Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

 

Návrat ke kořenům

Na první listopadový víkend jsem si naplánoval návštěvu výstavy Hanseboot Hamburg, objednal hotel a stejně jako každý rok se těšil. Ani ne měsíc před výstavou jsem dostal od organizátora výstavy zprávu, že letošní ročník bude posledním a pro návštěvníky se symbolickým vstupným na stejné úrovni jako před padesáti lety při prvním ročníku. A bylo rozhodnuto.

 

Nikdo nezavírá krám, který dobře běží. Když už tedy organizátor výstavy oficiálně vůči veřejnosti oznámil, že jde o poslední ročník, muselo jít ekonomicky o velký průšvih, z kterého se jen hledala cesta ven. Tomu jsem přihlížet nechtěl. O týden dříve jsem kvůli této výstavě odmítl pozvání Daniëla Hagena (Dutch Masters) na letošní zamykání kanálů a tak jsem s obavami, že už je pozdě, vytočil jeho číslo. Nebylo pozdě, byla ještě volná loď a mohl jsem se se svou posádkou poprvé zúčastnit zamykání kanálů.

Poslední víkend sezony to rozhodně není tak, že by byly všechny lodě vyprodané. Daniël se ale letos rozhodl, že provede flotilu těmi nejmenšími kanály severního Fríska. Šířka a výška lodě nad vodou tedy byly limitující ukazatele, které velmi zúžily nabídku a výběr lodí. Navíc by bylo dobré, kdyby celá flotila, kterou letos tvořilo 12 lodí, vyplouvala pokud možno ze stejného místa. Na výběr tedy byly lodě od loděnice Centerpoint Charters ve Sneeku. Všechny lodě Symphony už byly rozebrané a tak jsem s vděčností přijal loď Boekanier 37.

Na úvod musím při vší úctě upřímně říci, že Boekanier nepovažuji za loď, ale za plavidlo, za hausbot. A to nemá nikterak vyznít pejorativně, což se pokusím nyní vysvětlit. Protože nemůžu přehlédnout fakt, že jsem byl letošním čtyřdenním pobytem na palubě Boekanieru nadšen. Musím se nyní vrátit, abychom se správně pochopili, o více než deset let zpět. Tehdy jsem někde zaslechl, že dovolená v Holandsku na hausbotu je zajímavou alternativou a zařadil jsem tento zážitek do programu dovolených někdy v budoucnosti. Přišlo to však rychleji, než jsem čekal. Chtěl jsem tehdy o prázdninách být se svými syny týden na chalupě a těšil jsem se na to. Zkazilo se však počasí a mělo celý týden pršet. „Ne, v tom tady nebudu. Na ten týden jsem se až příliš těšil, abych ho strávil schovaný před deštěm v baráku,“ proběhlo mi hlavou. Byl čtvrtek a já zavolal do Dutch Masters, zda by od soboty, tedy od pozítří, neměli volnou loď v Holandsku. Měli, byla to FB 1050 z Giethornu. Vůbec jsem tehdy netušil, jak vypadá flotila lodí na holandských kanálech a měl jsem představu, že to jsou jen hausbóty typu FB 1050. Necítil jsem tedy žádnou újmu, že na nás zbyla loď (plavidlo), o které je nejmenší zájem. Prožili jsme tam tenkrát jako pánská jízda jeden z nejhezčích týdnů v životě a věděl jsem, že tím začala další velká kapitola mého života.

Nicméně brzy jsem zaregistroval, co vše po Holandsku pluje a kladl jsem si sem tam i přes maximální spokojenost otázku, proč zrovna my jedeme na oslu, když všichni jedou na koni. Od té doby už jsem po Holandsku několikrát do roka jezdil jenom na koni, a nejvíc na koni s plachtami. Letos při zavírání kanálů jsem se vědomě vrátil na osla a necítil jsem při tom žádnou újmu, ba naopak. Vím, že loď vypadá jinak, ale my nepřijeli na loď, ale na hausbot. My nepřijeli jen plout, ale předně být součástí party lidí, která přijela zavřít sezonu. A u toho jsme chtěli pěkně pohodlně bydlet. Což se naplnilo.

S loděmi je to stejné jako s auty, domy nebo jakýmkoliv sportovním náčiním. V každém koutě našeho života existuje určitá hierarchie, podle krásy, podle rychlosti, podle materiálů, podle ceny nebo podle módy a my nejsme vůči těmto pocitům imunní. Jinak pokud bychom byli, pak by se zhroutil celý trh. Proč jezdit Mercedesem, když Hyundai nebo Kia na opačném spektru trhu jedou také. Přirozeně tak toužíme po tom nejlepším, i když si to na dovolené jen najímáme. Naším skvělým domovem se tedy od čtvrtka do pondělí stal Boekanier 37.

Byli jsme ve flotile jednoznačně nejpomalejší, je to dané tvarem trupu a i kdyby měl Boekanier 200 koní, stejně by o moc rychleji neplul, jen by hrnul před sebou více vody a dělal metrové vlny. Rozdíl v rychlosti při plavbě na 2000 otáček proti plavbě na 2600 otáček motoru činil 0,3 uzlu. Motor začal být hlučný a možná zdvojnásobil spotřebu, ale rychlost nikoliv. Pokud si tedy toto plavidlo někdy v budoucnosti půjčíte, tak netrapte motor a ani sebe. Smiřte se s tím, stejně jako jsme se smířili mi, že s rychlostí nic neuděláte a vychutnávejte si v klidu kávu a vše okolo kanálu. Rychlost plavby je o dovolené to poslední hodnotící kritérium, abychom byli šťastní.

Poprvé v životě jsem vedl téměř dvanáctimetrové plavidlo z místa, které je metr od jeho přídě. Musel jsem si zvykat na pocit, že nevidím celou loď před sebou a nejsem schopen strkat její příď na centimetry přesně tam, kam bych chtěl. Když jsem poprvé spatřil zrcátka jako u autobusu, tak jsem se s nepřehlédnutelnou dávkou despektu usmíval. Nakonec jsem si je nemohl vynachválit a každý kapitán lodě Symphony mi je patrně záviděl, protože prožíval v úzkých a plavebně náročných místech podobné pocity jako já, ale bez zrcátek. Na vedení Boekanieru jsem si velmi rychle zvykl. Je to něco dost jiného, než za kormidlem skutečné lodi, ale je to snadno zvládnutelné. Platí zde stejné zákony vedení plavidla jako v případě všech lodí, jen se to děje z jiného místa a trochu neohrabaně. Co se týká interiéru, tak Boekanier sice postrádá okázalost skutečných ocelových lodí, nicméně nabídne velmi prostorný interiér s maximem komfortu. Pohodlná lůžka, rozměrné sociální zařízení, velkoryse pojatou kuchyni a salon na večerní posezení. Díky vnějším rozměrům lodě se vám otevírají cesty kanály, o jejichž existenci nebudete mít nikdy na luxusním cruiseru tušení. Abyste zmizeli pryč od lidí na holandský venkov a trávili čas v klidu, vyvázáni kdesi v rákosí, musíte mít úzkou a nízkou loď. Pro mě se stal Boekanier symbolem klidné plavby po malých kanálech a komfortním zázemím pro další poznávání Holandska. Objevil jsem v sobě ve vztahu k plavidlu pocity, o jejichž příchodu jsem neměl nejmenší tušení. Naposledy jsem plul ze stejné loděnice s lodí Tango, která je největší v jejich flotile. Nyní jsem se vrátil ke kořenům a objevil kouzlo opačného konce spektra nabídky.

Jako nejpomalejší loď jsme nepluli vpředu, aby se všichni přizpůsobovali nejslabšímu článku ve flotile, ale pluli jsme jako poslední, abychom nezdržovali a sbírali případné zbloudivší odpadlíky. To se však nikdy nestalo a my vždy po vyplutí ztratili do půl hodiny vizuální kontakt s flotilou. Courali jsme se tedy sami rákosím, pod nízkými a úzkými mosty, skrz malé vesničky. Jen sem tam, když byla u nějakého mostu tlačenice, dopluli jsme na chvíli do kontaktu s předposlední lodí. Na konec října bylo nádherné počasí, avšak typicky holandské. Modré nebe a Slunce střídaly černé mraky a déšť. Nikdy však ne na dlouho. Většinou bylo nad 10 stupňů Celsia a většinou bylo hezky. Chvíli jsme pluli s odtaženou střechou a chvíli jsme si jí zavřeli, zatopili v kamnech Webasto a zpoza skla se z vyhřátého interiéru dívali na venkovní nepřízeň počasí. Bylo nám trochu líto těch, kteří na ocelových obrech s jedním kormidelním stanovištěm na zádi museli v námořnickém těžkém oblečení čelit větru a dešti. Ale jim se to nepochybně líbilo a na rozdíl od nás si jistě připadali jako skuteční jachtaři. Za kormidlem Boekanieru jsem byl spíše jako řidič autobusu, v suchu a teple, v tričku s krátkým rukávem a s odkládacími poličkami na kávu nebo grog.

Propluli jsme všude tam, kde to Daniël naplánoval. Připadalo nám to delší, než to skutečně bylo a bylo to skvělé. A propos, nesmím si zapomenout včas objednat Boekanier 37 na příští Zamykání kanálů 2018. Neumím si představit, že bych to na jiné lodi prožil lépe. Pokud se nepopluje na Ijsselmeer.

 

1. den plavby, 27.10.2017

De Geau (Centerpoint Charters Sneek, IJlst); Easthimmer Mar (Oosthem); De Wimerts (Abbegaasterketting; Fijhus, Wolsumerketting); Krúswetter (Bolsward); Nauwegracht (Bolsward); Wytmarsumer Feart (Bolsward, Schettens, Witmarsum, Arum); Harlingervaart; Hanzer Feart (Kimswerd); Bolswardervaart (Harlingen).

 

2. den plavby, 28.10.2017

Van Harinxmakanaal (Harlingen, Franeker); Oude Trekvaart te Franeker (Franeker); Osterstadsgracht (Franeker); Dongjumervaart (Franeker); Berlikumerwijd (Ried, Berltsum); Moddergat (Wier); Wiersyster Rak; Blikfaart; Súdhoekster Faart (Vrouwenparochie); Ouwe Rij; Leister Faart (Alde Leie); Feinsumer Faart (Feinsum); Dokkumer Ie (Bartleihiem, Wins, Lekkum, Snakkerburen, Leeuwarden); Noorderstadsgracht (Leeuwarden).

 

3. den plavby, 29.10.2017

Noorderstadsgracht (Leeuwarden); Harlingervaart (Leeuwarden); Van Harinxmakanaal (Leeuwarden); De Swette (Dearsum, Scharnegoutum, Loenga); Sommerak  (Centerpoint Charters Sneek).

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Stockholm

Plavba | Jaroslav Suchopár
title

Bretaň a Normanské ostrovy

Plavba | Tomáš Kůdela