Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Holandská klasika

Jachty pro říční plavbu jsou specifickým segmentem lodního trhu, který je využíván převážně ke krátkodobému pronájmu. Jednoznačnou dominanci mají holandské loděnice, jejichž produkty můžeme potkat na všech evropských vnitrozemských vodách.

 

Společnost Jetten Yachting z holandského Sneeku byla založena v roce 1997. Původně se zaměřovala na kompletní dovybavení lodí pro individuální zákazníky a současně pracovala jako subdodavatel pro jiné loděnice. V průběhu let Jetten rozšířil své aktivity na výrobu vlastních lodí a dnes nabízí lodě v pěti modelových řadách. Vedle klasických výtlačných ocelových lodí rozvinul své aktivity zajímavým způsobem k individualisticky pojatým velmi moderním motorovým lodím, ale ty nejsou dnes předmětem našeho zájmu.

Asi největší zásluhu, že Jetten vešel ve známost a dostal možnost vybudovat si dnes výjimečnou pozici, má modelová řada Classic, s kterou loděnice Jetten uspěla především na charterovém trhu. Díky tomu měla takové ekonomické výsledky, že si mohla dovolit vykročit novým směrem. Jetten Classic 37 AC, který už dnes není ve výrobním programu loděnice, jsme měli možnost testovat.

 

Vstupte na palubu

Testovaný Jetten Classic 37 AC stál vyvázaný zádí k molu, z nějž jsme pohodlně udělali pouhý krok bez lávky na koupací plošinu. Z té vedou na levoboku schody do vyvýšeného kokpitu, pod nímž se nalézá velkoryse pojatá kajuta. Decentní barevné lakování trupu lodě vytváří velmi elegantní kombinaci s čistě bílou, která kryje celou nástavbu. 37 AC má krásné tvary a vyvážené proporce bočních lakovaných ploch a zasklení. Přestože lze na první pohled vnímat fakt, že loď je mladá a moderní, nese všechny prvky klasických říčních lodí a nepochybně svým vzhledem zaujme konzervativněji založenou klientelu, která dává přednost klasice. Kokpit vpředu a na bocích lemuje pětice rozměrných skleněných oken v rámu z lehkých slitin a je samozřejmě kryt stanovým přístřeškem, takzvaným kabriem. Kabrio samozřejmě vytváří v případě, že loď nemá radarový oblouk s dalším příslušenstvím, podjezdnou výšku lodě. V případě testované lodě to bylo 3,80 m, což by mohlo být pro podjetí některých nezvedacích mostů limitující. Kabrio však lze snadno a rychle sbalit a snížit tak podjezdnou výšku o 60 centimetrů. Kromě přehledně, designérsky čistě a funkcionalisticky pojaté kormidelny je v kokpitu dostatek prostoru pro stůl a čtyři židle. Jetten 37 AC má pouze jedno kormidelní stanoviště v kokpitu, z kterého je bezvadný výhled všemi směry. Zejména při kotvení má kormidelník výborný přehled o celé lodi.

Vysoké nerezové zábradlí kolem celé lodi a madla na střeše salónu dělají pohyb po palubě jistým a v případě pěkného počasí je zde i spousta místa pro slunění. Vše je velmi robustně zpracované a bez obav pochozí. Nejen praktickým, ale také esteticky velmi zajímavým detailem je tlusté spletené lano, chránící na nejširším místě boky lodě proti oděru. Při testu jsme zažili i špatné deštivé počasí, kdy jsme museli kompletně uzavřít kabrio. I v tom případě měli čtyři členové posádky dostatek prostoru v kokpitu, mohli sledovat nerušeně okolí a slídová okna kabria se nepotila.

 

Račte dovnitř

Vlevo vedle kormidelny je rozměrná hlavní lukna s dřevěnými masivními dveřmi, za kterými vstoupíte po čtyřech schodech do salónu. My jsme vstoupili do perfektně udržovaného salónu, z kterého jsme měli pocit, že tam před námi ještě nikdo nebyl. Na stole byly připravené hrníčky s podšálky na kávu, v kávovaru byla dokonce nasypaná káva a stačilo jen stisknout tlačítko, abyste si mohli po dlouhé cestě na chvíli příjemně odpočinout. Domníval jsem se, že je to tak jen proto, že jsme novináři a přijeli jsme loď testovat. Od sousedních posádek jsem se však dozvěděl, že je to tak normální pro každého hosta. Testovaný Jetten 37 AC, Mia Louisa, je koncipován nejen pro rodinu s dětmi, ale především pro případ, že by na dovolenou spolu vyrazili dva cizí partnerské páry. Jak vpředu, tak i vzadu jsou velké kajuty s pohodlným dvoulůžkem a s dostatkem úložných prostor. Kvůli tvaru lodě je samozřejmě přední kajuta o něco menší, ale z uživatelského pohledu žádné místo nechybí. Každá z kajut má své sociální zařízení s teplou tekoucí vodou, takže si nikdo nemůže stěžovat na nedostatek soukromí. Obě toalety jsou elektrické, takže stačí pouhé stlačení tlačítka ke komfortnímu spláchnutí.

Vybavení kuchyně umožňuje přípravu jakýchkoliv pokrmů, jako doma. Lednice, tříplotýnkový vařič, mikrovlnná trouba a rozměrná pracovní plocha otevírají prostor pro přípravu kulinářských zážitků. Samozřejmě nechybí nic z vybavení, jako příbory, nádobí, talíře, šálky, skleničky, otvíráky a další kuchyňské vybavení, vše v perfektním stavu a čistotě. Televizor s příjmem terestriálně šířeného digitálního signálu nám zprostředkoval při večeři ukojení pocitu absence informací o dění ve světě. Loď je vybavena výkonným naftovým topením Webasto, které večer vytvářelo dokonalou atmosféru tepla domova. I během plavby, nejen při připojení k břehovému zdroji elektrické energie, je k dispozici díky konvertoru 220 V.

 

Plavba

Loď má pohon klasickou hřídelí a kormidlo je ovládáno hydraulicky, přičemž ukazatel polohy kormidla se nachází na přístrojové desce. K dispozici jsou přední a zadní pomocné propelery, takže manipulace s lodí ve stísněném prostoru maríny byla hračkou. Při pomalém couvání v maríně nelze samozřejmě počítat s tím, že by loď reagovala na kormidlo. S ohledem na její hmotnost, směrovou stabilitu a nízkou rychlost obtékání vodou to není možné. K otáčení na motor v dopředném směru však postačí dát kormidlo do jedné krajní polohy, pouze měnit pohon vpřed a vzad a loď se ochotně točí na místě. Také při razantnějším přidání plynu vpřed dokáže voda vržená na kormidlo v podstatě okamžitě točit zádí na místě a není nutné týrat pomocné motory. Vím, jsou tam kvůli tomu, ale sahám pro ně až ve chvíli, kdy není jiné řešení. Většina lodí tohoto typu, na kterých jsem dosud plul, nechtěla sama od sebe plout rovně. Je to dáno nejen hydrodynamikou trupu, že si loď hledá sama přirozeně cestu nejmenšího odporu, ale také zejména tím, že se prostě nedokážeme zbavit reakčního momentu vrtule. Také Jetten 37 AC není výjimkou, ale patří k těm nejlepším, kdy pro mě bylo největším překvapením, že se loď při přímé plavbě dožadovala směrových korekcí jen minimálně. Stejně jako u jiných lodí této kategorii platí, že žádné rychlostní rekordy lámat nebudete. Vznětový motor Yanmar o výkonu 75 koní nabídne především tichý a kultivovaný chod bez zbytečných vibrací a zejména nečekanou ekonomiku provozu. My jsme se pohybovali převážně ve spektru otáček 1200–1400 1/min, kdy rychlost oscilovala kolem 10–12 km/h. Příjemné potom bylo platit účet za naftu, když hodinová spotřeba činila za celou dobu čtyřdenního testu 3,63 l.

 

Závěrem

Jetten Yachting je sice mladou společností, pokud se na to díváme očima bohaté historie holandské školy stavby lodí, ale do důsledku využila zkušeností všech předchozích generací a vyrábí perfektní lodě, u nichž překvapí velmi pečlivé zpracování každého detailu. Jak venku, tak i v interiéru.

I když většina z vás jede na říční charter pouze na týden, není nutné přijmout jakoukoliv kvalitu lodě, když v relativně stejných cenových relacích máte z pohledu kvality jistě na výběr.

 

Děkujeme společnosti Yachtcharter Werder za zapůjčení lodě k testu.

 

 

Technické údaje Jetten Classic 37 AC

Celková délka  11,36 m

Šířka    3,80 m

Nejmenší podjezdná výška     2,39 m

Ponor  1,00 m

Suchá hmotnost          10,8 t

Nádrž na vodu            480 l

Nádrž na palivo          390 l

Odpadní nádrž            120 l

Bojler  40 l

Topení            Webasto 5 kW

Motor Yanmar 4válec 75 k

CE certifikace  C

Cena vč. DPH 252 604 €/258 104 € s motorem Deutz 114 k 

www.jettenshipyard.com

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Balpha Mast

Technické novinky | Petr Láska
title

Tour de Bretagne 2017

Sport | Daniel Vodička