dostáváme potřebné napětí na startér a motor naskočí. V klidném tempu pak vjíždíme do severozápadní zátoky ostrova Lastovo. Ještě než stačíme pořádně zakotvit, přijíždí strážci lokality a inkasují od nás 120 kun s komentářem, že jsme v národním parku. Večer se koupeme, jezdíme na paddelboardu a jdeme k místním na večeři.

Středa. Kvůli předpovědi počasí vstáváme hodně brzy. Vyplouváme před sedmou hodinou a na zadoboční vítr mastíme 8 uzly směr Korčula. K ostrovu přijíždíme právě v okamžiku, kdy vítr ustává. S využitím techniky a dat je plánování sranda. Po koupačce a jídle se přesouváme do městečka Vela Luka, a protože na městském mole je plno , vybíráme si bojku kousek od centra. Jsme v Chorvatsku a tak během chvíle dorazí zástupce přístavu a vzápětí jsme o 150 kuna lehčí. Pomoci dronu děláme pár leteckých záběrů a potom se jdeme projít po městečku a následně absolvujeme výšlap k jeskyni, která je nad městem. Odsud jsou moc hezké výhledy na celé město i zátoku. Večeříme na promenádě u moře, dáme doutník na nedaleké městské plážičce a jdeme spát.

Z Korčuli valíme ve čtvrtek po deváté hodině za solidního větru. Míříme na Sv. Klement u Hvaru a máme to na čistou stoupačku. Vítr postupně sílí a my musíme refovat. Loď upaluje rychlostí přes 7 uzlů a my po poledni kotvíme na Sv. Klementovi, kde si dopřáváme oběda a siesty. Vítr zesiluje a my se v pozdním odpoledni přesouváme do městečka Stari Grad na ostrově Hvar. Cestu nám komplikují vysoké vlny a vítr přes 25 uzlů. Jen na genu svištíme rychlostí přes 8 uzlů. Při příjezdu do městečka nás překvapuje rozsáhlé úplně nové městské molo. Za noc platíme 540 kuna a jdeme se podívat do města, které na rozdíl od ostatních působí příjemným klidným dojmem. Večerní idylu kazí snad jen šílený opilecký zpěv českých cykloturistů na dvou velkých výletních lodích.

V pátek dopoledne prakticky nefouká a my na motor přejíždíme z Hvaru na Brač do městečka Milna, kde plánujeme natankovat, abychom se nemuseli ve Splitu mačkat. Bohužel, tento nápad asi měla většina vracejících se posádek, protože u pumpy to byl docela masakr. Uvítali jsme, že konečně můžeme pro stabilizaci lodě ve frontě použít propeler, protože fronta se kupodivu vytvořila proti větru, který se pomalu začal zvedat. Toho jsme po natankování využili a na spinakr vyrazili směr Split do mariny Kaštela. Předání lodi proběhlo bez konfliktů a my mohli v klidu večer vyrazit do Splitu. Překvapilo nás, jak bylo rušné centrum.

Sobota. V 9 hodin opouštíme loď a vydáváme se do nedalekého Trogiru, protože máme dost času a zároveň se letiště nachází právě u tohoto hezkého historického městečka. Testujeme kvality služeb chorvatského Uber a bez problémů se následně přesouváme na letiště. Za týden jsme upluli 180 nm, postupně si vyzkoušeli všechny směry větru, zajezdili si na spinakr i v silném větru s vlnami. Akci hodnotíme jako zdařilou, určitě si od Chorvatska vzhledem k jejich trvale natažené ruce zřejmě trochu odpočineme a za rok... například na British Virgin Islands.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Nautitech 46

Představujeme | Petr Láska
title

Čelovka Fenix HL 60 R

Technické novinky | Pavel Rauner