Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Největší, prostě největší

Tradiční francouzský výrobce přichází s největší lodí v celé své bohaté historii. S délkou lodi téměř dvacet metrů se nepochybně ocitá v lepší společnosti.

 

V posledních letech se roztrhl pytel s velkými loděmi masových výrobců, což se zrcadlilo také na expozicích letošní výstavy v Düsseldorfu, kdy loděnice Beneteau, CNB, Contest, Dufour, Hanse, Jeanneau, Oyster, Sirena Marina a X-Yachts vystavovaly dohromady devět lodí v délce přes 60 stop. V tomto kontextu se nyní pomalu jeví, že třída lodí 50 až 60 stop je prostě normální součástí portfolia modelů jednotlivých výrobců. Škoda, že nemůžeme vidět do budoucnosti, abychom už nyní věděli, jak tato strategická rozhodnutí loděnic dopadnou. Je to skutečně na základě reálné poptávky nebo je přání otcem myšlenky? Je dokázané, že ti opravdu bohatí, jsou nejméně citliví na rozpustilosti trhu. Ale chtějí zaplatit milion euro a nastupovat na palubu „normální“ značky. Nepotřebují snad právě tito lidé tu značku, více než velikost? A pak je tu čistě teoreticky segment charteru, který by mohl pár kusů v této velikosti spolknout. Neumím si ale představit, jak by vypadala kalkulace ceny nájmu na jeden týden, když nákup lodi je řádově sedmimístné číslo a náklady na provoz takové lodě s posádkou také nebudou nízké. Opustím skepsi a čas nám ukáže.

Každopádně historicky největší Dufour je tady a nebudeme se zabývat tím, jaká touha se postarala o jeho vznik. Stát u takové lodi ve výstavní hale je neskutečný zážitek a její velikost je při pohledu odspodu ještě znásobená subjektivní optikou. Pod design lodi Dufour 63 se podepsal Ital Umberto Felci a samozřejmě se snažil nejmladší lodi ve flotile loděnice Dufour vdechnout osobitou tvář. Dalo by se říci, že se mu to podařilo, ale když se podíváme na jiné konkurenční produkty, tak zase tak svou cestou nešel. Vysoké boky lodě je dnes obvyklé rozdělit velkými tmavými hranatými okny a nemohu se zbavit pocitu, že konkurenty ve vzhledu dělí jen velikost a počet oken na boku. Nad tím se skutečně rozplývat nedokážu. Nicméně velikost lodě bere dech a představy, že na ní plujete nemají hranic.

Na tomto místě jsem se chtěl rozepsat o markantním targa oblouku nad kokpitem, který současně slouží jako bod pro uchycení hlavní otěže, ale podíval jsem se před tím na Hanse 675 s pevným bimini, Beneteau Oceanis 62 a Jeanneau 64 s targa oblouky a řekl si, že by to asi bylo zbytečné. Garáž pro bajbót pod kokpitem je podobný příběh. Nechci tím nijak snižovat reálný výsledek loděnice. Nabídka prostoru je velkolepá a použité materiály a jejich zpracování nesou charakteristické znaky kvalitativních standardů každé z výše jmenovaných značek. Pohybovat se v interiéru takové lodě je samozřejmě silný zážitek, který především vytváří právě nadbytek volného prostoru. U takových lodí je náruč individualizace do široka otevřená, takže lze měnit jak dispozici interiéru, tak samozřejmě podle nabídky všechny materiály. Určitě nepřekvapí, že v kuchyni naleznete dvoudílnou velkou lednici s mrazákem jako doma, ale to je dáno prostorem. Čím větší loď, tím více spotřebičů a větší energetická náročnost, samozřejmostí výbavy je tak generátor, odsolovač a další technologie, pro které je v podpalubí místa více než dost.

Zadní obrovská majitelská kajuta s dvojicí sociálního zařízení asi bude tím místem, které by chtěl každý jachtař alespoň dočasně prožít a nechat se rozmazlovat luxusem. Stejně tak se můžou vzadu podle přání majitele objevit dvě kajuty pro hosty. Obě pak nabídnou více prostoru, než hosté reálně potřebují. Naprosto stejný příběh se odehrává v přídi, kde lze mít jednu obrovskou kajutu a nebo dvě oddělené, kdy každá bude mít své sociální zařízení. V samotné přídi je potom kajuta skipera. Podlaha v salonu je potom ve srovnání s kajutami o málo vyvýšená, ale nad hlavou vám místo nikdy chybět nebude. Velké množství prosklených ploch se stará o dostatek přirozeného světla v interiéru a také na bocích o výhled ven. V kokpitu by pak nebylo špatné uspořádat dance party. Škoda, že se tam nevejde piano (křídlo), mohl by to totiž být krásný prostor na „hauskoncert“.

Dufour 63 startuje s cenou 1,06 milionu euro, včetně DPH, čímž nijak nevybočuje z nabídky přímé konkurence. Tato cena mi s ohledem na velikost lodě dává smysl pouze tehdy, když si představím, jaký „motorák“ bych dostal za stejnou sumu.

 

Technické údaje

Celková délka            19,20 m

Délka trupu   18,30 m

Délka na vodorysce   17,55 m

Šířka   5,48 m

Ponor  2,80 m

Suchá hmotnost        21 192 kg

Balast  6500 kg

Nádrž na palivo         830 l

Nádrž na vodu           780 l

Motor  Volvo Penta 180/260 k, hřídel

Hlavní plachta           104 m2

Kosatka (108 %)      80 m2

Genaker          250 m2

Výška stěžně  23,60 m

Kategorie plavby CE A

Cena   1 060 000 euro, vč DPH

proyachting.cz          

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Bali 5.4

Novinky | Michal Štěpán
title

Privilège Marine SAS

Co se děje | Petr Láska