Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Hamburk

Jachtařská dvojice týmu MASTERLAN - David Křížek a Milan Harmáček, se zúčastnila již třetího závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series. Tentokrát se závodilo v německém Hamburku na řece Labe.

 

Díky odlivu přesahujícímu 4 metry bylo pro pořadatele nesmírně náročné vše dobře načasovat. Závodníky pak čekal boj se soupeři, poryvovým větrem, ale také se silným proudem, který dosahoval rychlosti až 3 m/s. Náš tým si tentokrát nevedl příliš dobře a onemocnění kosatníka pak definitivně znemožnilo šance na lepší umístění. Celkem bylo odjeto 17 rozjížděk, ale MASTERLAN nuceně 6 vynechal. Nakonec si odváží 11., tedy předposlední místo. Celkovým vítězem se stal opět RED BULL Sailing Team, tentokrát ve složení Olivia Macay a Mich Wilkinson z Nového Zélandu. 

Úvodní den závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series se začínalo kvůli odlivu až pozdě odpoledne. Nejprve proběhl v 16 hodin bezpečnostní a technický brífink, kde se řešilo veškeré bezpečnostní vybavení, místo zdravotní evakuace v případě zranění na vodě a také komunikace VHF. Pak následoval brífink s hlavní rozhodčí a předsedou jury. Po krátkém odkladu z důvodu bezvětří se nakonec vyplulo. Start úvodní rozjížďky se naší posádce celkem vydařil, ale chyběla akcelerace a tým ztrácel na manévrech. Naši závodníci jsou nejtěžší v poli, což je dobré v silném větru, ale znamená to velkou ztrátu v podmínkách, kdy jsou lodě na hranici foilování. A to byl přesně tento případ. Navíc kormidelník týmu zaváhal v poslední sekundě u spodní brány a dopustil se taktické chyby, která v nesmírně vyrovnané flotile znamenala pád až na poslední příčku. Ve druhé rozjížďce se týmu sice nevydařil start, ale zato se postupně propracovával kupředu až na 6. místo. Po prvním dnu to tedy bylo slibné 9. místo.

Druhý den se opět závodilo téměř večer. Vítr zesílil v poryvech až na 18 uzlů a jela se jedna rozjížďka za druhou. Celkem se jich do tmy odjelo šest. Náš tým zahájil slibným 8. místem, ale pak se nedařilo. Nevycházely starty, manévry a tým často prohrával doslova na cílové čáře. Následovaly tři dojezdy na 11. místě. Pak drobné zlepšení s dojezdy na 10. resp. 9. místě. I tak to znamenalo po druhém dnu propad na 11. místo.

V sobotu, tedy třetí den závodu, se týmy hned brzo ráno přesunuly o několik mil na okruh před přístavem Wedel. Tam foukal spíše slabší vítr a byl velmi silný proud. Navíc celý den pršelo a hodně se ochladilo. Našim se dařilo, ale rozjížďky se tentokrát nezapočítávaly. Je pravda, že okruh nebyl vždy zcela regulérní. Přicházel odliv a návrat do Mühlenbergu. Na tuto plavbu s genary na vysokých foilech přivítali závodníci na palubách svých létajících katamaránů mladé závodníky lodní třídy Optimist. Pro tyto jachtařské naděje to byl obrovský zážitek. 

Závod pokračoval opět s přílivem až po 18 hodině. Kosatník posádky Milan Harmáček se už odpoledne necítil dobře, ale těsně před plánovaným vyplutím začal zvracet. Z čela se mu řinul pot, vypjatě dýchal, necítil ruku a nebyl schopen udělat ani pár kroků. Nakonec zabraly léky. Jak to přišlo, tak to odešlo, ale naděje na lepší umístění byly pryč. Posádky odjely dalších 6 rozjížděk a MASTERLAN byl ze hry.

Poslední čtvrtý den závodu se vyplouvalo už v 8 hodin ráno. Foukal opět slabší vítr na hranici foilování a v průběhu rozjížděk se měnil směr proudu. Bylo nutné dobře kalkulovat jeho vliv a průběžně měnit taktiku. V první rozjížďce dojel náš tým na 8. místě, pak na 11. a ve dvojnásobně bodované finálové rozjížďce na 10. místě. Přitom si MASTERLAN počínal vždy alespoň půl rozjížďky poměrně dobře, ale vždy umístění ztratil. Nakonec to znamenalo celkové 11. místo a tutéž příčku i v průběžném hodnocení celkové série. Zvítězil RED BULL Sailing Team z Nového Zélandu, před Culture Foil a ZEPHYR by Idreva z Francie. 

“K tomu není moc co říct. Snaha byla velká, ale zdraví máme jen jedno. Když selže, tak se nedá nic dělat. Milan si obnovil zranění z Madeiry, ale byl to schopen zvládnout, ale v tom stavu, do kterého se dostal, se nedalo dělat nic. Snad se nám vydaří poslední závod letošní série v Cardiffu. Je to skvělé místo pro jachting i pro diváky. Bude to obrovská show a očekává se návštěvnost až 100 tisíc lidí. Čeká nás možná nejsledovanější závod v historii jachtingu,” řekl kormidelník David Křížek.

 

Cardiff

Jachtařský tým MASTERLAN - David Křížek a Milan Harmáček se zúčastnil posledního finálového závodu Flying Phantom Extreme Sailing Series ve waleském Cardiffu. Na malé přehrazené mořské zátoce v srdci města se utkalo 13 týmů, které odjely celkem 14 vyrovnaných rozjížděk.

 

Ani tentokrát se to neobešlo bez několika kolizí. Těm se ale naštěstí náš tým vyhnul a nakonec si odváží velmi cenné 9. místo v závodě a totéž umístění i v celkovém pořadí celé série, kde bylo hodnoceno celkem 15 týmů. Český tým se ve dvou závodech potýkal se zdravotními problémy. Byl nejtěžší v poli, což se projevovalo v horší akceleraci. I tak si ale MASTERLAN odváží dobré umístění v této obrovské konkurenci profesionálních posádek. Po krátké pauze tým zahájí přípravu na příští ročník.

Kormidelník týmu MASTERLAN David Křížek byl po návratu z Hamburku doma pouhé tři dny. Pak odjel za svým juniorským týmem, který se připravoval ve francouzském Quiberonu na mistrovství Evropy jachtařských skifů 29er. V nedalekém La Baule pak David zapřáhl za zapůjčený Range Rover Sport přívěs na katamarán a vyrazil na poslední závod Flying Phantom Extreme Sailing Series do Cardiffu ve Walesu. Večer za ním přiletěl i kosatník Milan Harmáček a další den probíhala příprava lodě. Kromě kompletního nastrojení opět probíhalo leštění foilů a kormidel přípravky Sea-Line BRAYT a následné ladění takeláže. Druhý den byl vypsaný trénink. Na ten nakonec vyplulo 5 týmů, ale portugalská posádka měla záhy technické problémy. Foukal poměrně silný nárazový vítr. Startovalo se na boční kurz, pak dvě kola na velmi malé vodní ploše se spodní bránou jen kousek od břehu a opět boční kurz do cíle. Lodě na krátké trati přesahovaly rychlost 25 uzlů a celá rozjížďka trvala jen 8 minut. Vše bylo nesmírně fyzicky i psychicky náročné a neustále hrozily kolize. Nejspíš bylo velké štěstí, že na samotný závod vítr zeslábl. 13 lodí na okruhu by znamenalo masakr.

První závodní den Flying Phantom Extreme Sailing Series byl opět zahájen bezpečnostním a technickým brífinkem. Pak se šlo na vodu, ale vítr byl velmi slabý. Na start se postavilo 13 posádek a byly odjety 3 rozjížďky. Tým MASTERLAN bojoval opět se špatnou akcelerací a v každém poryvu a po každém manévru vždy více, či méně ztrácel. V úvodu zajel 12. a 10. místo, ale pak se extrémně za dařilo a i přes drobný propad to v cíli bylo skvělé 4. místo. Po prvním dnu tedy 8. příčka. Večer posádky vyrazily na pozvání partnera regaty LAND ROVER na rugbyový zápas místního klubu Cardiff Blues, který po nesmírně krvavé a napínavé bitvě dokázal o pouhý bod zvítězit. 

Druhý den závodu foukalo o něco lépe. Podařilo se odjet 7 rozjížděk. Tým MASTERLAN si nevedl špatně. Připsal si dojezdy 6,8,5,6,8,9,10. V poslední rozjížďce tým obdržel od JURY penalizaci a musel na stoupačku udělat dva obraty. To znamenalo velké zpomalení a propad v pořadí. Po druhém dnu průběžné 9. místo. 

Třetí den závodu to bylo s větrem asi nejhorší. Podařilo se odjet 3 rozjížďky, ale o jejich kvalitě se dalo pochybovat. V poslední rozjížďce zůstalo několik lodí stát v poslední bráně, kde čekaly na vítr. Ten za chvíli přišel, ale náš tým se rozjel nejpomaleji. Podařilo se sice udržet průběžné 9. místo, ale soupeři vpředu poodskočili. 

Čtvrtý den přišlo velké finále. Opět málo větru a opět bez foilování. Krátká trať v těsné blízkosti břehu, který lemovaly desetitisíce diváků. Živý komentář a velká bitva. Poslední rozjížďka za dvojnásobek bodů. Český tým měl jediný úkol, udržet Lupe Tortila z USA za sebou. Díky bodové ztrátě se mohl jen těžko posunout kupředu, ale jedna posádka MASTERLAN ohrožovala zezadu. Náš tým měl velmi dobrou stoupačku a prodral se na 4. místo, které držel celé jedno kolo. Pak se ale začal propadat a už jen hlídal stranu, aby americký tým nemohl proklouznout. To se s velkým náskokem podařilo a naši dojeli na 8. místě. Celkově to tedy znamenalo uhájení 9. místa. 

V celkovém hodnocení Flying Phantom Extreme Sailing Series 2017 bodovalo 15 posádek a český tým MASTERLAN nakonec skončil i v tomto hodnocení na pěkném 9. místě. Připomeňme, že posádka měla technické problémy se zlomeným čeleněm a zdravotní problém na Madeiře. V Barceloně zaskakoval za Milana Harmáčka “nový” kosatník Zdeněk Adam, v Hamburku opět zdravotní obtíže a nedojetých 6 rozjížděk a nakonec poměrně úspěšný Cardiff. Celkové 9. místo v absolutním hodnocení je v této konkurenci profesionálních posádek dobrým výsledkem. 

A jak hodnotí účast v této sérii posádka týmu MASTERLAN? “Čtyři závody ve dvou měsících byly nesmírně náročné. Nejen fyzicky, ale také časově. Resty budu dohánět celý podzim, ale stálo to za to. Atmosféra na regatách byla úžasná,” řekl kosatník Milan Harmáček. Kormidelník David Křížek pak dodal: “Z celé tour jsem nadšený. Rozhodně to stálo za to. Hodně jsem se naučil o trimu, ale také díky těsným soubojům, jsem se zlepšil v taktických soubojích. Naopak o strategii to zde moc nebylo. Je to takový jachtařský motokros. Hodně jsme ztratili díky zdravotním problémům a také díky naší velké hmotnosti. Pokusíme se s tím něco udělat a maximálně se připravit na příští ročník. Ten by měl být složen z pěti až šesti závodů s jedním škrtatelným umístěním. Vše ale bude rozloženo do půl roku a tak bude více času na přípravu. Děkujeme všem partnerům. Zejména MASTERLAN, RODOP a Land Rover, ale také UBM Bohemia a KWS Marine. Velké díky také našim dodavatelům NAUTICA, WINDGURU LIVE a NUTREND Endurance. Těšíme se na další spolupráci.”

 

Děkujeme všem partnerům a podporovatelům týmu. Bez vás by nebylo možné projekt realizovat.

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Skify RS700 na Lipně

Sport | Michal Štěpán
title

ME katamaranů Tornado

Sport | Michal Štěpán