Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Odvrácená strana Chorvatska

Říká se, že každá mince má dvě strany. Měli bychom na to myslet vždy, když vyslovujeme nad něčím jakýkoliv soud. Ale ono je to těžké. Jako lidé jsme emotivní tvorové, byť si to někdo nechce přiznat a vidí svůj soubor emocí jako racionální skutečnost. Mě nevyjímaje.

 

Spoustu let jsem sbíral při jachtingu v Chorvatsku různé zkušenosti. Nemyslím jachtařské. Myslím lidské zkušenosti, které jsou nám předkládány při kontaktu s tamním obyvatelstvem. Ty zkušenosti byly jak pozitivní, tak i negativní a musím říci, že těch negativních bylo dost na to, abych se na veřejnosti nechal slyšet s názorem, že Chorvatsko by bylo krásné, nebýt Chorvatů. Už jsem se sžil s tím, že daní za plavbu v Chorvatských vodách je smíření se s tím, že budu sprostě oškubán.

Nejsem sám, kdo sbírá podobné zkušenosti a kdo je veřejně prezentuje. Domnívám se, že tento hlas slyším z charterové části populace velmi zřetelně. Nebude to právě slovo „charter“, které je společným jmenovatelem všech negativních lidských zkušeností. Nebude to právě toto odvětví turistického průmyslu, k jehož vedlejším účinkům patří přirozený vývoj chování hostitelských subjektů. V Trogiru na nábřeží, plném turistů (potenciálních zákazníků), stojí čevapčiči s hranolky nanejvýš 60 kuna. V zátoce na ostrově s restaurací a deseti bójemi můžete klidně za stejnou službu zaplatit o stovku kun více. Pak můžete chodit a s pocitem práva takového tvrzení hlásat, že to jsou zloději. Také jsem to dělal a měl falešný pocit, že hlásám obecnou pravdu. Prozřel jsem však a začal celou problematiku vidět s otevřenou myslí z mnoha rozdílných pohledů.

Nejdříve jsem se vžil do duše Chorvatů a představil si, že Praha leží na břehu moře, z jehož břehu je v dálce vidět ostrov Mladá Boleslav. V jedné ze zátok tohoto ostrova jsem si pronajal kus země na stavbu restaurace, kromě nájmu musím stále platit i jakousi desátku, chcete-li úplatek úředníkovi, který mi nejen pronajal ten kus země, ale také zajistil koncesi na pronájem kotvících míst v této zátoce. Pak jsem musel zaplatit a dopravit všechen materiál na ten ostrov, postavit restauraci s veškerým vnitřním zařízením a technologickým vybavením kuchyně. Pak už jen zbylo vybudovat jednotlivá stání na bójích, což také nebylo zadarmo a na potápěče, který dílo dokončí, jsem čekal celý měsíc. Bylo to tolik úsilí a tolik vynaložených prostředků, které se z deseti bójí denně za 20 týdnů sezony musí začít vracet. Nehledě na to, že na ostrově nemám ani elektřinu, kterou musím draze vyrábět dieselovým generátorem, ani pitnou vodu, kterou mi tam musí spolu se všemi surovinami dovážet. A co budu dělat na podzim, přes zimu a na jaře, až všichni turisté mou zátoku opustí a osm měsíců budou bóje prázdné. Samozřejmě kromě pár jachtařských entuziastů, kteří dorazí kdykoliv během roku. Moji zákazníci jsou tedy z drtivé většiny zákazníky charterových společností a já jsem se stal součástí zážitku, za který jsou ochotní zaplatit. Pokud by nebyli, tak by k nám nejezdili. Byl bych sám proti sobě, kdybych nevyzkoušel, kde je jejich horní hranice přijatelnosti ceny. A ruku na srdce, nezachovali byste se podobně vy všichni, kteří jste spolu se mnou láteřili nad nenažraností Chorvatů?

Druhý pohled na chování Chorvatů mi dopřálo pořízení vlastní lodě v Chorvatských vodách. Naše loď nerespektuje svým vzhledem a věkem současné módní trendy, které jsou pro chorvatské poskytovatele služeb symbolem bohatství. Když připlouváme, tak jsme na první chorvatský pohled na palubě své lodě. Na palubě své staré a milované lodě, což předurčuje naší ochotu, resp. neochotu utrácet a znalost místního prostředí. Zde je nutné zmínit, že když si pořídíte jako majitelé stejný model lodě, jako se vyskytuje v charteru, budete stejným ekonomickým cílem místních podnikatelů, jako charteroví hosté. Na palubě své staré a pro Chorvatsko netypické lodě jsem se najednou začal stýkat s jinými Chorvaty, než které jsem znal z paluby charterové lodě. Jsou milí, vstřícní, pomáhají a neloupí. Dělají to, co jsem už dlouho nezažil. Snaží se, abychom se k nim vraceli. Nechovají se jako pinglové na pražském Staroměstském náměstí, kterým je jasné, že ten konkrétní zákazník sedí na jejich židli jen jednou. Při placení kotvení se třeba najednou naše loď smrskne na pouhých sedm metrů, čemuž odpovídá i účtovaná částka a z úst kasírujícího Chorvata zazní: „Na buduče.“

Takže přeji i vám, abyste se při svých dovolených v Chorvatských vodách dokázali na naše hostitele podívat pod jiným úhlem. Celkový dojem ze stráveného času na lodi pak dostane úplně jiný rozměr.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Barracuda 6

Novinky | Michal Štěpán
title

Ofcet 32 SC

Novinky | Petr Láska