Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

(Ne) typický Holanďan

Jako němčinář jsem se setkal s tím, že Němci říkají Holanďanům hanlivě Käseköpfe (sýrové hlavy). Ostatně, proč by to mělo být hanlivé? Kdo dělá lepší sýr, než oni? To by mohli Holanďané klidně říkat Němcům Eisenköpfe (železné hlavy) a taky by měli pravdu. Pokud by Agile 42 byl typický holandský produkt, pak by Holanďané byli Karbonköpfe (uhlíkové hlavy). Ale on to není typický holandský produkt.

 

Když jsem se tak krásně zamotal do úvodu tohoto článku, napadlo mě, že Holanďané, jako stavitelé lodí, umí doslova kouzlit s kovy, s ocelí a slitinami hliníku. Ze sýru bychom jen těžko stavěli trup lodě, přirozeně. Ale holandské ocelové motoráky a hliníkové plachetnice nadneseně nemají na trhu konkurenci. Typické vlastnosti holandských lodí jsou robustnost, dlouhá životnost, bezpečnost, výjimečná úroveň kvality, komfortní plavební vlastnosti a snadná ovladatelnost. A také odpovídající vysoká cena. Ale nikoliv rychlost, za kterou se v Evropě pachtí především Francouzi a Italové. V tomto případě to ovšem není pravda. Tento Holanďan bude sakra „rychlej“.

Loděnice VMG Yachtbuilders z holandského Enkhuizenu na břehu Ijsselmeeru kromě renovací lodí a stavby individuálních kousků staví lodě Agile a Puffin, což jsou dva naprosto odlišné projekty. Minimálně z estetického hlediska. Společné mají to, že loděnice je připravená stavět na základě standardní dokumentace individuální lodě, které podle přání zákazníka vzniknou z uhlíkových kompozitů a nebo z kompozitů ze skelného vlákna a pryskyřice. Je potom zcela jedno, zda vnitřní uspořádání lodě bude ze 100 % podle návrhu zákazníka anebo zákazník přijme kompletně navrhované řešení loděnice.

Sever Holandska má dlouhou tradici ve stavbě lodí a sídlí zde mnoho celosvětově známých loděnic. Všechny tyto loděnice mají jedno společné, ani jedna nepodlehla touze stát se masovým výrobcem, všechny produkují velmi kvalitní a drahé lodě a žádnou z těchto lodí nikde v marině nepřehlédnete. Už vůbec ne ve Středomoří, kam směruje nejvíce Čechů za tyrkysovou vodou a teplem. Holandské lodě jsou lodě na celý život a to se dnes v konzumním pojetí života moc nenosí.

Osmého srpna se vrátila do loděnice po lakování první Agile 42 a z jejího tmavého trupu nelze spustit zrak. Všechny nosné konstrukce trupu jsou z uhlíkových kompozitů a pouze hladká vrchní vrstva byla vytvořena vakuovou infuzí. Vnitřní prostor 12,70 metru dlouhé lodě bude vybaven velmi komfortně jako loď pro dlouhodobou turistiku. Koneckonců loď s trupem číslo jedna je specifickou tím, že její majitel hledá kromě rychlosti i vysokou míru komfortu. Loděnice uvádí tento model na trh jako loď, kterou si podle přání mohou zákazníci v rámci technických možností dotvořit podle svého.

Standardně bude suchá hmotnost k plavbě připravené lodě pouhých 4800 kg a plocha plachet 100 m2. Tento poměr hovoří sám za sebe a není nutné k dynamickým vlastnostem lodě nic jiného dodávat. V pevném kýlu s ponorem 2,40 metru potom bude balast o hmotnosti 2200 kg, což představuje 46 % hmotnosti lodě. Opět hodnota, která nepotřebuje další komentář, když v dnešním světě masových výrobců se běžně pohybujeme na podílu balastu 30 %. První Agile 42 bude o něco málo těžší, protože zákazník si objednal samopřehazovací kosatku, elektrické vinšny a masivní dřevěný interiér. Pro srovnání dánská XP-44 má suchou hmotnost 8700 kg a je považována za rychlou loď v kategorii performance cruiser.

Pod nautickou architekturu lodě a její design se podepsalo studio Simonis Voogd Design, které také sídlí v holandském Enkhuizenu a za posledních 26 let má za sebou více než 200 úspěšných návrhů lodí, včetně 90stopých individuálních staveb. Alexander Simonis (nar. 1959) and Maarten Voogd (nar. 1966) získali během svého profesního života nezávisle na sobě řadu odborných ocenění a společně pracují od roku 1991. V Kapském městě založili svou pobočku, ale sídlem společnosti jsou věrní domácí adrese. Jejich dílem jsou také čtyři nádrže pro vodní balast, pro každou stranu lodě dvě pro plavbu na zadní vítr a nebo pro plavbu proti větru, což je systém, pro který posloužila jako vzor kategorie lodí Open 40 a který lze do Agile 42 objednat za příplatek. Stejně tak za příplatek lze loď dovybavit pohonným systémem od Oceanvoltu, který si již od rychlosti 5 uzlů vyrábí dostatek proudu, aby loď byla naprosto soběstačná.

Na přídi lodě je pevný jeden metr dlouhý čelen, který nese rolovací zařízení pro Code 0, po vysunutí kompozitového čelenu o dalších 1,40 metru lze nasadit do akce genaker o ploše 185 m2. Vzdálenost předního líku genakeru od rolfoku na čelenu je dostatečná, takže při halse nic neruší. Štíhlá negativně skloněná příď a široká plochá záď dovolují i po dosažení konstrukční rychlosti trupu, aby hodnota na ukazateli rychlosti dále rostla.

Tim van Daal, šéf loděnice, se nechal slyšet, že Agile 42 by měla přinést na vodě hodně zábavy, ale její koncepce je taková, na rozdíl od čistokrevných závoďáků, že tato zábava neskončí připlutím do přístavu. Agile 42 je nabízena za základní cenu 595 000 euro bez DPH.

Loděnice VMG Yachtbuilders, která vznikla teprve před několika lety, budí moje zvláštní pocity, protože sídlí v objektu bývalé loděnice Zeeman Yachts, kterou jsem před čtyřmi roky navštívil. Byl jsem tehdy v Amsterdamu testovat motorové lodě koncernu Brunswick a před odjezdem jsem se dostal k informaci, že Arne Zeeman spustil na vodu svou první loď Zeeman 41. Objednal jsem se spontánně v Enkhuizenu na návštěvu a Arne mě spolu s fotografem Ivem Goldbachem vřele přijal. Celý svůj profesní život si budoval pověst jako prvotřídní truhlář pro lodní interiéry. Sám lodě nestavěl, pouze pro jiné loděnice dělal na zakázku všechny vestavby. Pak ho jednou napadlo, že by to mohl obrátit. Nechal si vyprojektovat svou první loď Zeeman 41, nechal si postavit v KM Yachtbuilders trup z hliníku a dal se do práce a přivedl na svět naprosto jedinečnou loď, která by byla nejen pro mě lodí snů. Ještě měl hotové plány na plachetnici Zeeman 52, které nám ukazoval. Přišel s tím však v době, kdy se lodní průmysl jen těžko probouzel z prodělané krize a nikdo na trhu nebyl ochoten platit za výjimečnou kvalitu.

Detaily další cesty loděnice Zeeman Yachts neznám, ale v jejích bývalých prostorách dnes sídlí VMG Yachbuilders s velmi zajímavou nabídkou. Tak snad budou mít více štěstí s volbou nabídky. Na Puffin 37 se podíváme příště.

 

 

 

 

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Wally Nano MK II

Představujeme | Viktor Brejcha
title

Daedalus D80

Představujeme | Michal Štěpán