Hlavní stránka
Blog Charter Co se děje Ekonomika Historie Kutil Lidé Loděnice Magazín Marketing Moje loď Napsali před Novinky Plavba Právní poradna Představujeme Rádce Sport Technické novinky Technika Test Test použité lodě Videoprohlídka  
 

Zlatá kotva

Přední chorvatský deník Jutarnji list ve spolupráci s chorvatským Ministerstvem turistického ruchu a s podporou Chorvatského turistického svazu přivedl na svět velmi zajímavé posouzení kvality poskytovaných služeb v jachtařském segmentu, jehož výsledkem je zisk ocenění Zlatá kotva.

 

Posádka plachetnice odborné jury, která po celou dobu nesla branding deníku, spolupracujících subjektů a sponzorů, byla jakousi „ Nautickou patrolou“, která během výzkumu v období od 23. června do 16. září uplula 550 mil, dotázala se 1131 kapitánů lodí na jejich spokojenost s poskytovanými službami v jednotlivých marinách a navštívila po celém chorvatském pobřeží 32 marin: ACI Umag – ACI Pula – Veruda Pula – ACI Pomer – ACI Cres – ACI Opatija – Marina Punat – ACI Supetarska Draga – ACI Rab – ACI Šimuni Pag – Dalmacija Sukošan – Olive Island Sutomišćica – Marina Kornati – ACI Žut Kornati – ACI Piškera Kornati – ACI Jezera Murter – Hramina Murter – Betina Murter – ACI Skradin – ACI Vodice – Mandalina Šibenik – Kremik Primošten – Frapa Rogoznica – ACI Trogir – Kaštela – ACI Split – ACI Milna Brač – ACI Vrboska Hvar – ACI Palmižana – ACI Korčula – ACI Dubrovnik – ACI Veljko Barbieri Slano.

Hodnotící jury měla připravený dotazník se sedmi otázkami, který v každé marině rozdala mezi kapitány kotvících lodí a ti měli za úkol ohodnotit stejně jako ve škole podle škály 1-5 svou spokojenost a následujícími oblastmi hodnocení – 1. Uspořádání, 2. Organizace vedení mariny, 3. Čistota, 4. Přátelskost a vstřícnost personálu, 5. Gastronomické služby, 6. Nabídka zábavných programů a 7. Nabídka sportovního vyžití.

Při hodnocení této dotazníkové akce bylo přihlíženo k odpovědím kapitánů s váhou 70 %, zbylých 30 % váhy hodnocení připadlo na subjektivní hodnocení pětičlenné Nautické patroly, která sestávala jak z novinářů deníku Jutarnji list, tak také ze zkušených jachtařů. Pracovní náplní Nautické patroly nebylo jen hodnocení jednotlivých marin, ale při plavbě z Umagu do Dubrovníku zpracovávali reportáže z jednotlivých etap plavby. Protože jedním z partnerů byl chorvatský operátor mobilních služeb VIPnet, byla poprvé prostřednictvím 360°- Lifestream tato plavba sdílená na kanálu Youtube pod názvem „Nautischen Patrouille“.

Slavnostní předání cen potom proběhlo 16. září na terase hotelu Bellevue na ostrově Mali Lošinj. Jako nejlepší marina na chorvatském pobřeží byla v tomto ročníku cenou Zlatá kotva oceněna deníkem Jutarnji list Marina Punat. Na druhém místě se umístila ACI Marina Slano a třetí místo obsadila Marina Olive Island Sutomiščica na ostrově Ugljan. Síť ACI marin dostala speciální cenu za přínos rozvoji jachtařského turistického ruchu.

Marina Punat tak opět dokázala, že nejenom ve vztahu k době svého vzniku, kdy byla první chorvatskou marinou, patří i dnes mezi nejlepší chorvatské mariny. Tolik tisková zpráva.

Nyní si dovolím své subjektivní hodnocení, jako někdo, kdo jako host strávil se svou lodí v Marině Punat dost času na to, aby poznal, jak to tam chodí. Na chorvatském pobřeží jsou mariny, které jsou orientované především na pasanty. Tedy na jachtaře, kteří jeden den připlují a druhý den odplují. Pro pasanty prodané místo v marině znamená maximální výtěžnost tohoto místa a cestu k maximalizovanému zisku. Jachtař, který si zaplatí roční stání totiž zaplatí jen zlomek toho, co nechají v součtu v pokladně ti, kteří zde stráví jednu noc. Toto denní střídání hostů má samozřejmě vliv na charakter a mnohdy i kvalitu poskytovaných služeb. Když vedle stání pro charterové společnosti a vedle míst pro pasanty tvoří majitelská stání menšinu, pak se samozřejmě i vedení mariny přizpůsobí tomuto stavu.

Marina Punat je orientována především na majitelské lodě a na celoroční kotvení svých klientů, kterým vychází všemi službami vstříc na úrovni čtyřhvězdičkového hotelu. Zakotvené majitelské lodě jsou pravidelně kontrolovány a každý týden jsem dostával aktuální fotografii své lodě se zprávou o jejím stavu. Vše v marině má svůj řád, všude vládne pořádek a čistota a na vše neustále dohlíží personál mariny. Tomu, že v marině převládají majitelé lodí, odpovídá i organizace chodu mariny, vybavené obchody a nautickými službami. Také parkování je možné jen na vyhražených místech a nemůžete přehlédnout nikdy nekončící kolotoč úklidu, zejména potom v sociálních zařízeních, která jsou příkladně čistá a funkční. Když jsem například nechtěně něco vyhodil do popelnice a za půl hodiny si vzpomněl, že bych to přesto potřeboval, byl tam už jen vyprázdněný kontejner.

Obě restaurace v marině nabízejí špičkové služby za ceny, které zaostávají za cenovou úrovní podobných služeb ve střední Dalmácii a jihem Chorvatska. Supermarket v marině má široký sortiment a přibližně stejné ceny jako konkurence ve městě. Jako nájemce stání máte samozřejmě k dispozici vjezdovou kartu, což není nic mimořádného, ale s touto kartou získáte v obchodech, v restauracích a u dalších nabízených služeb slevu 10 %. Za Ham&Eggs k snídani tak s touto slevou zaplatíte pod 30 kuna, což jinde v Chorvatsku v žádné marině nenajdete. Kvalitní služby za přijatelné ceny jsou tedy tím, čeho si jachtaři na Marině Punat nejvíce váží. Dlužno říci, že v marině převládají motorové lodě, jejichž majitelům tato lokalita a režim provozu lodě nesporně vyhovují. Cena ročního stání je potom srovnatelná s nabídkou jiných chorvatských marin. Vedení Mariny Punat je natolik aktivní, že s neutuchající snahou připravuje pro své hosty atraktivní nabídky trávení volného času.

V mých očích ocenění Zlatá kotva skončilo v pravých rukou. A ptáte se, proč jsme tam tedy s lodí nezůstali? Protože celoroční stání ve střední Dalmacii nabízí pro majitele plachetnice větší akční rádius a dobrou dostupnost celého chorvatského ostrovního světa. A na sever do Kvarneru, na který jsme určitě nezanevřeli, si můžeme kdykoliv doplout. Punat měl v našich očích jen jednu nevýhodu, a to, že vždy musíte plout z mariny na jih a nemáte možnost volby. Nikdy před tím bych si nedokázal představit, že nás něco podobného bude iritovat. To ovšem nic nemění na tom, že i v mých očích je Marina Punat díky své organizaci a službám v Chorvatsku nejlepší.

 DÁLE JSME NAPSALI 
title

Editorial

Blog | Petr Láska