Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Svět se mění

A s ním se mění koncepce firem a paleta produktů. Možná někdy zůstávají nepříliš vzdálené minulosti, ale marketingové tahy počítají s psychologickým vývojem trhu a dělají zásadní změny.

 

Snad neexistuje nikdo, kdo by neznal slovinskou loděnici Elan. Troufám si říci, že neexistuje jachtař, který by se alespoň obecně nevyznal v jejich modelové nabídce bez ohledu na to, zda s ní sympatizuje nebo nikoliv. Elan měl vždy tendence inklinovat ke sportovním výkonům a proti tomu s neobvyklou důsledností rozvíjel turistickou řadu Impression, která nepochybně dosáhla vysoké obecné povědomosti. Nejen v mých očích dosáhl Impression uznání nad architektonickým řešením nautických vlastností, a především díky účelnému uspořádání interiéru a pečlivému finiši všech materiálů a použitých komponent.

Nyní však došlo k zásadní změně. Z webových stránek výrobce (elan-yachts.com) zmizely turistické lodě a přestěhovaly se na svůj web (impressionyachts.com). Došlo i k důsledné změně nomenklatury, která vedle samostatných webů sportovní lodě od turistických očividně záměrně odděluje. Napadá mě v této souvislosti několik motivací, jež mohly k těmto krokům vést. Protože moje konzervativní pojetí marketingu je jiné, než jaké praktikují krátkodobě angažovaní manažeři na víceméně teoretické bázi, vnímám změny u Elanu trochu s obavami. Nepochybně je na sportovní loď jiný zákazník než na turistickou, ale to přece nemusí vést k tomu, abych budoval dvě značky. Naopak z jejich blízkosti můžou oba protipóly profitovat. Manažeři Elanu, kterému se v posledních letech také nedařilo nejlépe, jako ostatně většině loděnic, se prostě rozhodli vést marketing po dvou linkách. Jedna bude komunikovat Elan jako sportovce a druhá s názvem Impression bude mít snahu se vyprofilovat jako etalon turistiky. Myslím si, že kdyby to neudělali, tak by to bylo totéž, a vnímám to tak, že si někdo chtěl prostě jen zasloužit své manažerské peníze a dokázal vedení a investorům tu absurditu dobře odprezentovat.

Takže máme tady značku Impression Yachts, která v tuto chvíli nabízí modely 35 (dříve 344) a 50 (dříve 494), jež si v podstatě do života přinesly jen nové jméno. Pak je tady dvojice, která se prezentuje jako novinka – Impression 40 a Impression 45 jsou dřívější modely 394 a 444. Aby celá modelová řada Impression nebyla jen přejmenovaná a mohla k sobě přitáhnout více pozornosti médií a zákaznické veřejnosti, byly tyto dva modely obdařeny vedle nového jména také lehkým faceliftem. Za tímto tahem nelze pozorovat nic jiného než povrchní moderní marketingový tah, který předpokládá, že zákazník je také tak povrchní a stačí mu k nastartování zájmu jen nálepka s textem NEW. Jachtařů a loděnic není tolik, aby si nedokázali sdělit své dojmy, seznámit se s nabídkou na trhu a udělat si svůj obrázek. Celé modelové řadě Impression by potom více než dvě další okna na boku a jiné označení pomohlo, kdyby si udržela kvalitativní standard prvních generací Impression. Zákazník na plachetnici má podle mého zcela jinou hierarchii hodnotících kritérií než zákazník na motorák, který musí naopak přísně sledovat módní trendy. U plachetnice jsou požadované hodnoty úplně jinde, což už je dáno charakterem zákazníka, jenž si turistickou plachetnici pořizuje nikoliv kvůli exhibování, ale aby na ní strávil co největší kus života. Kupuje si ji převážně kvůli sobě, nikoliv kvůli druhým lidem. Zatímco motoráky, kterým se na trhu v současnosti daří lépe, si lidé kupují především kvůli druhým lidem. Používám záměrně slovo především, protože to nejsou všichni a znám jachtaře, kteří mají motorák také z lásky k vodě a nikoliv na předvádění.

Předchozí modely s označením 210, 310, 350, 380 a 450 se staly základem pro novou kategorii lodí Elan, která nyní nese označení E-series. Původně číselným označením nyní odpovídá pojmenování E1, E3, E4, E5, E6. Aby nikdo nemohl říci to, co na tomto místě říkám, změnily se v zanedbatelných detailech technické parametry lodí. A tak zatímco „třistadesítka“ měla celkovou délku 9,55 m a délku na vodorysce 9,25 m, má nová E3 celkovou délku a délku na vodorysce identickou, tedy 9,25 m. Dnes je totiž velmi moderní, aby rozdíl mezi celkovou délkou a délkou na vodorysce byl co nejmenší. Dopředu to totiž vyvolává pocity, že „tahle loď bude fakt rychlá“. A podobně je to s ostatními modely, které by u zdravě uvažujícího výrobce stály hrdě vedle turistických lodí a nesly by jen přídomek Performance. Abych nezapomněl, ještě je zde modelová řada S-series, do níž patří čtyři modely, S1, S3, S4 a S5. Jsou to pouze sportovně laděné verze lodí, které nesou stejné číselné označení, ale patří do řady E-series.

Nesnažím se mluvit hanlivě o lodích Elan, naopak mám tyto lodě velmi rád a je pro mě vždy velkým potěšením stanout za kormidlem jakéhokoliv Elanu, ať mladého sportovce 210, nebo 350 či staré 431. Dokonce považuji Impression 384 a 434 za turistický etalon své doby. Kdykoliv totiž vstoupím na palubu podobné lodě jiného výrobce, vždy mám podvědomou potřebu ji srovnávat právě s těmito dvěma Elany. Pokud mluvím o něčem ve vztahu k Elanu s despektem, pak jenom o rozhodnutích současného managementu a nikoliv o lodích samotných. Cílem tohoto článku tedy nebylo jen poskytnout vám základní orientaci v nové nabídce Elanu, ale také se trochu vykecat z toho, co jen těžko přijímám.