Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Cesta do minulosti

Při pohledu na starou plachetnici s hustou sítí lanoví a ráhnovým oplachtěním se rozbuší srdce snad každého jachtaře. I v dnešní době nesrovnatelné technologické úrovně dokáží tato úchvatná plavidla fascinovat.

 

Do začátku devatenáctého století představovaly plachetnice jedinou možnou formu pohybu po mořích a oceánech. S jejich pomocí se obchodovalo, objevovalo i válčilo. Ve 30. letech 19. století se však objevily první lodě s parním pohonem a stěžně začaly z lodí mizet. Některé lodě, jako například Soren Larsen, jeden z posledních obchodních škunerů, měl to štěstí, že i po odstranění stěžňů přežil v podobě motorové lodě až do roku 1978, kdy jej dva britští nadšenci objevili, přivedli opět k životu a vrátili mu původní podobu. Brigantina Soren Larsen našla celou řadu uplatnění včetně účinkování ve filmech.

Na světě se plaví řada dalších lodí, které měly podobné štěstí jako Soren Larsen, většinou se však jedná o lodě z konce éry plachetnic. Těch starších je již podstatně méně a odpočívají v docích, kde slouží především jako muzea, podobně jako slavná HMS Victory.

Našli se však takoví nadšenci, kteří se rozhodli postavit repliky galeon, fregat a dalších plnoplachetníků, jež se ve své době proslavily. V několika případech tyto lodě přivedli k životu filmoví tvůrci, jako v případě HMS Bounty. Dnes bohužel i ti dávají stále častěji přednost statickým napodobeninám neschopným plavby, stěžně a plachty totiž už dnes dotvářejí animátoři.

 

Bounty

Tato replika legendární plachetnice HMS Bounty byla postavená začátkem 60. let pro film Vzpoura na Bounty (1962) v hlavní roli s Marlonem Brandem. Původní loď byla postavena v roce 1787 pod jménem Bethia (délka 27,69 m, šířka 7,42 m). Těsně před dokončením ji zakoupilo Britské námořnictvo a přejmenovalo na HMS Bounty. V listopadu 1787 vyplula Bounty na svou první a zároveň poslední plavbu, jejíž průběh zná snad každý. Replika lodě po dokončení sloužila jako výcviková a vyhlídková loď. Na filmovém plátně zazářila podruhé v roce 2006, a to ve filmu Piráti z Karibiku: Truhla mrtvého muže. V roce 2012 se však její osud naplnil. Při přeplavbě z Connecticutu na Floridu se dostala do tropické bouře Sandy a ve vichru a pětimetrových vlnách začala nabírat vodu. Čtrnáct členů posádky loď opustilo v záchranném ostrůvku a zachránily je vrtulníky pobřežní stráže. Později záchranáři vytáhli z vody také další členku posádky, ta však později zemřela. Kapitána lodi Robina Walbridge se najít nikdy nepodařilo. „Strávil jsem přestavbou té lodi celý život. Tenkrát jsme ji zachránili před jistou zkázou a vidět ji takhle odejít je doslova srdcervoucí,“ řekl její majitel Robert Hansen.

 

Endeavour

Slavná objevitelská loď Jamese Cooka Endeavour (délka 32 m, šířka 9 m) po své slavné výpravě sloužila jako zásobovací loď na Falklandských ostrovech. V roce 1775 se vrátila do námořnictva a v roce 1778 byla potopena při blokádě Narragansett Bay na Rhode Islandu. Trojstěžňový bark pořídila Britská admiralita pro Cookovu expedici v roce 1768. Stavba repliky začala v roce 1988 a na vodu byla spuštěna o pět let později. Od té doby uplula přes 170 000 námořních mil, navštívila 29 zemí a řadu tichomořských přístavů. Ve sto šestnácti přístavech světa posloužila jako muzeum, kde si mohli návštěvníci prohlédnout, jak se kdysi žilo na palubě lodi. Endeavour dnes patří Australskému námořnímu muzeu v Sydney. Loď má 30 kilometrů lan, kolem 750 kladek a stěžně nesou 28 plachet o celkové ploše 930 m2. Stále pořádá menší plavby kolem pobřeží a je možné si ji najmout pro různé akce.

 

Golden Hind

Golden Hind byla vlajkovou lodí Francise Drakea, s níž v letech 1577–1580 obeplul zeměkouli. Stavba této repliky byl velmi obtížná, protože o původním plavidle se toho moc nezachovalo. Dokonce nebyla známá ani její přesná délka a výtlak. Replika této galeony byla postavena v roce 1973 a je ve vlastnictví Crowley Maritime Corporation v San Francisku. Loď byla postavena pro vzdělávací účely. Ačkoliv její přesné rozměry nebyly k dispozici a při stavbě se vycházelo z dobových obrázků, během stavby byly využívané stejné nástroje, postupy a materiály jako v tehdejších dobách. Podobně jako u ostatních replik, i tato loď disponuje strojním pohonem. Loď v roce 1980 obeplula zeměkouli podobně jako její předchůdkyně. V roce 1979 doplula do Japonska, kde byla využita při natáčení televizního seriálu Šogún. Replika je dlouhá 36,5 metru, široká 7 metrů a disponuje plochou plachet 386 m2.

 

Kalmar Nyckel

Pinasa Kalmar Nyckel byla postavena v Dánsku v roce 1625. Pojmenovaná je po městě Kalmar, které ji koupilo pro Švédské královské námořnictvo. Když se Švédsko rozhodlo založit obchodní kolonii v Novém světě, byla pro tento účel zvolena právě tato loď. Loď vyplula na svou první koloniální cestu v roce 1637 z Göteborgu, avšak během cesty se dostala do bouře a kvůli opravám musela zamířit do Nizozemí. Do Severní Ameriky nakonec doplula v roce 1638. Celkem absolvovala čtyři zpáteční cesty a stala se tak nejzasloužilejší ze všech švédských koloniálních lodí. Později sloužila jako válečná loď ve švédsko-dánské válce, poté jako obchodní loď a nakonec v pozdním 17. století zmizela na moři. V roce 1986 skupina nadšenců z Wilmingtonu ve státě Delaware založila nadaci, která prostřednictvím darů od korporací i jednotlivců vybrala částku potřebnou na stavbu repliky. Loď se stavěla v blízkosti prvního přistání. Na vodu byla spouštěna v roce 1997 a do provozu uvedena o rok později. Kalmar Nyckel je dlouhá 43 m, široká 7,6 m a nese plachty o celkové ploše 710 m2. Loď provozují dobrovolníci pod vedením placeného kapitána a prvního důstojníka.

 

La Grace

Plachetnice La Grace je věrnou replikou brigy z druhé poloviny 18. století. Podle dostupných pramenů se La Grace jmenovala loď prvního skutečného českého námořníka Augustina Heřmana. Ten nejprve ve službách holandské Západoindické společnosti přeplul několikrát Atlantik a po osamostatnění začal s La Grace přepadat španělské obchodní lodi. Později se stal v Americe největším vývozcem tabáku. Loď plující pod českou vlajkou byla stavěna v profesionální loděnici v Egyptě, kde se lodě stavějí tradičním způsobem. Na vodu byla spuštěna v roce 2010. La Grace je dlouhá 32,3 m, široká 6 m a plocha plachet dosahuje 364 m2.

HMS Rose

Fregata HMS Rose byla postavena v Anglii v roce 1757 jako dvacetidělová loď šesté třídy. Byla dokonce jednou z kandidátek na první plavbu Jamese Cooka, pro tyto potřeby se však ukázala být malá. Během své služby plnila celou řadu úkolů. Její konec přišel v roce 1779 v Savannah ve státě Georgia. Loď byla v úzkém kanálu potopena, aby bránila vyplutí francouzského loďstva. Replika této plachetnice byla postavena v Lunenbergu v Novém Skotsku. Původně měla být přístavní atrakcí, ale nakonec sloužila pro výukové účely. V roce 1985 byla opravena a zúčastnila se oslav stého výročí odhalení sochy Svobody. Zajímavé je, že strojní pohon dostala až při další opravě. V roce 2001 ji koupilo studio Fox pro natáčení filmu Master and Commander: Odvrácená strana světa podle námětu Patricka O‘Briana. Loď v tomto filmu nesla jméno Surprise. Tato replika se objevila o něco později i ve filmu Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, jako loď Providence. Dnes je loď ve vlastnictví Námořního muzea v San Diegu a v roce 2007 byla připravena pro další plavby. Je dlouhá 33,2 m a široká 9,3 m. Dnes nese jméno HMS Surprise.

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Jetten 37 AC

Test | Petr Láska
title

Balpha Mast

Technické novinky | Petr Láska