Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Nejen na papíře

Švédská loděnice Hallberg-Rassy představuje svůj druhý nejmenší model. Nerozšiřuje nabídku směrem nahoru a nepochybně očekává, že v tomto segmentu je slibný obchodní potenciál. Hallberg_Rassy 340 se poprvé veřejnosti představí v domácím prostředí.

 

Loděnice pořádá na konci srpna, konkrétně v termínu 25.-27.8. v sídle loděnice v Ellös den otevřených dveří s názvem Open Yard, kde poprvé fyzicky veřejnosti představí nový přírůstek do modelové nabídky. HR 340 nahradí ve výrobě model HR 342 a o nové pojetí malé lodě se postaralo studio Frers Naval Architecture and Engineering. HR 340 přichází s takovou úrovní komfortu a plavební výkonnosti, s kterou se nebylo možné dříve setkat u lodí této velikosti. HR 340 přinese novou úroveň rychlosti, komfortu a jednoduchosti plachtění.

 

Design

Po dlouhé řadě let, kdy se vzhled lodí Hallberg-Rassy téměř neměnil, přichází model HR 340 v duchu svých nejmladších předchůdců se současným moderním pojetím designu, tedy s kolmou přídí, s dlouhou vodoryskou, s větším vnitřním objemem trupu, oblým tvarem trupu pod čarou ponoru, zajišťujícím dobré chování lodi. Loď má také dlouhý integrovaný čelen, který může nést další rolovací zařízení pro genaker nebo Code 0, který je bezpečným kotevním ložem pro kotvu s elektrickým vrátkem v bezpečné vzdálenosti od trupu a který také může sloužit k pohodlnému vystoupení a nastoupení na loď v přírodních přístavištích nebo tam, kde se kotví přídí k molu mezi dalby.

Poprvé v historii nabízí loděnice Hallberg-Rassy u této kategorie lodě na přání zákazníka dvojici kormidelních kol, když standardní provedení dostane zákazník s pínou. V případě jak kormidelních kol, tak i píny nabízí kokpit kormidelníkovi svou hloubkou dostatečnou ochranu z obou stran. Desing kokpitu umožňuje vždy a komukoliv snadný průchod a jako tradičně u všech modelů HR nabízí posádce dobrou ochranu. Délka kokpitu je v tomto případě 2,83 metru, což je o 42 centimetrů více, než mohl nabídnout předchůdce HR 342.

HR 340 disponuje nejen dvojicí kormidelních kol, ale bez ohledu na způsob ovládání je vždy vybavená dvojicí kormidelních listů. Stejně tak, jako obchodně úspěšný a oblíbený model HR 44. Zejména na neklidné hladině moře dvojice kormidelních listů zajišťuje při plachtění neustálou kontrolu nad kursem plavby. Ve srovnání s lodí s jedním kormidelním listem je plocha kormidel výrazně nižší, což také snižuje síly, působící na kormidla a tím je loď znatelně bezpečnější za všech podmínek. Každý kormidelní list má svá zdvojená samostavitelná ložiska, což dělá kormidelní systém stabilním a lehce ovladatelným ve všech situacích.

Paluba lodi je čistá a všechna lana vedou skrytá až k dvojicím kormidelníkem dobře dosažitelných vinšen, které mohou být na přání zákazníka elektrické, protože ve spodní části pod palubou je dostatek prostoru pro jejich instalaci. Stejně jako většina současně vyráběných lodí má HR 340 sklopnou koupací plošinu, aby mohla mít co nejvíce prostoru v kokpitu a v podpalubí v zadní části lodě. Je to poprvé, co loděnice nabízí tuto možnost u lodě této velikosti. Toto řešení je nabízeno jen na přání zákazníka. Jinak má HR 340 standardně pevnou koupací plošinu, ke které vede od kormidelního stanoviště jeden schod.

 

Moderní takeláž, sailplan a plavba

Rolfok přední plachty je schován pod palubou a samozřejmě také lano jeho ovládání. Na palubě tak nic nepřekáží při chůzi a pohyb po palubě je bezpečný. Konstrukce předního stěhu, resp. rolfoku je tedy velmi robustní a zajištuje dobrou stabilitu stěžně. Standardně je součástí takeláže kladkový napínák zadního stěhu s výkonem 1:32. Přední plachta má jen malé překrytí, což velmi usnadňuje manipulaci s ní při obratech a na přání je možné objednat samopřehazovací kosatku. Délka vodorysky je 10,1 metru, což je o celý metr více, než měla předchozí HR 342. Podle výpočtů a rychlostních diagramů studia Frers bude nejvyšší konstrukční rychlost pod plachtami 7,31 uzlu při úhlu skutečného větru 90 stupňů a skutečné rychlosti větru 10 uzlů. Standardní ponor lodi bude 1,90 m, přičemž podle lokality provozování lodě budou mít zákazníci možnost objednat verzi s kratším kýlem do mělkých vod.

 

Interiér

V interiéru jsou na stropě čtyři otevírací lukny, na bocích nástavby sedm otevíratelných oken a dodatečně tři další okna v trupu, což společně zajišťuje dostatek přirozeného denního světla v interiéru. Všechny okna jsou čirá, pouze lukna vpředu má mléčné sklo, aby do interiéru mohlo pronikat dostatek světla, ale byla omezená průhlednost a cestující mohli mít pocit soukromí. Kromě spousty světla zabezpečí všechna otevíratelná okna dobrou ventilaci interiéru.

Interiér působí vzdušně. Po obou stranách jsou lavice k sezení a ležení v délce rovné 2 metry a celý salon je více posazen dozadu, čímž se nalézá v nejširší části trupu a nabízí nejvíce místa. Také pozice stěžně je více posunutá dozadu. Kuchyně je konstruována tak, aby mohla být využívána také na neklidném moři a pokud bude někdo stát u kuchyně a připravovat pokrmy, nebude nikdy vadit jiným členům posádky, kteří potřebují například projít salonem nebo jít do zadní kajuty. Kromě vařiče a objemné lednice má kuchyně velkou pracovní plochu, která je obložená pevným kompozitním kamenem.

Přední kajuta je velmi prostorná a je zamýšlená jako kajuta majitele. Dvoulůžko je dlouhé 2,04 metru a v oblasti hlavy je široké 1,98 metru a v nohách 62 centimetrů, což je výrazně více, než u předních kajut nabízejí jiné lodě stejné velikosti. Kajuta je dále vybavená dvěma věšákovými skříněmi, dvěma skříňkami s poličkami a dalšími úložnými prostory. Zadní kajuta je také skutečně rozměrná a nabízí plnohodnotné dvoulůžko, když při délce 2 metry nabízí v oblasti ramen šíři 1,73 m a v oblasti nohou 1,42 m.

Hallberg-Rassy 340 tedy v nabídce loděnice nahrazuje model HR 342, kterého se za posledních 13 let vyrobilo 328 exemplářů. Přestože nová loď nabízí více prostoru a více výkonu, opustí loděnici, plně připravená k plavbě, za stejnou cenu. Poslední nové nepoužité kusy HR 342, které leží v nabídce u autorizovaných dealerů loděnice, se nabízejí za cca 250 000 euro včetně DPH. Lze tedy předpokládat, že toto je výprodejová cena a cena nové lodě HR 340 by mohla ležet někde blízko hranice 300 000 euro včetně DPH. V současné době se sestavují přesné ceníky a rozsah standardní specifikace tak, aby v době uvedení na trh, v roce 2018, HR 340 splnila očekávání jak loděnice, tak především všech potenciálních zákazníků.

 

 

Technické údaje

Celková délka s čelenem      10,95 m

Délka trupu   10,36 m

Délka na vodorysce   10,10 m

Šířka   3,47 m

Ponor  1,90 m

Suchá hmotnost        5 980 kg

Balast  2 300 kg

Plocha plachet (standard)   63,7 m2

Výška nad hladinou  16,42 m

Motor  Volvo Penta D1-30/Saildrive

Nádrž na vodu           277 l

Nádrž na palivo         188 l

Odpadní nádrž          85 l

Design            Germán Frers

Kategorii plavba CE  A

www.hallberg-rassy.com

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Caravelle 33 Lagun

Moje loď | Libor Stacho
title

Canal du Midi

Historie | Pavel Rauner